سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

89/4/6
4:16 ع

مکینتاش یا PC؟

شاید تاکنون این سوال برایتان پیش آمده باشد که تفاوت کامپیوترهای مکینتاش و PC در چیست؟
هرکدام از آنها از نظر ویژگیها، کارآیی و برتری در برخی جوانب بر دیگری برتری دارند. امروزه در مقابل هر 1 کامپیوتر مکینتاش، 20 کامپیوتر PC به فروش می رسد. پس چگونه می توان تصمیم گرفت؟
ابتدا، شما باید برخی تفاوتهای بین مکینتاش و PC را بدانید:
اولین تفاوت در برنامه های قابل دسترس برای این دو می باشد. بیش از 90% کامپیوترهای مورد استفاده امروز PC هستند و بیشتر توسعه دهندگان نرم افزار مایل به توسعه نرم افزار برای بازار گسترده تر هستند. به همین دلیل در مقایسه با مکینتاش، تعداد نرم افزارهای مناسب برای PC بسیار بیشتر است. خیلی از شرکتهای نرم افزاری که قبلاً بر نرم افزارهای مکینتاش متمرکز بودند، تمرکز و تأکید بر مکینتاش را کنار گذاشته و نسخه PC نرم افزارهای خود را نیز روانه بازار می کنند. سایر شرکتها هم در حال رها کردن مکینتاش برای همیشه هستند. برای مثال، شرکت Autodesk، ناشر نرم افزار معروف و پرفروش Autocad، تولید نسخه کم فروش مکینتاش نرم افزار خود را به کلی کنار گداشته تا بر روی نسخه ویندوز آن تمرکز کند. حتی شرکتهایی که پشتیبانی از مکینتاش را کماکان ادامه می دهند، نسخه مکینتاش نرم افزارشان را خیلی دیرتر و حتی بدون برخی امکانات نسخه ویندوز (PC) به بازار می فرستند.
دلیل دیگر توحه بیشتر کاربران به PC، لینوکس (Linux) است. هر چند که یک نسخه لینوکس برای مکینتاش موجود می باشد، ولی نسخه PC آن بسیار متنوع تر و بیشتر در دسترس می باشد. شما می توانید لینوکس را بر روی همان درایوی که ویندوز یا مکینتاش نصب شده نصب کنید و از امکانات هر دو سیستم عامل یکجا استفاده کنید.
هر چند کامپیوترهای مکینتاش اکثر فایلهای PC را می خوانند و نرم افزارهای تبدیل فرمت فایل نیز در دسترسند، ولی سازگاری فایلها می تواند یک مشکل باشد. اگر در محل کارتان از PC استفاده می کنید و در منزل از کامپیوتر مکینتاش، احتمالاً برای تبدیل فایلها کمی مشکل داشته باشید. بعضی وقتها نوع کامپیوتر تفاوتی نمی کند، بلکه اغلب، موضوع سازگاری فرمت فایلها می تواند واقعاً باعث سردرد شود.
اما فقط در دسترس بودن نرم افزار و سازگاری فرمت فایل مهم نمی باشد. اگر شما از کامپیوترتان فقط برای مقاصد پایه ای مانند پردازش متن، صفحات گسترده، پایگاه داده، ایمیل و کاوشگری اینترنت استفاده می کنید، موضوع PC یا مکینتاش واقعاً زیاد مهم نیست. زیرا نرم افزارهای بسیار خوبی برای تمام این استفاده ها، هم برای PC و هم مکینتاش وجود دارد. ولی باید به آینده نگاه کنید. نیاز های آینده تجصیلی یا شغلی شما ممکن است ایجاب کند که برای استفاده از برخی نرم افزارهای خاص، مجبور باشید یکی از این دو را انتخاب کنید.
به این ترتیب، هنگامی که تصمیم می گیرید که PC بخرید یا مکینتاش، مهم است که نیازهای آینده خود را پیش بینی کرده و در نظر بگیرید.ببینید دانشجویان هم رشته یا همکارانتان از چه برنامه هایی استفاده می کنند و نیز در مورد نیازهای آینده شغل مورد نظرتان تحقیق کنید.
به طور کلی، مکینتاشها بازاری قوی در کارهای هنری مانند انتشارات دیجیتال، موسیقی، گرافیک و طراحی وب دارند. از طرفی PC ها کارآیی برجسته ای در زمینه کارهای مهندسی و تجاری دارند. معمول این است که یک هنرمند موفق از مکینتاش استفاده کند، ولی حساب و کتابش (حسابداری) را با PC انجام می دهد. اما مانند همه چیز های معمول دیگر، این مسأله همیشه درست نیست.
به عنوان مثال، شما ممکن است فکر کنید که دانشمندان باید از PC استفاده کنند، ولی این لزوما درست نیست. در علوم شیمی و زیست شناسی (بیولوژی)، کامپیوترهای مکینتاش طرفداران زیادی دارند، زیرا این علوم جلوه های بصری زیادی را شامل می شوند و گرافیک بالایی را می طلبند. جایی که مکینتاش در آن برتری دارد.
و اما شاید مهمترین مسأله در مورد مکینتاش و PC قیمت آنها باشد. اگر چه اختلاف قیمت این دو در حال کم شدن است، ولی مکینتاش و وسایل جانبی و نرم افزارهای آن هنوز گرانتر از تجهیزات PC می باشند. نصب، راه اندازی و استفاده از مکینتاش معمولا ساده تر است. ولی با توجه به پیشرفتهایی که مایکروسافت در ویندوز به وجود آورده، امروزه تقریبا مساوی هستند.


مشخصات مدیر وبلاگ
 
جواد توکلی[23]
 

سنم کمه اما مگه بزرگی به سنه تا حالا چند تایی هم وبلاگ داشتم امید وارم خوشتون بیاد


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
صفحات اختصاصی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ