سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

89/4/14
5:1 ع

جدیدترین ویندوز عرضه شده مایکروسافت ( ترفند رجیستری )
مطمئنأ شما نیز تاکنون دیگر نام جدیدترین ویندوز عرضه شده مایکروسافت یعنی ویندوز ویستا را شنیده اید. این سیستم عامل مدت کمی است که از عرضه آن میگذرد. مطمئنأ در آینده ای نه چندان دور XP هم به سرنوشت ویندوزهای پیشین دچار خواهد شد پس باید از هم اکنون کامپیوتر خود را برای پذیرش این ویندوز آماده کنید. ویستا قابلیتهای جدید و متنوعی دارد که مایکروسافت آن ها در آن گنجانده است ، شاید برای مطرح کردن ترفندهای منحصر به فرد این ویندوز زود باشد. به همین دلیل در این ترفند قصد داریم تا 10 نکته اساسی پیش از استفاده و نصب ویندوز ویستا را به شما معرفی کنیم. با دانستن این نکته ها میتوانید این سیستم عامل جدید و ناشناخته را به طور کامل بشناسید.

?- آیا سخت‌افزار کامپیوتر و یا شبکه داخلی سازمان شما امکان پشتیبانی ویندوز ویستا را دارد؟
ویستا بسیار مجهز و مفید است ولی شاید از یک نظر بسیار نامرغوب باشد و آن نیاز بالای این سیستم عامل به سخت‌افزار قوی و سنگین است. مشخصا سخت‌افزار مورد نیاز برای اجرای سیستم عامل ویستا در مقایسه یا سیستم‌های عامل قبلی ویندوز اختلاف زیادی دارد. یعنی سخت‌افزار مورد نیاز برای اجرای این سیستم عامل باید بسیار قوی و پرسرعت باشد.
در واقع برای اجرای این سیستم عامل نیاز به دو گروه سخت‌افزار جداگانه است: یک گروه سخت‌افزاری مورد نیاز برای اجرای سیستم عامل "Vista Capable" و دیگری برای اجرای "Vista Premium Ready". این در حالی است که برای اجرای "Premium Ready" نیاز به پردازش‌گر 1 گیگاهرتز و حافظه RAM حداقل یک گیگا بایت و کارت گرافیکی با کیفیت بسیار بالا است. البته سخت افزار مورد نیاز برای اجرای "Capable" اندکی پایین‌تر و ارزان‌تر است.
بنابراین قبل از اینکه برای استفاده از سیستم عامل ویستا در سازمان خود برنامه‌ریزی کنید شما باید سخت‌افزار مورد نیاز برای اجرای این سیستم عامل را از وب‌سایت «راهنمای سخت‌افزار مورد نیاز برای اجرای سیستم عامل ویستای مایکروسافت» بررسی کنید.

2- کدام نگارش ویستا را باید در شبکه داخلی سازمان خود استفاده کنید؟
انتخاب نگارش درست ویندوز XP برای شبکه داخلی کسب و کار شما شاید کار بسیار آسانی باشد. چهار نگارش از این سیستم عامل در دسترس است: نگارش ویژه کامپیوترهای خانگی ویندوز XP، نگارش حرفه‌ای، نگارش ویژه لب‌تاپ‌ ویندوز XP و نگارش Media Center.
اگر بخواهید از ویندوز XP در شبکه داخلی سازمان خود استفاده کنید نگارش‌های اولی و آخری حذف خواهند شد یعنی این نگارش‌ها در شبکه قابل استفاده نیستند. (البته نگارش Media Center نسخه 2004 قابل استفاده است ولی نسخه 2005 این نگارش قابل استفاده در شبکه‌های داخلی نیست).
مشخصا از آن‌جایی که نگارش ویژه لب‌تاپ ویندوز XP فقط در لب‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده از این نگارش در شبکه داخلی یک شرکت کارایی چندانی نخواهد داشت. پس تنها انتخاب ممکن برای استفاده از ویندوز XP در شبکه داخلی یک کسب و کار استفاده از نگارش حرفه‌ای این سیستم عامل است.
اما در مورد ویندوز ویستا وضعیت کمی پیچیده‌تر است. در حال حاضر پنج نگارش زیر برای ویستا وجود دارد:
Home Basic، Home Premium، Business، Enterprise و Ultimate.
درست است که شما از نگارش‌های Home ویندوز ویستا در شبکه داخلی کسب و کار خود استفاده نمی‌کنید اما مطمئناٌ در مورد انتخاب سه نگارش بعدی یعنی Business، Enterprise و Ultimate برای شبکه داخلی خود اطمینان کافی ندارید.
نگارش Business ویستا تا حدودی قابل مقایسه با نگارش حرفه‌ای ویندوز XP است و نگارش Enterprise یک سری امکانات و ویژگی‌های بیشتری مانند BitLocker Drive Encryption یعنی رمز‌دار کردن اطلاعات ذخیره شده بر روی هارددیسک ( یک لایه امنیتی اضافی‌ برای شبکه‌های لب‌تاپ‌ها)، امکانات سازگارکننده نرم‌افزارهای نصب‌شده، SUA (زیر سیستم‌هایی برای برنامه‌ها و نرم‌افزارهای تحت یونیکس) و سیستم پشتیبانی پیشرفته چندزبانه و ... را نسبت به نگارش Business ویستا دارا است.
نگارش Ultimate یک مجموعه بسیار کامل است که در واقع کلیه ویژگی‌ها و امکانات سایر نگارش‌های ویستا حتا Media Center را دارد که شاید از نیاز شما برای شبکه داخلی بسیار فراتر باشد.

3- مجوز استفاده از ویندوز ویستا
مایکروسافت در سیستم عامل جدید خود نگارش Enterprise را اضافه کرده است که فقط برای کسب و کارهایی که عضو Software Assurance یا Microsoft Enterprise Agreement باشند قابل دسترسی و استفاده است.
امکان جدید دیگری که مایکروسافت ارایه داده است امکان به روز کردن ویندوز ویستا در هر زمانی است که شاید برای برخی کسب‌وکارهای کوچک بسیار مفید باشد. این برنامه امکان به روز کردن برخی نگارش‌های ویندوز ویستا به نگارش‌های بالاتر را در هر لحظه‌ای برای خریداران فراهم می‌سازد. برای مثال شما می‌توانید نگارش Home Basic را به نگارش Home Premium و یا نگارش Business را به Ultimate تبدیل کنید.

4- سازگاری برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مورد استفاده در سیستم عامل ویندوز ویستا
مهم‌ترین عامل برای پیشرفت کار یک کسب و کار نرم‌افزارها و برنامه‌های ویژه‌ای است که آن کسب‌وکار برای انجام کار خود نیازمند آن است.
بنابراین برای کسب‌وکارها اجرای مناسب و بدون دردسر نرم‌افزارها اولویت و ارجحیت بیش‌تری نسبت به سیستم عامل مورد استفاده دارد. از این رو در طراحی یک سیستم عامل مهم‌ترین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که این سیستم عامل امکان اجرای همه نرم‌افزارها و برنامه‌های کامپیوتری را بدون مشکل و دردسر برای کاربران فراهم آورد.
ساختار ویندوز ویستا به شکلی است که می‌تواند تمام نرم‌افزارهایی را که در نگارش‌های قبلی سیستم عامل ویندوز قابل استفاده هستند پشتیبانی و ساپورت کند. مایکروسافت یک برنامه جدید با نام Application Compatibility Toolkit ارایه داده است که کاربران را در تشخیص نرم‌افزارهایی که می‌تواند در این سیستم عامل مورد استفاده قرار گیرد کمک می‌کند و همچنین مشخص می‌کند که کدام برنامه‌ها برای اجرا در ویستا نیاز به به‌روز کردن دارند.
همچنین شما در این سیستم عامل می‌توانید از فناوری‌هایی مانند Virtual PC ، Virtual Server و Terminal Services برای سازگار کردن نرم‌افزارهای مورد نیاز خود با ویستا استفاده کنید.
با این حال شما باید نرم‌افزارها و برنامه‌های مورد نیاز و حیاتی کسب و کار خود را مشخص کنید و سازگاری آن را با ویندوز ویستا امتحان کنید و اگر این برنامه‌ها در ویستا قابل اجرا نمی‌باشند برای استفاده از نرم‌افزارهای مشابه و یا ارتقای نرم‌افزار موجود برنامه‌ریزی کنید.

5- دسترسی به شبکه و اینترنت
تبدیل سیستم عامل شبکه به ویندوز ویستا شاید سبب شود که شما پروتکل اینترنت خود را به IPv6 تغییر دهید. ویستا پشتیبانی بسیار مناسبی از پروتکل جدید اینترنت را داراست. برای ویندوز XP و همچنین ویندوز Server 2003، استفاده از IPv6 نیاز به نصب پروتکل جداگانه‌ای دارد در حالی که TCP/IP در ویندوز ویستا و سرور لانگهورن قابلیت پشتیبانی توام IPv4 و IPv6 به صورت پیش‌فرض دارا هستند.
دلایل بسیار زیادی برای تغییر از IPv4 به IPv6 وجود دارد. تغییر به IPv6 نه تنها باعث بهبود امنیت IP می‌شود بلکه سبب افزایش کارایی در استفاده از امکانات صوتی و تصویری در برنامه‌های اینترنتی نیز می‌گردد

6- نیاز به ویندوز ویستا؟
شاید شما نخواهید و یا نیازی نباشد که همه کامپیوترهای شبکه داخلی سازمان خود را یک مرتبه به سیستم عامل ویستا ارتقاء دهید. در حقیقت زمان زیادی برای ارتقای کلیه کامپیوترهای یک شبکه به سیستم عامل ویستا وجود دارد و نیازی نیست که این کار در یک مرحله انجام پذیرد.
البته این بدان معنا نیست که ارتقای کامپیوترها باید به صورت تصادفی صورت گیرد. شما باید مشخص کنید که کدام کاربر می‌تواند از امکانات جدید ویستا بیش‌ترین استفاده و سود را ببرد و یا کدام کاربر نیاز به امکانات امنیتی پیشرفته ویستا در سازمان شما دارد. به هر حال شما باید اولویت‌های خود را برای ارتقاء کامپیوترهای شبکه به سیستم عامل ویندوز مشخص نمایید.
کامپیوترهایی که برای اجرای برنامه‌هایی مانند نرم‌افزار Word و یا Excel مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند از سیستم عامل قبلی خود استفاده کنند.

7- آیا کارمندان شما آماده استفاده از این سیستم عامل هستند؟
ملاحظاتی مانند میزان هزینه، تغییر سخت‌افزارها و بنیان IT یک شرکت شاید مشخصه‌هایی باشند که شما در هنگام تغییر سیستم عامل شبکه کسب‌وکار خود مورد توجه قرار دهید. اما عامل مهمی که نباید فراموش شود کارمندان شما هستند. تعداد بسیار کمی از کاربران کامپیوتر از فناوری‌های جدید استقبال می‌کنند و علاقه زیادی برای یادگیری و استفاده از فناوری‌های جدید را ندارند. در واقع ذات بشر به نوعی است که در مقابل هر تغییری مقاومت می‌کند، حتا اگر این تغییر به نفع او باشد و سبب بهبود کارها شود.
ارتقای به یک سیستم عامل جددید همیشه نیاز - ترفندستان - به برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارمندان و کاربران آن را دارد. به ویژه برای سیستم عامل ویستا که امکانات و ویژگی‌های بسیار جدیدی دارد که شاید آموزش آن برای افراد کم‌سواد‌تر بسیار سخت و زمان‌بر باشد.
بسیار مهم است که کاربران و کارمندان خود را برای استفاده از این سیستم عامل آموزش مناسب دهید. آموزش باید به میزانی باشد که کار کردن با این سیستم عامل را برای آن‌ها آسان سازد. به عنوان مثال شما می‌توانید به آنها اجازه دهید که کاربران از فرمت classic ویندوز که آشنایی بیشتری با آن دارند استفاده نمایند.

8- پشتیبانی از کاربران و کارمندان در استفاده از سیستم عامل ویستا
برای ارتقای سیستم عامل به ویستا تنها آموزش کارمندان کافی نیست بلکه شما باید از امکانات و فناوری‌ها و همچنین دستیاران خود برای پشتیبانی کاربران در هنگام استفاده از این سیستم عامل استفاده کنید. چرا که در ابتدا این کاربران در هنگام استفاده به چندین سوال و مشکل برخورد می‌کنند که باید تمهیدات لازم برای رفع آن‌ها فراهم شود.
به هر حال آن‌ها برای اینکه بتوانند آموزش کافی داشته باشند و در زمینه استفاده ازاین سیستم عامل خبره شوند به صورت مشخص نیاز به کار کردن بیشتر از حد طبیعی با این سیستم عامل و گذارن زمان کافی برای یادگیری عملی آن دارند.
شما باید بلافاصله بعد از ارتقای شبکه خود به چند نفر را به عنوان پشتیبان این سیستم عامل به صورت موقت استخدام و از وجود آن‌ها برای آموزش و رفع اشکال کارمندان خود استفاده نمایید.

9- حفظ داده‌های ارزش‌مند
اگر همه چیز به خوبی پیش رود بعد از ارتقاء شبکه شما داده‌های ارزشمند شما سالم خواهند ماند. اما اگر همه چیز به خوبی پیش نرود چه اتفاقی می‌افتد؟ اساسی‌ترین راه و شاید بهترین راه این است که شما از داده‌های ارزشمند خود بک‌آپ بگیرید. بنابراین شما برای حفظ داده‌ها و اطلاعات ارزشمند کسب و کار خود باید به صورت مرتب از آن‌ها بک‌آپ بگیرید. این امر نیاز به ذخیره‌سازی دوباره این اطلاعات برای اطمینان از صحیح کار کردن آنها در هنگام نیاز باشد.

10- هزینه این کار واقعا چقدر است؟
زمانی که شما ملاحظات بالا را در نظر گرفتید می‌توانید میزان هزینه لازم برای ارتقا سیستم عامل شبکه خود را محاسبه کنید. فراموش نکنید که هزینه این کار بسیار بالاتر از پرداخت مجوز استفاده از این سیستم عامل است. این هزینه شامل هزینه لازم برای ارتقاء سخت‌افزاری شبکه‌، هزینه ارتقاء نرم‌افزارهای مورد استفاده و یا جایگزینی نرم‌افزارهای جدید و نگارش‌های جدید، هزینه تغییر ساختار و پروتکل شبکه (در صورت امکان‌پذیر بودن)، هزینه کارمندان و مشاورانی که برای این امر باید استخدام نمایید، هزینه آموزش کارمندان(با در نظر گرفتن این موضوع که زمانی که صرف آموزش آن‌ها می‌شود سبب عقب افتادن از کارها و وظایف کاری آن‌ها نیز می‌شود)، هزینه آموزش پشتیبانان و کارمندان IT و هزینه‌ سایر عملیات مانند بک‌آپ‌گیری و ... است.
اگر شما یک تخمین درستی از هزینه‌ها داشته باشید می‌توانید در مورد ارتقاء شبکه خود به سیستم عامل ویستا تصمیم درست بگیرید و در نتیجه شما می‌توانید در مورد استفاده از سیستم عامل ویندوز XP یا ویندوز 2000 و یا جایگزینی آن با ویندوز ویستا انتخاب درستی داشته باشید.


  

89/4/14
4:59 ع

میزبانی صفحات وب چیست؟

درست مثل یک مرکز خرید سایت های وب به زمینی نیاز دارند که در آن ساخته شوند و البته جاده هایی هم لازم است که به آن ختم شود. یک فضای میزبانی وب جایی است که صفحات و فایل های ما بر روی آن قرار می گیرد و پهنای باند شمار خودروهای مجاز در خیابانی است که به سایت ما ختم خواهد شد.

گام های داشتن یک سایت وب

برای این که سایت موفقی داشته باشید ، باید میزبانی سایت خود را به شرکتی با سخت افزار های خوب و دارای محیطی امن و سرویس های قابل اعتماد به همراه پشتیبانی جامع بسپارید.

روی همرفته گامهای زیر را باید دنبال کنید:

1. گام اول - فراهم کردن یک نام دامنه (Domain Name)

2. گام دوم - کرایه فضای میزبانی

3.گام سوم - طراحی سایت

4. گام چهارم - ترویج سایت و ارتقای رتبه

گام اول - یک نام دامنه (Domain Name) تهیه کنید.

نام دامنه شما یک نام واحد و یکتا بر روی اینترنت است. نام دامنه برای دسترسی به یک سایت در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد ، مانند شماره تلفن یک منزل یا اداره. (مثال: www.farashahr.com). پس نام دامنه ای را که می خواهید مردم به کمک آن به سایت شما مراجعه کنند انتخاب کرده و آنرا بخرید. می توانید از جستجوگرهای نام های دامنه ( Domain Search) استفاده کنید تا مطمئن شوید که نام مورد نظر شما توسط افراد دیگر رزرو نشده باشد. همچنین اگر قبلا نامی را رزرو کرده اید، می توانید از همان نام برای سایت جدید خود استفاده کنید.

گام دوم - فضای میزبانی را کرایه کنید

ثبت نام برای چنین سرویسی بسیار ساده است. فقط با چند کلیک شما می توانید فضای میزبانی را خریده و سایت خود را به روی اینترنت بفرستید. فقط کافیست به سایت یکی از ارائه کنندگان این خدمات مراجعه کنید. (خدمات میزبانی وب / هاستینگ / Web Hosting) سرویسهای میزبانی بر چند نوع هستند:

اشتراکی (Shared Hosting)- برای سایت های اطلاعاتی کوچک و متوسط . میزبانی اشتراکی یک راه حل ارزان است.
تجارت الکترونیک ( eCommerce Hosting)- راه حل های تجارت الکترونیک به شما اجازه می دهد تا محصول یا خدمات خود را بر روی اینترنت عرضه کنید و به فروش برسانید. این راهکارها سیستم های فروش و پردازش کارت های اعتباری را برای فروشگاه آنلاین شما فراهم می کنند.
اختصاصی (Dedicated Hosting)– اگر سایت پیچیده تری داشته باشید به امکانات بیشتری نیز برای میزبانی سایت خود نیاز دارید. در واقع مهم ترین مزیت یک میزبانی اختصاصی پایداری فضای میزبانی است به شکلی که سایت شما تحت تاثیر سایت های همسایه که در کنار شما از همان شرکت میزبان استفاده می کنند قرار نگیرد.

گام سوم - صفحات خود را بسازید

راه های بسیاری برای طراحی آسان یک سایت وجود دارد، شما می توانید از صفحه سازهایی نظیر Microsoft FrontPage استفاده کنید. همچنین منابع آنلاین فراوانی وجود دارد که شما را در ایجاد یک سایت وب یاری می کند. سایت شما می تواند یک سایت ساده یک صفحه ای باشد یا سایتی بسیار پیچیده که دارای صفحات زیادی است. برای جابجایی سایت خود به روی سرور میزبان می توانید از یک مرورگر وب استفاده کنید و یا از طریق File Transfer Protocol اقدام کنید.در نهایت به محض این که سایت شما بر روی سرور نصب شود، در دسترس تمام مشتریان و بازدید کنندگان اینترنت خواهد بود، فقط کافیست که آدرس آن را وارد کنند (www.YourName.com )

گام چهارم - سایت خود را ترویج کنید

بیشترین عبور و مرور به سایت ها از طریق موتور های جستجو خواهد بود. مطمئن باشید که سایت شما برای گرفته شدن در موتورهای جستجو دارای طراحی بهینه است. در این مورد اطلاعات بسیار زیادی بر روی اینترنت موجود است. فقط با به کار گیری تعداد کمی از رایج ترین توصیه ها می توانید به اندازه کافی موفق باشید. سپس آدرس سایت خود را به موتور های جستجوی معتبر نظیر گوگل ارسال کنید. همچنین سایت خود را در چند موتور جستجو ثبت کنید. برای ثبت سایت در موتورهای جستجو می توانید از شرکتهایی که در این زمینه کار می کنند کمک بگیرید. اهمیت این موضوع وقتی روشن می شود که بدانید نزدیک به 40 درصد از بازدیدکنندگان شما از طریق موتورهای جستجو شما را پیدا می کنند به همین دلیل فهرست شدن در ابتدای فهرست جستجو بازدید کنندگان بیشتری را به سایت شما می کشاند. در اصطلاح به این شرکتها Search Engine Optimizer می گویند.

برای سایت خود تابلوهای تبلیغاتی درست کنید و به پخش آنها در اینترنت بپردازید.

سایت های بسیاری در اینترنت وجود دارند که روش های E-Business را به شما می آموزند و شما را در راه ارتقاء و مدیریت بهتر سایت تان کمک می کنند.

چگونه مطمئن شویم که بازدید کنندگان به سایت ما دسترسی دارند؟

یک میزبان وب از طریق یک فرآیند ساده شما را در ثبت یک آدرس اینترنتی که نام دامنه "Domain Name" نیز نامیده می شود کمک می کند و یا حتی خودش این کار را برای شما انجام می دهد. یک نام دامنه عموماً به شکل www.YourBusiness.com بنظر می رسد. البته پسوند همیشه com نیست بلکه پسوند های دیگری هم وجود دارند (edu, org, biz, net, ...)

وقتی که یک بازدید کننده نام سایت شما را در پنجره مرورگر خود وارد می کند ، این آدرس به یکی از چندین سرور اینترنتی که نام های دامنه را بر روی خود ذخیره کرده اند فرستاده می شود ، این سرور نام دامنه را به یک آدرس IP که برای آن در نظر گرفته شده تبدیل می کند برای مثال (192.168.0.123) در واقع IP شماره ای است که دقیقاً مانند شماره تلفن عمل می کند، با این تفاوت که در اینجا ارتباط کاربر از طریق شبکه ای متشکل از سوییچ ها و کابل های فیبر نوری که برای انتقال داده، بهینه و تنظیم شده اند مسیریابی می شود.

سروری که لیست نام های دامنه را در اختیار دارد ( The Master List Server) در خواستی را برای سرور DNS ارسال می کند ، این سرور وظیفه اش برقراری تماس با آدرس ها است. برای مثال سرور DNS یک میزبان وب، آدرس تمام سایت هایی را که میزبانی می کند در اختیار دارد ( که می تواند هزار ها آدرس باشد). وقتی DNS یک میزبان تماسی را مربوط به یک آدرس شناس احساس کند ، پیغام مثبتی را برای سرور لیست نام های دامنه ارسال می کند و این سرور ارتباط را به سمت سروی که فایل های سایت مورد نظر را در اختیار دارد هدایت می کند و به این ترتیب سایت ما در دسترس خواهد بود.

برای داشتن یک سایت وب بطوریکه جستجو کنندگان در اینترنت همیشه به سایت ما دسترسی داشته باشند بایستی دامنه دانسته های خود را کمی بیشتر کنیم. باید بدانیم میزبانی چیست و چگونه بایستی آنرا انتخاب کنیم برای اینکار نیاز به دانسته های فراوانی در این زمینه ها داریم:

1- میزبانی

2- امکانات میزبانی

2- انتخاب یک میزبان و ارائه کننده سرویس های اینترنتی (ISP) و Internet Presence Providers (IPPs)

4. سیستم عامل میزبان

5. انباره داده و پهنای باند

6. خطوط T1، T3 و خطوط پر سرعت OC3

7. انواع آدرس های اینترنتی

8. سرور های میزبانی اشتراکی و سرور های میزبانی اختصاصی

9- امنیت سایت

10- پشتیبانی فنی

میزبانی

کسب و کار از طریق میزبانی صفحات وب را با در اختیار داشتن یک مجموعه از سرورهای وب (Web servers ) می توان آغاز کرد.این سرورها کامپیوتر های قدرتمندی هستند که در محیطی امن و با دمای تحت کنترل نگهداری می شوند و با ارتباطی همیشگی به خطوط پر سرعت اینترنتی متصل هستند. زیرا قرار است که این کامپیوتر ها صفحات وبی را که تشکیل دهنده سایت های مشتریان می باشند در خود ذخیره کنند.

امکانات یک میزبان صفحات وب

یک میزبان صفحات وب خصیصه های مهم مختلفی را باید با هم همراه کند . امکاناتی همچون صفحه کنترل (Control Panel) برای فضای میزبانی، دسترسی FTP، دسترسی Telnet ، پست الکترونیکی استاندارد یا مبتنی بر وب، کارت های خرید (الکترونیکی) برای تجارت الکترونیک ، پشتیبانی از FrontPage با استفاده از Microsoft FrontPage Extensions و احتمالا پشتیبانی از ASP یا PHP . از دیگر امکانات پایگاه داده MySQL ، و خدمات طرف سرور ( (Server Side مانند SSI، Large Traffic Allowance ، Java ، مکالمه الکترونیک (Chat) ، Real Audio و Real Video برای نرم افزار RealOne Player، پاسخ دهی اتوماتیک ، پست الکترونیکی CGI، نام مستعار برای پست الکترونیکی ، انتقال پست الکترونیکی (Email Forwarding) ، دفترچه پیغام های بازدید کنندگان (Guest Book)، دسترسی CGI-BIN ، خطوط امن یا SSL ، آمار ، تهیه پشتیبان ها ، فضای دیسک زیاد ، Perl، حساب های پست الکترونیکی POP و پوسته امنیتی و ... هستند.

متاسفانه برخی از میزبانها با نامحدود اعلام کردن بعضی امکانات نظیر SubDomain یا پهنای باند یا بانک اطلاعاتی و غیره سعی در جذب مشتری بیشتر دارند در حالیکه انجام هر فعالیتی بر روی سرور یا زمان یا فضا یا سرعت و منابع سرور را به خود اختصاص می دهد که به نوبه خود به معنی هزینه بیشتر برای میزبان است. نگرفتن این هزینه از مشتری یعنی اینکه به سایر مشتریان اجازه دهند که بخش بزرگی از منابع سرور را بدون محدودیت به خود اختصاص دهند. در یک مثال فرضی یک سرور اشتراکی در مجموع پهنای باند 10 گیگا بایت در روز را دارد و روی آن سرور حدود 1000 مشتری وجود دارند یعنی بطور متوسط هر مشتری بایستی حدود 10 مگابایت ترافیک داشته باشد. حالا فرض کنیم یکی دو سایت خیلی شلوغ روی همین سرور قرارداشته باشد با پهنای باند مصرفی 1 گیگا بایت (یعنی 100 برابر متوسط) تعدادی بیشتری سایت شلوغ دیگر هم با مصرف نیم گیگا بایت به آن اضافه کنید و تعداد خیلی بیشتری سایت کمی شلوغ و همینطور الی آخر به این ترتیب برای نزدیک به 950 مشتری باقیمانده چیزی باقی نمی ماند!. پس یا سایت های شلوغی که روی پهنای باند حساب کرده اند مجبور به انتخاب میزبان دیگری خواهند شد و یا بقیه سایت ها از کارایی مناسب برخوردار نخواهند شد.

انتخاب یک سرور میزبان (ارائه کننده سرویس های اینترنتی ISP و Internet Presence Providers IPPs)

برای انتخاب یک سرور میزبان وب نباید شتابزده عمل کرد. انتخاب یک میزبان متخصص و قابل اعتماد تاثیر بسزایی در موفقیت سایت شما دارد. هر میزبانی در پشتیبانی و نگهداری از یک نوع سایت، در حجم و اندازه مشخص تخصص دارد. و شما در این انتخاب با لیست بلند بالایی از انواع سرویس ها و گزینه ها مواجه خواهید بود. هنگامی که از یک شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی خرید می کنید هدف اصلی از ایجاد سایت و کاری را که سایت شما قرار است بر روی اینترنت انجام دهد را معین کنید. آیا قصد دارید که یک سایت ساده به عنوان یک کاتالوگ اینترنتی ایجاد کنید؟ آیا به داشتن یک فروشگاه اینترنتی علاقه مند اید؟ آیا مایل اید به سایت خود گزینه های اجتماع مجازی مانند انجمن و یا سرویس های چت بیافزایید؟ مدت زمانی را به گشت و گذار در سایت شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی بگذرانید و با سرویس ها آشنا شوید و ببینید که خدمات کدام یک به بهترین شکل پاسخگوی نیاز های شماست.

اینترنت روز به روز در حال پیچیده تر شدن است و مدام تکنولوژی های جدیدی ظهور می کنند که نیاز به مطالعه دارند و شرکت هایی که سعی می کنند در تمامی زمینه ها فعالیت کنند، در هیچکدام خبره نخواهند بود. یک IPP) Internet Presence Provider) فقط در زمینه میزبانی سایت های وب فعالیت می کند. یعنی اختصاص یک فضا به سایت شما ، پشتیبانی تکنیکی و به روزرسانی سایت کاری است که یک میزبان برای شما انجام می دهد. در حالی که پرسنل پشتیبانی اکثر ISP ها برای عیب یابی مشکلات مربوط به دسترسی و نگهداری بانک های مودم آموزش دیده اند، تمرکز کاری تکنیسین های میزبان در این است که سرعت و عملکرد سایت شما بر روی اینترنت موثر و بهینه باشد و بدون اختلال در اختیار کاربران قرار بگیرد. در یک IPP تمامی امکانات به کار گرفته می شود تا شما مطمئن شوید که سایت شما از نظر فنی در قله عملکرد خود قرار دارد.

اگرچه تخصص ISP ها فراهم کردن دسترسی به اینترنت است اما خیلی از آنها خدمات میزبانی برای سایت های کوچک تا متوسط را نیز ارائه می کنند اما به این دلیل که محورفعالیت آنها بر ارائه سرویس های اینترنتی است مشتریان آنها غالباً شکایت می کنند که سایت هایشان در اولویت قرار نمی گیرند. در حقیقت در این موارد سادگی انتخاب یک شرکت هم برای دسترسی به اینترنت و هم میزبانی سایت همراه است با دریافت پشتیبانی و توجه کمتر به مسائل سایت.

سیستم عامل میزبان

سیستم عامل مجموعه ای پایه از فرامین است که کامپیوتر را در انجام کار های مختلف همچون باز کردن برنامه ها و ذخیره سازی فایل ها مدیریت می کند. در واقع سیستم عامل همان Windows ای است که شما از آن استفاده می کنید ( البته Windows تنها یکی از سیستم عامل هاست).

در اولین روزهای فعالیت اینترنت بیشتر سرور ها تحت سیستم عامل یونیکس انجام وظیفه می کردند، سرور های پر قدرت و انعطاف پذیری که البته برای برقراری و نگهداریشان به دانش فنی بالایی نیز نیاز بود. یونیکس امروزه هم از بیشترین محبوبیت برخوردار است، البته امروزه امکان انتخاب سیستم عامل سرور شرکت مایکروسافت یعنی یکی از ویندوزهای NT، 2000، 2003 و البته نوع جدیدی از یونیکس که لینوکس نامیده می شود نیز وجود دارد.

کارشناسان به نسبت این که کدام سیستم عامل بهترین عملکرد را در ارتباط با سایت شما خواهد داشت گزینه های بسیار مختلفی را پیشتهاد می دهند. انتخاب سیستم عامل میزبان کاملاً به این بستگی دارد که شما چه کاری را می خواهید با سایتتان انجام دهید. به طور مثال اگر از ابزار های مایکروسافت مثل MS SQL (یک برنامه پایگاه داده) یا Microsoft FrontPage (ابزار ویرایش و ایجاد سایت) استفاده می کنید شاید بهتر باشد از سرور های مبتنی بر ویندوز استفاده کنید. از طرف دیگر بسیاری از مهندسین انعطاف پذیری و امنیت سرور های یونیکس را ترجیح می دهند.

هنگامی که اندازه یا پیچیدگی سایت شما رشد می کند، تغییر زیر ساخت های نرم افزاری بر حسب نیاز ممکن خواهد بود و شما می توانید محیطی را که سایت شما تحت آن عمل می کند را به سیستم عامل های دیگر تغییر دهید. بهتر است که چنین احتمالی را نیز بررسی کنید و میزبانی را انتخاب کنید که دست شما را در انتخاب سیستم عامل های مختلف باز بگذارد و در عین حال بتواند پشتیبانی و خدمات خود را برای تمامی این محیط های نرم افزاری نیز ارائه دهد.

انبار داده و پهنای باند

میزبان های وب قالبا مدل های مختلفی را ارائه می دهند که از انواع ساده تا مدل های پیچیده برای سایت های سازمانی و یا تجارت الکترونیک را شامل می شود.

ذخیره داده – فضایی را که بر روی هارددیسک کامپیوتر سرور نیاز دارید به نسبت اندازه سایت از 25 مگابایت برای سایت های کوچک تا 250 مگابایت و بیشتر برای سایت های بزرگ متغیر است.که البته هر وقت که به فضای بیشتر احتیاج داشته باشید به سادگی می توانید بر مقدار فضای میزبانی سایت خود بیافزایید.

سرعت انتقال داده – که البته پهنای باند هم گفته می شود مقدار داده ای است که در عرض یک ماه بنا به در خواست بازدید کنندگان سایت شما به شبکه ارسال شده است. پهنای باند مورد نیاز به نسبت اندازه سایت و حجم بازدید ها مختلف است. سایتی که صفحه اول اش 50 کیلوبایت است در صورتیکه هر ماه 20000 بازدید کننده داشته باشد به پهنای باندی برابر یک گیگابایت نیاز دارد. 50 در 20000 مراجعه روزانه = 1 گیگا بایت

به این طریق می توانید کاملا پهنای باند مورد نیاز خود را محاسبه کنید . در هزینه کردن محتاطانه عمل کنید هرچند نباید خیلی هم خوش بین باشید.

خطوط T1، T3 و خطوط پر سرعت OC3

شرکت های میزبانی وب عموما از طریق خطوط پر سرعت T1 و T3و بعضی نیز به ندرت از خطوط OC استفاده می کنند.هر خطی داده را با یک سرعت انتقال می دهد که با واحد مگابیت بر ثانیه (Mbps) سنجیده می شود. خطوط OC3 که برای انتقال داده در ستون فقرات اینترنت بکار می روند سرعتی معادل 155MBPS دارند که این رقم سه برابر سریع تر از سرعت خطوط T3 می باشد در واقع 43Mbps .سرعت خطوط T3 30 برابر سرعت خطوط T1 می باشد .سرعت خطوط T1، Mbps 1.544 میباشد که 54 برابر یک مودم K 28.8 است.

خطوط T1 عموما پاسخگوی حجم مراجعات به یک میزبان وب نیستند و میزبانان خوب برای حصول اطمینان از پاسخگویی سایت های تحت میزبانیشان از خطوط T3 استفاده می کنند. در محاسبه پهنای باند مورد نیاز همیشه سرعت خطوط را طوری در نظر می گیرند که 50% از پهنای باندشان خالی باقی بماند.

در عین حال میزبانان خوب خطوط پر سرعتی دارند که به چند ستون فقرات اینترنتی متصل است، چراکه ممکن است یک مسیر با ترافیک زیادی مواجه باشد و یا به نحوی مختل شده باشد، بعضی از میزبانان شبکه را مسیریابی می کنند و هربار نزدیک ترین مسیر را در اینترنت برای عرضه سایت شما به کاربران انتخاب می کنند.

انواع آدرس های اینترنتی

در کل سه نوع آدرس اینترنتی موجود است

کاملاً اختصاصی (www.YourDomain.com )

یک نام دامنه کاملاً اختصاصی در اولین نگاه اعتبار قابل قبولی به سایت شما می دهد در واقع مشتریان آدرس شخصی شما را یاد می گیرند و نه آدرس مکانی را که سایت شما را میزبانی می کند. درست مانند این است که یک خط تلفن مستقیم داشته باشید و نه یک کد داخلی.

غیر اختصاصی (www.hostcompany.com/YourDomain ) و نیمه اختصاصی (www.YourDomain.hostcompany.com )

نام های دامنه غیر اختصاصی و نیمه اختصاصی کمی ارزان تر اند البته تحت شرایطی رایگان نیز عرضه می شوند و معمولاً تنها گزینه هایی هستند که توسط ISP ها عرضه می شوند.

مسلم است که یک دامنه اختصاصی بهترین آدرس اینترنتی است که می توانید داشته باشید و بهترین تاثیر را بر بازدید کنندگان خواهد داشت چراکه نام سایتتان می تواند کاملاً هماهنگ با نام شرکت و یا حوزه فعالیتتان باشد و به راحتی در ذهن کاربران باقی می ماند.

سرور های میزبانی اشتراکی (Shared Hosting)

برای سایت های کوچک تا متوسط سرویس های میزبانی اشتراکی بهترین انتخاب است. سایت شما بر روی یکی از سرور های میزبان قرار می گیرد و این مدل معادل داشتن یک دفتر کار اجاره ای در یک مجتمع تجاری است. در این حالت بخش مشخصی از ساختمان در اختیار شماست ، که نام شما بر روی در آن نوشته شده و شما می توانید به مدیریت ساختمان (میزبان وب) اعتماد کنید که امنیت و تعمیر و نگهداری را برقرار کند.

اگرچه این مدل به دلیل اختصاص یک سرور به چندین کاربر اشتراکی نامیده می شود اما به این دلیل که یک نام دامنه اختصاصی مانند www.YourDomain.com به شما اختصاص می یابد ، شما نمایی کاملاً مستقل خواهید داشت و سایت شما کاملاً به سرعت و کارایی سایت هایی خواهد بود که از آدرس های فرعی مانند www.WebHost.com/mybusiness استفاده نمی کنند. هرچند در عمل و از لحاظ فنی اصول میزبانی سایت شما با سایتی که دارای یک آدرس فرعی است یکی می باشد.

به این طریق شما می توانید با هزینه ای بسیار کم و خیلی سریع ، جلوه و مقبولیت اسمی خوبی را برای وب سایت خود ایجاد کنید. البته فراموش نکنید که میزبان شما ممکن است یک سرور را بین شمار بسیاری از مشتریان خود تقسیم کرده باشد. یا ممکن است سایت های بزرگ و پر ترافیک را بر روی سرورهای اشتراکی راه اندازی کرده باشد. ابزارهای زیادی بر روی اینترنت یافت می شوند که به شما کمک می کند تا چیزهای بیشتری راجع به سرور میزبانی که می خواهید انتخاب کنید بیاموزید.

در این سایت ابزارهای مفیدی برای کسب اطلاع راجع به سرور های میزبان مورد نظر خود پیدا می کنید: http://www.dnsstuff.com

سرور های میزبانی اختصاصی (Dedicated Hosting)

اگر شما در حال برپایی سایت های پیچیده تر مانند یک سایت تجارت الکترونیک یا سایت های سازمانی هستید به فضا و امکانات بیشتری برای میزبانی سایت خود نیاز دارید. اختصاص فضای کامل یک سرور به سایت سازمانی تان معادل اجاره تمام ساختمان است.

میزبان هنوز مسئول برقراری امنیت ، تعمیر و نگهداری و پشتیبانی فنی سایت شما است و در عین حال هزینه برپایی یک سرور شخصی و ارتباط پر سرعت اینترنتی هم بر شما تحمیل نمی شود. معمولا میزبان انتخابهای مختلفی را با قیمت های مختلف پیش روی شما می گذارد. اینجا محلی است که بایستی به قابلیت های سرور و پیچیدگی سایت وب خود توجه کنید.

امنیت سایت (Security)

امنیت یک سایت وب اینترنتی موضوع بسیار پیچیده و مهمی است که هنگام انتخاب میزبان بایستی به آن توجه کافی داشت. امنیت به سه گروه شبکه و برنامه ها و جابجایی اطلاعات تقسیم بندی می شود.

1- امنیت شبکه و محیط میزبانی

شبکه رایانه های یک میزبان در معرض انواع خطرات است. ویروسهای رایانه ای به سرعت و راحتی بر روی اینترنت منتشر می شوند و بدلیل همیشه بر خط بودن، میزبانهای وب بیشترین احتمال آلودگی را دارند. شمار کمی از کاربران اینترنت (هکر ها) علاقه زیادی به حمله به سیستم های امنیتی میزبانان وب و دسترسی به اطلاعات آنان دارند. هر از گاهی این آزارگران تلاش می کنند بازدید کنندگان را از دسترسی به سایت های دلخواهشان محروم کنند. اگر از یک میزبان وب بخواهید تا اطلاعاتی راجع به تعداد حملات موفقی که باعث اختلال در سیستم هایش شده است را در اختیار شما بگذارد احتمالا موفق نخواهید شد. اما شرکتهایی هستند که بعضی از این اطلاعات را جمع آوری می کنند و در اختیار بییندگان خود می گذارند. بعضی از این شرکتها می توانند هر چند دقیقه یکبار به سایت شما مراجعه کرده و از در دسترس بودن و سرعت آن آمار تهیه کنند. با کمی جستجو در اینترنت حتی ممکن است بتوانید برخی از شایعاتی را که کاربران در مورد برخی از از کار افتادگی های یک میزبان می نویسند، پیدا کنید. به نامحدود بودن یا غیر طبیعی بودن امکانات مورد نیاز یک مشتری در تبلیغات یا قرارداد ها ی فروش توجه کنید مثلا تعداد نامحدود یا خیلی زیاد Domain Alias. جملاتی از این قبیل بر استفاده میزبان از نرم افزارهای متعدد برای ارائه خدمات تاکید می کند و نرم افزارهای مختلف مشکلات خود را دارند و ممکن است مورد استفاده نفوذگران و هکرها قرار گیرند.

2- امنیت برنامه ها و صفحات سایت

امنیت سرور به تنهایی تضمین کننده امنیت سایت شما نیست. امنیت صفحات سایت یکی دیگر از چالش هایی است که با آن روبرو هستید. اگر سایت شما اطلاعاتی را از کاربر می گیرد و احتمالا اطلاعاتی را هم از جایی مانند یک بانک اطلاعاتی درآورده و به کاربر نشان می دهد، در اینصورت در گیر نوع دیگری از مشکلات امنیتی خواهید بود. شرکتهای زیادی هستند که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند تا صفحات خود را به گونه ای بسازید که احتمال بروز خسارت به کمترین مقدار خود برسد. حتی ابزارهای مکانیزه ای وجود دارند که سعی می کنند به سایت شما رخنه کرده و خطرات امنیتی سایت شما را برایتان فهرست کنند.

3- امنیت اطلاعاتی که بین بازدید کننده و سایت شما رد و بدل می شود.

بین گوینده خبر و مخاطب خبر همیشه می توان شماری شنونده ناخواسته و بدجنس پیدا نمود که با گوش کردن به مکالمه دو طرف تلاش در استخراج اطلاعات حیاتی برای کاربردهای سودجویانه دارند. اگر سایت شما اطلاعات حساسی را در خود دارد. اگر دسترسی به سایت شما بایستی کنترل شده و محدود باشد. اگر لازم است اطلاعاتی که بین سایت شما و بازدیدکننده اش رد و بدل می شود کاملا محرمانه باقی بماند بایستی از روشهای امن و غیر قابل شنود انتقال اطلاعات و اعتبار سنجی های بسیار مطمئن استفاده کنید. میزبانانی که از مختصر اعتباری برخوردارند همراه با خدمات میزبانی خود سرویس SSL اشتراکی یا ویژه را در اختیار شما قرار می دهند.

اگر به خط آدرس مرورگر خود توجه کنید عبارت http را در ابتدای هر آدرسی می بینید. این به این معناست که اطلاعات شما براحتی قابل شنود توسط دیگران است. آدرس هایی که اطلاعات امن را جابجا می کنند همیشه از عبارت https در اول عبارت آدرس استفاده می کنند.

پشتیبانی فنی سایت

دانستن چند موضوع اولیه برای انتخاب یک میزبان لازم است:

اول اینکه راه اندازی یک سایت بر روی یک میزبان و انتقال آن پس از مدتی به یک میزبان دیگر کار چندان راحتی نیست. بیشتر به کرایه کردن یک خانه و جابجایی به یک آدرس دیگر شباهت دارد. صفحات و برنامه های شما بر اساس قابلیت های سرورهای میزبان شکل می گیرد. سرعت انتقال فایل های یک سایت از یک میزبان به میزبان دیگر برای سایت عادی بسیار کند است. و برای یک سایت متوسط خیلی چیزها بایستی تغییر کنند.

خدمات 24 ساعته در تمام هفته بدون تعطیلات

برای یک سایت کوچک که خیلی هم تغییر نمی کند شاید موضوع چندان مهمی نباشد. اما برای سایت های متوسط و به بالا یکی از سرویسهای مهم و اجباری است. فرض کنید در آخرین ساعات شب یا شروع یک تعطیلی مشکلی برای سرورهای میزبان پیش آید. نبودن سرویس تمام وقت یا نبودن پشتیبانی در تعطیلات به معنای در دسترس نبودن سایت شما در تمام آن مدت است. اگر سایت شما راجع یه یک موضوع تفریحی است که بیشتر بازدیدکنندگان آنرا در روزهای تعطیل یا ساعات آخر شب می بییند و یا اینکه سایت یک شرکت معتبر است که بازدید کنندگانی در بیرون از کشور نیز دارد. یا یک فروشگاه اینترنتی است که در تمام ساعات روز مشتری دارد. تقریبا عمق فاجعه تحمل نکردنی است.

شرکتهای زیادی هستند که ادعا می کنند 24 ساعته و در تمام روزها برای پشتیبانی حضور دارند. این موضوعی است که بایستی آزمایش کنید. شرکتی را انتخاب کنید و در ساعتهای 12و 17 و19و 24 یا 2 با آن تماس بگیرید. ببینید آیا کسی گوشی را بر می دارد؟ گفتیم ساعت 12 چون ممکن است میزبان خود را از بیرون از کشور انتخاب کرده باشید.

یک ایمیل به گروه پشتیبانی شرکت بزنید و سرعت پاسخ دهی را اندازه بگیرید.

محل سرور و زمان تعمیرات و نگهداری سرور هم بسیار مهم است اگر سرور شما در آنسوی آبها قرار دارد به اختلاف ساعت خود با آنها توجه کنید. اختلاف ساعت ما با آمریکا حدود 12 ساعت است یعنی در اینجا ظهر و در آنجا نیمه شب است. و غالب خدمات برنامه ریزی شده در نیمه شب به وقت محلی سرور تنظیم می شود یعنی در بهترین ساعاتی که بینندگان محلی می توانند از سایت شما بازدید کنند سرور شما می تواند در دست تعمیر یا نگهداری باشد.

پشتیبانی بر خط

این روزها بیشتر شرکتها به استفاده از روشهای پیوسته (آنلاین) برای ارائه خدما ت روی آورده اند. یعنی شما می توانید مستقیما با تیم فروش یا پشتیبانی صحبت کنید. اگر یک میزبان برون مرزی را زیر نظر دارید دقت کنید که اولا از انگلیسی مناسبی برخوردار باشید و در درجه دوم بتوانید مستقیما با پشتیبان یا تیم فروش چت کنید.

وجود سیستم پیگیری و پشتیبانی

تصور کنید که شبانه موضوعی را به میزبان خود اطلاع داده اید و فردا صبح کسی ازمشکل شما خبر ندارد. با بررسی احتمالات به این نتیجه می رسیم که ممکن است پرسنل پشتیبان موفق به حل مشکل نشده و فراموش کرده موضوع را برای همکاران صبح خود یادداشت کند. ممکن است موضوع را برای یکی از همکاران خود ارسال کرده ولی آن همکار صبح به سرکار نیامده است و تا روز بعد هم نخواهد آمد. از طرفی شما قبلا هم این مشکل را گزارش کرده بودید اما کسی آنرا بخاطر نمی آورد بنابراین مجبور به تکرار قصه مشکلات خود خواهید بود.

مطمئن شوید سازمان میزبان شما از برنامه های رایانه ای مناسب (CRM) برای پاسخگویی و پیگیری کار مشتریان استفاده می کند.

فایل های پشتیبانی از اطلاعات و سایت

تهیه نسخه پشتیبانی روزانه یا هفتگی از فایل های سایت و بانک اطلاعاتی سایت در برگیرنده پرداخت هزینه اضافی است و باور کنید که این هزینه حق بیمه ایست که به دردسرش می ارزد. این خدمتی است که حتی سایتهای کوچک هم نبایستی از آن بگذرند. فکر کنید که مبلغی به یک کارشناس پرداخت کرده اید تا یک یا دو صفحه برای شما ساخته و بر روی اینترنت بگذارد. چنانچه به هر دلیلی سرور میزبان شما صدمه ببیند و فایل پشتیبانی ای هم وجود نداشته باشد تقریبا همه چیز را از دست داده اید. و احتمالا نسخه ای هم از صفحات وب خود را ندارید یا به کارشناس مربوطه دسترسی نخواهید داشت و به هر حال تا صفحات شما به سر جایش برگردد هم هزینه پرداخت نموده اید و هم سایت نداشته اید!

ابزار های پشتیبانی

امروزه تقریبا همه میزبانان برنامه هایی دارند که خیلی از کارهای مربوط به ایجاد یا نگهداری سایت توسط خود مشتری انجام شود. مانند بازی با فایل ها و شاخه ها ایجاد صندوق الکترونیک بارگذاری بانک اطلاعاتی و غیره . در اصطلاح به این ابزار صفحه کنترل یا کنترل پنل می گویند. قبل از گزینش میزبان امکانات کنترل پنل میزبان را بررسی کنید. چه کارهایی به عهده شماست و چه کارهایی را بایستی از میزبان بخواهید.

حالا نوبت خرید است!

بنظر می رسد همه دانسته های لازم را در باره میزبان و میزبانی بدست آورده ایم و حالا وقت خرید است. اما خرید بایستی با احتیاط همراه باشد. برای خرید کردن دانسته های دیگری لازم است که برخی از آنها را توضیح می دهیم:

در دنیای میزبانی واژه های زیادی هست که در جای خود و بدرستی استفاده نمی شوند (مانند Domain Pointer یا Domain Alias و URL Forwarding یا Domain Root). این کلمات اکثرا توسط خریداران و فروشندگان بجای هم بکار رفته و هنگامی که منظور مشتری داشتن یک SubDomain است ممکن است مطلب از طرف فروشنده SubWeb یا Domain Alias یا چیز دیگری فهمیده شود.یا یک سرور اختصاصی (Dedicated Server) یا مجازی (Virtual Private Server) بجای هم گرفته شوند. ممکن است شما به بانک اطلاعاتی MS-SQL نیاز داشته باشید و بجای آن بانک اطلاعاتی MYSQL به شما فروخته شود. بنابر این لازم است با نیاز خود و تک تک این واژه ها و کارایی هر یک آشنا شوید و از فهم کامل آن توسط فروشنده نیز مطمئن شوید. البته بیشتر میزبانان برون مرزی امکان بازگشت خرید شما را تا نزدیک 30 روز بدون هزینه امکان پذیر می دانند. مشکل اصلی اینجاست که راه اندازی اولیه یک سایت غالبا کمی وقت گیر است و هنگامی که متوجه می شویم که اشتباهی رخ داده است کمی برای بازگشت تمام پول و مهمتر از آن وقتی که صرف کرده ایم دیر است مخصوصا که مجبور به انتخاب میزبان دیگری هم هستیم. اگر در قرارداد شرطی وجود دارد آنرا به دقت مطالعه کرده و ابزارهای کنترل آن را نیز مطالبه کنید مثلا ممکن است در قرارداد ذکر شده باشد که سایت 100 درصد اوقات فعال است و در غیر اینصورت خسارت پرداخت خواهد شد اما هیچ ابزاری برای اینکه بدانید آیا سایت فعال است یا خیر یا چه میزان غیر فعال بوده است در اختیار نداشته باشید.

حالا که همه مذاکرات به پایان رسیده است نوبت به موضوع قرارداد و پول می رسد.

فروشندگان برون مرزی اکثرا اساس فروش خود را بر پایه ماهانه فصلی شش ماهه و سالانه می گذارند و تخفیف های مناسبی را هم برای پرداخت یکساله می دهند. در صورتیکه بخواهید خرید ماهانه داشته باشید یک هزینه اولیه راه اندازی هم از شما می گیرند که در خرید سالانه معمولا این هزینه را درز می گیرند.

پرداخت پول به میزبان برون مرزی اکثرا توسط کارت های اعتباری اینترنتی صورت می گیرد. امکان تهیه این کارتها در کشور ما ممکن است. در صورتیکه فروشنده ایرانی باشد پرداخت پول به ریال و به فروشنده ایرانی خواهد بود.

توجه کنید که در حال حاضر (سال 2006) هزینه متوسط ماهانه میزبانی اشتراکی یک سایت در محیط ویندوز با قابلیت های بانک اطلاعاتی و محیط دات نت با فضای مکفی و با تغییراتی کمی کمتر یا بیشتر حدود 20 دلار آمریکاست. در صورتیکه هزینه میزبان مبلغی به مراتب کمتر از این باشد مانند 10 دلار یا کمتر و یا خیلی بیشتر مانند 30 دلار و بیشتر یک جای کار احتمالا ایراد دارد. بعبارت دیگر برای هر نوع خواسته ای تقریبا دامنه قیمتی از پیش تعریف شده ای وجود دارد که بسته به شرایط مختلف کمی کمتر یا بیشتر می شود. تفاوت زیاد نسبت به قیمت متوسط نشانه سوء تفاهم دو طرف نسبت به قابلیت های مورد نیاز است. و یا شیوه نادرست برخورد فروشنده با خریدار است که بشکل هزینه پنهان خود را نشان می دهد.

هزینه پنهان چیست؟

ترفند ساده و به نظر من بسیار ناجوانمردانه و کثیف است. هزینه پنهان هزینه ای است که وجود دارد ولی گفته نمی شود درحالیکه خریداران تصور می کنند هزینه آنرا پرداخته اند. در برخی از شرکتها برای پایین آوردن قیمت ها همه خدمات را شکسته و به ازاء برخی سرویسها در خارج از قرارداد اعلام هزینه می کنند. فروشندگان شرکت نیز شما را از استراتژی شرکت آگاه نمی کنند. مهم نیست که مبلغ پرداختی شما هزار تومان است یا پانصد هزار تومان قبل از تصمیم گرفتن نمونه قرارداد فروش را از شرکت بخواهید و آنرا بدقت مطالعه کنید و توجه کنید بابت چه خدماتی پول می پردازید. انتظار نداشته باشید که پاسخ تلفن شما را به رایگان بدهند یا بانک اطلاعاتی شما را برایتان نصب کنند یا برای انجام کاری راهنما یا نوشته ای در اختیارتان قرار دهند. قرارداد را مطالعه کرده و از رایگان بودن یا هزینه بر بودن پشتیبانی و خدمات دیگر اطمینان پیدا کنید. به جزییات سرویس ارائه شده توجه کنید برخی از جزییات انتخابی (Optional) هستند یعنی داشتن آنها ممکن ولی هزینه بر است. از فروشنده راجع به هزینه های پنهان بپرسید (Hidden fees). و بخاطر داشته باشید که :

تا زمانیکه پول خود را خرج نکرده اید شرایط را شما تعیین می کنید.

برای تهیه فهرستی از شرکتهای معتبر در برون مرز می توانید از سایت هایی مانند www.tophosts.com استفاده کنید.

جمله آخر

چنانچه برای کاری جدی سرمایه گذاری می کنید یا تصور می کنید سایت وب شما روزی ممکن است یک سایت جدی به حساب آید در آنصورت صرف کمی هزینه و استفاده از یک شرکت مشاور با تجربه حداقل کاریست که می توانید بکنید.


منبع : فراشهر


  

89/4/14
4:40 ع

  1. 1- یک دامین چیست؟
  • a. نام دامین یک نام واحد برای یک سایت می باشد مانند Microsoft.com یا vwdev.com
  • b. یک نام دامین باید ثبت شود
  • c. پس از ثبت نام دامنه های مورد نظر، اطلاعات سایت شما اعم از آدرس IP اینترنتی شما در یک DNS Server ثبت می گردد.
  • DNS .d مخفف Domain Name System می باشد. یک DNS Server عهده دار اطلاع رسانی به کامپیوتر های دیگر موجود در اینترنت درباره نام دامین شما و آدرس سایت شما می باشد.
  1. 2- ثبت یک نام دامین
  • a. برای ثبت نام دامین مورد نظر باید به شرکتهایی که این خدمت را ارائه میدهند مراجعه نمایید. پس از ذکر نام دامین چک می شود که آیا دامین مورد نظر با پسوند دلخواه شما به صورت آزاد وجود دارد یا اینکه قبلا ثبت شده است. در صورت آزاد بودن نام دامین با پسوند دلخواه، می توانید اقدام به اجاره آن نمایید
  • b. دامینها برای مدت زمان معیین اجاره می شوند
  • c. صاحب دامین می تواند قبل از به سر آمدن زمان اجاره دامین آنرا تمدید نماید
  • d. اگر قبل از به سر آمدن زمان اجاره یک نام دامین، این دامین تمدید نگردد احتمال از دست رفتن دامین وجود دارد
  1. 3- دامین فرعی (Sub Domain)
  • a. معروف ترین دامین فرعی www می باشد
  • b. دامینهای فرعی می توانند در DNS Server ایجاد شوند و نیاز به ثبت آنها همانند نام دامین اصلی نیست. البته اگر بخواهید برای یک نام دامین یک دامین فرعی تعریف کنید ابتدا باید نام دامین اصلی آنرا ثبت نمایید
  • c. به جهت ایجاد یک دامین فرعی یا Sub Domain می توانید به مدیر هاست خود مراجعه نمایید
  • d. برخی مسئولین هاست به جای دامین فرعی، یک فولدر به شما پشنهاد می کنند مثلا به جای http://subdomain.mysite.com آدرس http://www.mysite.com/subdomain را به شما پیشنهاد می کنند که این در حقیقت یک دامین فرعی نیست.

  

89/4/14
4:38 ع


  WWW چیست؟

اینترنت بزرگ ترین و قوی ترین شبکه رایانه ای است که رایانه های شخصی ، رایانه های Main Frame و سوپررایانه ها را در سرتاسر جهان به هم متصل می کند.
وجود تعداد بی شماری رایانه و برنامه های مرتبط با آن در این شبکه ، با توجه به اینکه اطلاعات با استفاده از رایانه ها و نرم افزارهای مختلف و متفاوت تولید می شود ، ممکن است موجب ناسازگاری شود. در ،1989 گروهی از دانشمندان آزمایشگاه فیزیک ذره ای در اروپا ، مستقر در ژنو ، ابزار اینترنتی ای تهیه کردند که بتوانند با آن اطلاعات تولیدشده تمام محققان این آزمایشگاه را به هم ارتباط دهند. نتایج کار این گروه مبنای ایجاد شبکه های رایانه ای و ارتباط اطلاعات متنی روی رایانه های متفاوت شد و افق های جدیدی از اینترنت را گشود که اکنون به وب یا WWW مشهور است.
وبِ جهانی به کاربرها امکان دسترسی یکنواخت و مناسب به منابع متنوع و متعدد درشبکه را می دهد. در گامهای بعدی ،محققان دانشگاه ایلی نویز نرم افزاری به نام موزایک (Mosaic) را ابداع کردند که علاوه بر متن ، امکان ارتباط وسیع گرافیک ، صدا و تصویر را به سادگی فراهم می کرد. موزایک از اولین ابزارهای اینترنتی است که اکنون به مرورگر وب (Web Browser) موسوم است. دیگرمرورگرهای مشهور Netscape و Internet Explorer مایکروسافت هستند.مرورگرهای وب کاربرها را به اینترنت وصل کرده و دسترسی به اطلاعات یک رایانه را از راه دور ممکن می سازند. مقاله هایی که با یک مرورگر قابل مشاهده است می بایست در قالب HTML (Hyper Text Markup Language ) نوشته شده باشند.
قالب HTML مسئله ناسازگاری را با استفاده از برچسبهای استاندارد حل کرده است.
صفحاتی از اطلاعات روی رایانه را که با HTML نوشته و با مرورگر وب قابل دسترسی هستندHomepage یا Webpage می نامند.
اما در مورد استفاده وب برای آموزش از راه دور باید گفت که وب و مرورگرهای آن کار در محیط اینترنت راسهل تر کرده اند. به این ترتیب ، امکان جمع آوری متن ، تصویروصدا دریک ابزار فراهم می شودوآموزش گیرنده ازمحیط آموزشی مناسبی بهره مند می شود. علاوه بر این ، سازمانها و اشخاص می توانند به طور مستقل Homepage ایجاد کرده و با سایر Homepage ها در رایانه خود با دیگر رایانه ها ارتباط برقرار کنند.
با استفاده از محیط وب ، آموزگار بدون توجه به فاصله مکانی از دانش آموزان،می تواند اطلاعات مربوط به کلاس درس شامل سرفصلها ، تمرینها ، مراجع و نیز زندگینامه خود را ارائه کند.
همچنین ،معلم می تواند دسترسی به دیگر اطلاعات مفیدروی شبکه جهانی را برای دانش آموزان خود فراهم سازد. یکی دیگر از امکانات وب ، قابلیت دسترسی به منابع و مراجع موجود در کتابخانه هاست.
علاوه بر این ، دانش آموزان از طریق Homepage اختصاصی خود نیز می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تکالیف ، امتحانها ، راهنماییها و پاسخ به سؤالات در صفحه دیگری گنجانده می شود.
به علاوه Homepage می تواند دانش آموز را به یک جلسه بحث و گفتگو ،راهنمایی یا فرم هایی را به او ارائه کند تا تکمیل کرده و به صورت پیغام با پست الکترونیکی ارسال کند.
 


  

89/4/11
8:30 ع

اتوکد چیست ؟ 

   نرم افزار اتوکد (( نقشه کشی )) :

   این نرم افزار محصول شرکت AUTO DESK  می باشد .

   از این نرم افزار جهت طراحی و ترسیم موضوعات مختلف  در صنایع می توان استفاده نمود .

   در ابتدای امر رشته های مختلفی همچون  عمران ? معماری ? طراحی صنعتی ? نقشه برداری ? مکانیک ? الکترونیک و ... از آن جهت طراحی استفاده

   می نمودند  اما با پیشرفت  تکنولوژی  و مجهز شدن هر رشته  به نرم افزار مخصوص به خود از کاربران آن کاسته  شد و این برنامه  به رشته های

   زیر گروه عمران منحصر گردید  اما  با توجه به قدرت  فوق العاده  این برنامه در طراحی ها در بین کاربران مختلف با سلایق متنوع  و گوناگون

   باز هم  مشتریان زیادی دارد .

 

                                                                                                                    منبع : جناب آقای مهندس سقایی


  

89/4/11
8:27 ع

babylon8

با عرض سلام خدمت تمام دوستان عزیز. این بار برای شما یک هدیه آورده ام.

همان طور که میدانید چند روز پیش شرکت babylon نسخه ی جدید این نرم افزار را ارایه کرد.

babylon چیست؟

Babylon یک مترجم و دیکشنری بسیار قدرتمند است. شما می توانید با دوبار کلیک روی متن مورد نظر ترجمه آن را در Babylon ببینید. Babylon 8 با ابزار آنلاین مترجم خود می تواند اسناد متنی شما را ترجمه کند. مترجم متن babylon از 31 زبان از جمله زبان فارسی پشتیبانی می کند.


سیستم مورد نیاز برای استفاده از babylon 8:

Operating System: Windows 2000/XP/Vista

Web Browser: MS Internet Explorer 6 and later.

Macromedia Flash player installed

128MB free RAM recommended.

50MB of free disk space on hard drive. Installation of dictionaries requires additional disk space (dictionary size varies).

 

ترجمه متن به ساده ترین شکل ممکن

ترجمه متون در babylon یکی از ویژگی های منحصر به فرد این نرم افزار است. با پشتیبانی از 31 زبان از جمله فارسی یکی از کاملترین برنامه های مترجم متن در دنیاست. در نسخه جدید برنامه، پنجره جدید با فضای بیشتر و زیبا تر برای ترجمه متون وجود دارد.


ئر نسخه جدید شما می توانید یک فایل متنی را به برنامه بدهید تا برنامه تمام متن آن را برای شما به هر زبانی که می خواهید (از بین 31 زبان) ترجمه کند، در نسخه جدید برنامه می توانید نوع زبان را به صورت خودکار تشخیص دهد.

رابط کاربری بسیار زیبا

رابط کاربری در Babylon 8 بسیار زیبا تر شده است. در رابط کابری جدید همه چیز خیلی ساده مرتب شده است و تمام آنچه کاربر نیاز دارد در دسترس است.

نوار اصلی در بالای برنامه قرار دارد و کاربر می تواند در آن کلمه خود را جهت ترجمه وارد کند. یکی از ویژگی های جدید نسخه 8 تغییر زبان ترجمه است. این منوی کشویی در کنار نوار وارد کردن کلمه قرار دارد و به کاربر امکان می دهد تا خیلی سریع زبان ترجمه را تغییر دهد.

Babylon Globe بدون شک مهمترین ویژگی اضافه شده به نسخه 8 این برنامه است که به کاربر این امکان را می دهد تا به زیباترین شکل ممکن به همه چیزی که نیاز دارد با یک کلیک دسترسی پیداکند


  

89/4/11
8:9 ع

برنامه ی Podcast در گوشی های NOKIA چیست؟

Podcast








نرم افزاری در منوی music گوشی های نسل جدید نوکیا به چشم میخوره با نام Podcast.
تا حالا از خودتون سوال کردید که این نرم افزار چه کاری انجام میده؟ اصلا میشه توی ایران ازش استفاده کرد؟ یا سوالاتی از این قبیل.

توضیحات نرم افزار رو در سایت ویکیپدیا سرچ کردم و مقاله ی فارسی رو براتون پیدا کردم که میتونید مطالعه کنید .

در مورد کارکرد اون در ایران همونطور که میبینید من دو فایل موزیک از Podcast دارم . پس کار میکنه. (اینترنت وایرلس لن گوشی)


-------------------------

پادکست
(به انگلیسی: Podcast) یا پادپخش انتشار مجموعه ای از پرونده های رسانه دیجیتال است که توزیع آن در اینترنت با استفاده از فید صورت می گیرد، و توسط کاربران معمولاً بر روی یک پخش‌‌کننده? موسیقی دیجیتال قابل دریافت و پخش است. این روش ارائه? محتوا در سال ???? محبوبیت و گسترش یافت.
برای دریافت آن، معمولاً از برنامه‌های خبر خوان که از خدمات وب استفاده می‌کنند استفاده می شود و بر روی رایانه‌های خانگی و یا پخش‌کننده‌های موسیقی دیجیتال قابل پیاده سازی است. قابل ذکر است که عمل دریافت پادکست را پادکچ (به انگلیسی: Podcatch) می گویند.


واژه پادکست

واژه? پادکست از هم‌آمیزی واژه‌های iPod (آی‌پاد) و broadcasting (پخش) پدید آمده است. واژه‌نامه? جدید آمریکایی آکسفورد واژه? پادکست را برترین واژه? سال نامیده است. این لغتنامه تعریف لغوی این واژه را نیز بدین شکل آورده :
«برنامه‌ای رادیویی یا مشابه که دیجیتالی ضبط شده و جهت دانلود کردن برای دستگاه‌های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می‌شود.»
تاریخچه

این روش با افزایش محبوبیت دستگاه پخش موسیقی دیجیتالی آی‌پاد به عنوان روشی آسان برای به اشتراک‌ گذاشتن محتویات صوتی از طریق اینترنت، بوجود آمد.
اولین بار مفهوم <enclosure> در خوراک‌های آراس‌اس در اکتبر سال ???? توسط تریستان لوئیس به صورت اولیه مطرح شد. بعد به صورتی متفاوت توسط دیو واینر یکی از نویسنده‌های فرمت آراس‌اس اجرا شد. و در بحث با آدام کوری منجر به عامل enclosure یا ضمیمه شد. این عامل جدید در آراس‌اس ???? این امکان را می‌داد که نشانی پرونده‌های صوتی تصویری منتقل شود و گیرنده آن را درجا باز کند. مشتری این امکان جدید وبلاگ‌های صوتی بودند. ولی این امکان جدید به سرعت رواج پیدا نکرد. تا اینکه در سال ???? این امکان در نرم‌افزار وبلاگ‌نویسی Radio Userland به عنوان یک موئلفه ارسال و دریافت فایل‌ها اضافه شد و تنها چیزی که برای رسیدن به یک پادکست کم داشت خودکار کردن این عمل بود.
این روش وبلاگ نویسی تا سال ???? پیشرفت کرد و وبلاگ نویسی را به سمت جدیدی برد. نمونه‌ای تاثیرگذار استفاده از این فناوری در وبلاگ کریستوفر لیدون نویسنده سابق نیویورک تایمز بود. در اکتبر سال ???? بود که اولین بار از iTunes برای انتقال محتوای آراس‌اس به آی‌پاد استفاده شد. آدام کوری برنامه‌ای برای انتقال از آراس‌اس به آی‌پاد ارائه کرد که iPodder نام داشت.
در فوریه ???? بن همرسلی در روزنامه گاردین مقاله‌ای نوشت که در آن به کار لیدون اشاره می‌کرد برای شرح این کار کلمات مختلفی بکار برد که در بین آن پادکست هم به چشم می‌خورد. به این ترتیب اولین استفاده از این کلمه توسط بن همرسلی بود. کم‌کم تولید کدهایی مانند iPodder در بین برنامه نویسان با مجوزهای آزاد جی‌پی‌ال گسترش یافت. یافته‌های موتورهای جستجوگر از عبارت Podcast در سال ???? به سرعت زیاد شد. بعد از این وبسایت‌ها و ابزارهای مختلف با موضوع پادکست گسترش پیدا کرد.
بنگاه‌های خبری مثل BBC برنامه‌های رادیویی با کمک پادکست راه‌اندازی کردند. و شرکت اپل امکان دریافت پادکست را به نرم‌افزار iTunes افزود و در سال ???? نسل جدیدی از آی‌پادها با قابلیت پخش فیلم به بازار ارائه شد. در اواخر سال ???? دستگاه‌های بازی قابل حمل شرکت سونی هم از آراس‌اس ??? پشتیبانی می‌کرد.

گسترش و محبوبیت

در سال ???? گسترش و محبوبیت این پدیده به حدی بوده‌ است که حتی کاخ سفید هم تعدادی از سخنرانی‌های جرج بوش را به صورت پادکست آماده کرده و بر روی وب‌گاه رئیس جمهور امریکا قرار داده‌است.
از سوی دیگر با انتشار یک پرونده‌? آوایی بر روی وب‌گاه ناسا که در آن یکی از متخصصین - استیو رابینسون - حاضر در فضاپیمای دیسکاوری راجع به ماموریت این سفینه توضیح می‌داد[?]، رسانه‌ها با هیجان بسیار از «اولین پادکست ارسال شده از خارج از زمین» و «راهیابی پادپخش‌گری به منظومه‌? شمسی» نوشتند.
این بخش از این نوشتار خُرد است. با گسترش آن به ویکی‌پدیا کمک کنید. ویژگی‌ها

پادکستینگ نیز مانند روش‌های دیگر ارائه? محتویات رسانه‌ای بر روی اینترنت (به‌عنوان مثال پخش رادیویی و Online Audio/Video streaming) از ارسال پرونده استفاده می‌کند. اما پادکستینگ دارای چند تفاوت عمده با این روش‌هاست :
  1. پادکستینگ بر خلاف سایر روش‌های ارائه محتوای صوتی که به روش Push Technology کار می‌‌کنند، بر اساس روش Pull Technology است. یعنی، در این روش، مصرف کننده بر اساس تقاضای مشخص خود، به محتوای وب دسترسی دارد و مانند رادیو، مطالب به او تحویل داده نمی‌شود بلکه او آنها را بر اساس نیاز خود تحویل می‌‌گیرد.
  2. در این روش، مصرف کننده محتوای مورد نظر را توسط دستگاههای پخش غیر از رایانه نیز استفاده می‌‌کند و در زمان استفاده، لزوماً نیازی به دسترسی به کامپیوتر نیست. معمولاً دستگاه‌هایی که می‌توان پادپخش‌ها را روی آن‌ها شنید، همان دستگاههای پخش موسیقی دیجیتال هستند که عموماً بسیار کوچک و قابل حمل‌اند. در نتیجه کاربر در هر زمان و مکانی قادر به استفاده از محتوای صوتی خواهد بود.
  3. محتوا پس از دریافت از اینترنت، بدون نیاز به ارتباط با اینترنت، قابل استفاده خواهد بود در حالی که در سایر روشها، نیاز به حفظ ارتباط اینترنتی برای استفاده از محتوا وجود دارد.
  4. در این روش، امکان شنیدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنیدن محدوده? خاص از محتوا و سایر کنترل‌ها از طرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد بار که بخواهد می‌‌تواند محتوا را گوش دهد در حالی که در رادیو اینترنتی، چنین امکانی به خودی خود وجود ندارد.
  5. در این روش، نیازی به مراجعه به وب‌گاه‌های مختلف برای دسترسی به انواع محتویات نیست و با تنظیم نرم‌افزار و افزودن نشانی پادپخش موردنظر به فهرست، کپی محتوا به رایانه و در نهایت به دستگاه پخش آن بطور اتوماتیک انجام شده و کاربر همیشه آخرین و جدیدترین اطلاعات را در دستگاه پخش مختوای صوتی خود خواهد داشت.

  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
جواد توکلی[23]
 

سنم کمه اما مگه بزرگی به سنه تا حالا چند تایی هم وبلاگ داشتم امید وارم خوشتون بیاد


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
صفحات اختصاصی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ