سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

89/4/2
2:41 ع

 

جزوه آموزش Microsoft Word

ذخیره سازی ، باز کردن و ایجاد فایل جدید

ایجاد کردن یک فایل جدید:

روش ها :

1-File > New > Blank document

2-انتخاب دکمه New از نوار ابزار

3-Ctrl+N

یعنی کلیدهای Control و N را باهم فشار دهید.

ذخیره کردن یک فایل :

1-File >> Save As

- توجه : در صورتی که هنگام جستجو در منو ها ، گزینه مورد نظرتان را مشاهده نمی کنید منو را Expand (بزرگ) کنید.

2-انتخاب دکمه Save از نوار ابزار

3-Ctrl+S

- اسم پیش فرض فایل ها document خواهند بود و پسوند آن ها .doc

باز کردن یک فایل :

1-File > Open

2-انتخاب دکمه Open از نوار ابزار

3-Ctrl+O

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آشنایی با محیط برنامه

 

 

 

 

یی

 

 

 

 

 

 

 

 

تنظیمات صفحه :

File >> Page setup

Margin حاشیه

Gutter شیرازه

Orientation: portrait (عمودی), landscape (اففی)

Paper tab

Paper size : ابعاد کاغذ

در قسمت پایین ، سمت راست این پنجره پیش نمایش کاغذ انتخابی دیده می شود.

در صورت کلیک بر روی Default تنظیمات انتخابی برای همیشه باقی می ماند.

خط کش ها:

view >> ruler فعال یا غیر فعال کردن خط کش ها

مرز آبی رنگ قبل از خط کش ها نشان دهنده حاشیه صفحه است.

تعیین واحد اندازه گیری:

Tools > Option > General > Measurement units > Centimeter

در صورت مشکل با تایپ اعداد به صورت فارسی

Tools > Option > Complex >> Numeral > context

قالب بندی متن:

1- با استفاده از نوار ابزار فرمت

برای افزایش یا کاهش یک واحد ، یک واحد در سایز فونت :

Ctrl + [

Ctrl + ]

Blod Ctrl + B

Italic Ctrl + I

Under line Ctrl + U

Align:

Center وسط چین Ctrl + E

Left چپ چین Ctrl + L

Right راست چین Ctrl + R

Justify طراز از دو طرف Ctrl + J

- توجه : در word برای اعمال هرگونه تغییرات باید ابتدا متن یا شی مورد نظر را انتخاب کرد

قالب بندی دقیق متن

Format > Font (Ctrl + d).

Font Tab:

Latin text فونت مربوط به متن های لاتین

Complex فونت های مربوط به زبان فارسی

Font color رنگ قلم

Underline style نوع زیر خط

Underlin color رنگ زیر خط

Effects

Strike through خط زدن

Double Strike through خط زدن مضاعف

Super متن انتخاب شده بالاتر از خط زمینه قرار می گیرد

Sub متن انتخاب شده پایین تر از خط زمینه قرار می گیرد

Shadow سایه دار شدن متن

Out line تو خالی کردن فونت

Emboss برجسته کردن فونت

Engrave تو رفتگی فونت

Small Caps بزرگ کردن اندازه اولین حرف

All caps بزرگ کردن حروف

Hidden مخفی کردن متن

برای مخفی کردن متن ابتدا متن مورد نظر را انتخاب کرده سپس آن را Hidden می کنیم.

برای دیدن متن مخفی شده

Tools > option > view >Formatting marks> Hidden text

 

 

 

 

 

 

 

 

Character Spacing Tab

Scale کشیدگی کاراکتر ها

Spacing فضای بین کاراکتر ها

 

 

Position

 

 

Text Effect Tab

افکت های مربوط به متن

این افکت ها در چاپ مشاهده نخواهند شد.

- برای تعیین فاصله بین خطوط از نوار ابزار فرمت دکمه line spacing را انتخاب کنید

تنظیمات مربوط به پاراگرف:

Format > Paragraph

Alignment تراز بندی

دو نوع تراز بندی وجود دارد. تراز بندی چپ برای متن های لاتین و راست برای متن های فارسی

- Word جهت متن (direction) را به صورت اتوماتیک تعیین می کند.

Indentation تو رفتگی

Before text تو رفتگی از سمت چپ

After text تو رفتگی از سمت راست

 

Specianl

 

 

Spacing

چند نکته قبل از شروع به تایپ !

در صورت تایپ فارسی حتما direction را راست به چپ (right to left) و align را راست (right) بگذارید. برای راحتی از Ctrl + Right Shift استفاده کنید.

برای ایجاد یک پاراگراف جدید از کلید Enter استفاده کنید. پس در یک پاراگراف برای رفتن به خط بعد از کلید Enter استفاده نکنید زیرا word آن خط را یک پاراگراف تلقی می کند. برای رفتن به خط بعد از Shift+ Enter استفاده کنید.

برای شکست صفحه (رفتن به صفحه جدید) از Ctrl+ Enter استفاده کنید.

 

TAB ها

در word 5 نوع تب وجود دارد:

Decimal Tab تب مربوط به اعداد

Center Tab تب در حالت وسط چین

Left Tab تب در حالت چپ چین

Right Tab تب برای حالت راست چین

Bar Tab تب جدا کننده

برای ایجاد یک Tab

با کلیک در گوشه سمت چپ نوار ابزار خط کش می توان تب ها را تغییر داد.

برای اضافه کردن یک تب کافی است در محل مورد نظر روی نوار خط کش کلیک کنید.

برای حذف کردن تب ، تب را به سمت داخل صفحه Drag می کنیم.

برای انجام تنظیمات مربوط به تب ها

Format > Tabs

اندازه اولیه برای هر تب 1.27 cm است که می توانید به دلخواه خود آن را تغییر دهید.

ساخت یک نوار ابزار اختصاصی

روی نوار ابزار راست کلیک کرده و سپس customize را انتخاب می کنیم.

در پنجره باز شده روی New کلیک کرده ، یک نام برای نوار ابزار خود تعیین می کنید و از تب Command با drag کردن ، ابزارهایی که می خواهید در نوار ابزار خودتان باشد را اضافه می کنید.

 

 

اضافه کردن ابزار Equation Editor برای تایپ فرمول های ریاضی:

روی نوار ابزار راست کلیک کرده و سپس customize را انتخاب می کنیم. در پنجره مربوط به تب Commands ، Category مربوط به Insert را انتخاب و در لیست Command به دنبال Equation Editor می گردیم ، سپس با عمل drag آن را روی نوار ابزار قرار می دهیم.

 

روش های کپی :

ابتدا متن مورد نظر را انتخاب می کنیم (highlight) ، سپس :

روش 1 : راست کلیک کرده و Copy را انتخاب می کنیم.

روش 2: از منو Edit ، گزینه copy را انتخاب می کنیم.

(روش سریع )روش 3 : Ctrl+ C

برای paste کردن متن کپی شده :

راست کلیک کرده و paste را انتخاب می کنیم.

از منو Edit ، گزینه paste را انتخاب می کنیم.

(روش سریع ) Ctrl + V

می توان با انتخاب متن مورد نظر ، سپس با نگه داشتن دکمه Ctrl و Drag کردن موس دو عمل کپی و paste را همزمان انجام داد.

روش های انتقال (Cut) همانند کپی است اما متن انتخابی به جای کپی ، جابه جا می شود.

برای عمل انتقال می توان مستقیما متن انتخابی را Drag کرد.

یافتن و جایگزینی یک عبارت در متن:

Edit > Find (Ctrl + F)

Find Tab:

Find what : عبارت مورد نظر جهت جستجو

در صورت تیک زدن Highlight all Item found in… عبارات پیدا شده ، highlight می شود.

با زدن دکمه more می توانید جستجو را محدود کنید

Match Case حساس به حروف کوچک و بزرگ

Find Whole Words Only عینا کلمه تایپ شده جستجو می شود.

Use Wildcards استفاده از قواعد جستجو

Replace Tab ( Ctrl + H)

Replace with کلمه پیدا شده را با کلمه جدید جایگزین می کند.

نشانه گذاری:

Insert > Book Mark

ابتدا یک نام برای book mark انتخاب کرده ، سپس دکمه add را می زنیم و ok می کنیم

ایجاد لینک :

متن یا شی مورد نظر را انتخاب کرده ، سپس راست کلیک کرده ، Hyper Link را انتخاب می کینم.

 

ایجاد لینک برای قسمت هایی از متن

برای قسمت های مورد نظر Book Mark تعریف می کنیم

عمل لینک را برای متن مورد نظر انجام می دهیم با این تفاوت که در پنجره hyper link گزینه Book mark را انتخاب می کنیم.

نکته : برای اجرای لینک ها ، باید دکمه Ctrl را نگه داریم در غیر این صورت باید تیک Use control + click to follow link را از آدرس زیر برداربم :

Tools > Option > Edit > Editing Option

کار با نوار ابزار Drawing

هنگام ایجاد یک شکل ، شکل را در خارج از کادر drawing رسم می کنیم.

برای اینکه به تعداد زیاد ، یک شکل را به وجود بیاوریم روی ابزار شکل مورد نظر Doble Click می کنیم.

برای رسم دایره ، ابتدا ابزار رسم بیضی را انتخاب می کنیم و کلیک Shift را نگه می داریم.

برای رسم مربع ، ابتدا ابزار رسم مستطیل را انتخاب می کنیم و کلیک shift را نگه می داریم

تنظیمات مربوط به اشکال

روی شکل مورد نظر راست کلیک کرده ، Format Auto Shape را انتخاب می کنیم یا روی شکل double کلیک می کنیم.

هر شکل دو نوع رنگ آمیزی دارد

رنگ خط شکل Line Color

رنگ داخل شکل Fill Color

 

Fill

 

Fill Effect افکت های مختلف جهت رنگ آمیزی شکل

 

 

 

 

Line

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fgu

 

 

 

 

 


  

89/4/2
2:33 ع

تقریبا هر کامپیوتر رومیزی و سرور دارای یک یا چند هارد دیسک میباشد. هر پردازنده مرکزی و سوپرکامپیوتر در حالت عادی به صدها عدد از این هارد دیسک متصل است. امروزه دستگاههای زیادی را می توان یافت که تا چندی پیش از نوار (Tape) استفاده میکردند ولی حال از هارد دیسک استفاده میکنند. این تعداد انبوه از هارد دیسکها یک کار را به خوبی انجام میدهند. آنها اطلاعات دیحیتال را به یک فرم تقریباً همیشگی ذخیره میکنند. آنها این توانایی را به کامپیوترها می دهند تا در هنگامی که برق میرود اطلاعات خود را بیاد بیاورند.

اساس هارد دیسک

هارد دیسکها در دهه 1950 اختراع شدند. در ابتدا آنها دیسکهای بزرگی به ضخامت 20 اینچ بودند و فقط مقدار محدودی مگابایت اطلاعات میتوانستند ذخیره کنند. در ابتدا نام آنها "دیسکهای ثابت یا ماندنی" (Fixed Disks) یا وینچسترز (Winchesters) (یک اسم رمز که قبلا برای یک محصول محبوب IBM استفاده می شده.) بود. بعدا برای تشخیص هارد دیسک از فلاپی دیسک نام هارد دیسک بر روی آنها گذاشته شد.
هارد دیسکها یک صفحه گرد سخت (بشقاب) دارند که قادر است میدان مغناطیسی را نگه دارد، بر خلاف لایه پلاستیکی انعطاف پذیری که در فلاپیها و کاستها دیده می شود.
در ساده ترین حالت یک هارد دیسک هیچ تفاوتی با یک نوار کاست ندارد. هم هارد دیسک و هم نوار کاست از یک تکنیک برای ذخیره کردن اطلاعات استفاده میکنند . این دو وسیله از مزایای عمده ذخیره سازی مغناطیسی استفاده میکنند. میدان مغناطیسی براحتی پاک و دوباره نوشته می شود. این میدان براحتی می تواند الگوی شار مغناطیسیای که بر روی میدان ذخیره شده را بیاد بیاورد.

نوار کاست در برابر هارد دیسک

بیایید باهم نگاهی به بزرگترین تفاوتهای بین نوار کاست و هارد دیسک داشته باشیم:
· ماده مغناطیسی قابل ظبط در کاست بر روی یک نوار نازک پلاستیکی روکش شده است. در یک هارد دیسک ماده مغناطیسی قابل ضبط روی یک صفحه آلومینیومی یا شیشهای با دقت بالا، لایه بندی شده است، همچنین این صفحه به خوبی صیقل داده شده تا هر گونه ناهمواری از بین برود.

· در نوار کاست هِدِ خواندن/نوشتن (Read/Write Head) مستقیما با نوار در تماس است. در یک هارد دیسک هد خواندن/نوشتن در بالای صفحه حرکت میکند و در حقیقت هیچ وقت با صفحه تماس نمییابد.
· در یک نوار کاست شما برای اینکه به یک نقطه خاص دسترسی داشته باشید باید از دکمههای جلوبر (Fast-Forward) و معکوس (Reverse) استفاده کنید که این امر در یک نوار طولانی می تواند زمان زیادی صرف کند. در یک هارد دیسک شما بطور تقریبی میتوانید فورا به هر نقطه روی سطح دیسک حرکت کنید.
· در یک نوار کاست، نوار با سرعت 2 اینچ در ثانیه (تقریبا 5/08 cm در ثانیه) از بالای هد حرکت میکند درحالی که در هارد دیسک یک صفحه آن میتواند با سرعتی بالغ بر 3000 اینچ در ثانیه در زیر هد چرخش کند.
· در یک هارد دیسک اطلاعات در دامنههای مغناطیسی بی نهایت کوچکی در مقایسه با نوار کاست ضبط میشوند. کوچک بودن این دامنهها بعلت دقت صفحه (بشقاب) و سرعت هارد دیسک می باشد.
بعلت این تفاوتها یک هارد دیسک قادر است مقدار شگفت انگیزی از اطلاعات را در فضای کوچکی ذخیره کند. یک هارد دیسک همچنین میتواند در کسری از ثانیه به هرکدام از اطلاعات دسترسی داشته باشد.

ظرفیت و توان اجرایی

یک کامپیوتر رومیزی به طور معمول یک هارد دیسک با ظرفیتی بین 20 تا 120 گیگابایت دارد که اطلاعات بصورت فایلها در آن ذخیره شده اند. در ساده ترین تعریف یک فایل به مجموعهای از بایتها گفته میشود. در این بایتها ممکن است کدهای اسکــــِی (ASCII Codes) کاراکترهای مربوط به یک نوشته ذخیره شده باشد، یا اینکه می توانند شامل دستورات یک برنامه نرم افزاری برای اجرا شدن توسط کامپیوتر باشند، یا اینکه می توانند شامل پیکسل رنگهای یک تصویر GIF باشند، هیچ فرقی نمی کند که در این بایتها چه چیزی ذخیره شده است، به هرحال یک فایل حقیقتاً یک رشته از بایتها می باشد. هنگامی که یک برنامه در حال اجرا شدن است و تقاضای یک فایل را می کند، هارد دیسک بایتهای آن را بازیابی میکند و آنها را به CPU میفرستد.

ما دو راه برای اندازه گیری توان اجرایی یک هارد دیسک داریم:
- سرعت انتقال اطلاعات (Data Rate): سرعت انتقال اطلاعات برابر است با تعداد بایتهایی که هارد دیسک می تواند در هر ثانیه در اختیار CPU قرار دهد. سرعتهایی مانند 5 تا 40 مگابایت در ثانیه معمول هستند.
- زمان جستجو (Seek Time): زمان جستجو مقدار زمان بین درخواست CPU برای یک فایل و اولین بایت فرستاده شده به CPU میباشد. زمانهایی بین 10 تا 20 میلی ثانیه معمول هستند.
پارامتر دیگری که در اینجا برای هارد دیسک ها مطرح است ظرفیت میباشد، که عبارت است از تعداد بایتهایی که هارد دیسک میتواند نگهداری کند.

اعضای داخلی: بورد الکترونیکی

بهترین راه برای اینکه بفهمیم یک هارد دیسک چگونه کار میکند این است که نگاهی بدرون آن داشته باشیم؛ (بخاطر بسپارید که باز کردن یک هارد دیسک باعث خرابی آن می شود، بنابراین این بخش چیزی نیست که شما بتوانید در خانه امتحان کنید مگر اینکه یک هارد از بین رفته داشته باشید.)

هارد دیسک در واقع یک جعبه آلومینیومی مهر و موم شده میباشد که مدارات الکترونیکی کنترل کننده در یک طرف آن ضمیمه شده است. همچنین کنترلهای الکترونیکی، سیستم خواندن/نوشتن و همچنین موتور که صفحات را میچرخاند در آنجا وجود دارند.
این مدارات الکترونیکی یک میدان مغناطیسی نیز بر روی سطح دیسک در میان بایتها ایجاد می کنند (برای خواندن) و یک میدان مغناطیسی نیز بر روی بایتها متفاوت با میدان اولی ایجاد می کنند (برای نوشتن)، این اجزای الکترونیکی بر روی یک بورد کوچک جمع شدهاند تا از دیگر اجزاء جدا شوند (شکل زیر).


اعضای داخلی: در زیر بورد
در قسمت زیرین بورد اتصالات موتور چرخاننده صفحات قرار دارد و همچنین حفرهای فیلتر شده (برای جلوگیری از ورود گرد و غبار) برای یکسان کردن فشار هوای بیرون و درون هارد دیسک قرار دارد .
با برداشتن پوشش هارد دیسک قسمت درونی هارد دیسک آشکار میشود که بینهایت ساده ولی بسیار دقیق و مختصر میباشد :

در این تصویر مشاهده می کنیم:
- بشقاب ها (Platters): این صفحات معمولاً با سرعت 3600 تا 7200 دور در دقیقه (rpm) در هنگام فعالیت درایو چرخش میکنند. این صفحات به شکلی ساخته شدهاند تا تحمل این چرخش را داشته باشند، همچنین این صفحات بسیار صاف و صیقلی هستند (بطوری که شما در تصویر میتوانید انعکاس تصویر عکاس را در صفحات ببینید... راه سادهای برای اجتناب از آن وجود نداشت!).
- بازوی متحرک (Arm): این قطعه هد خواندن/نوشتن را در بالای صفحات نگهداری میکند و بوسیل? دستگاهی که در قسمت گوش? بالا قرار دارد کنترل میشود. بازو قادر است هدها را از مرکز تا لب? صفحات حرکت دهد. مکانیزم عمل بازو و دستگاه آن بسیار دقیق و سریع میباشد. یک بازو در یک هارد دیسک معمولی فاصل? بین مرکز تا لب? دیسکها را می تواند 50 بار در ثانیه طی کند – دیدن این عمل از نزدیک حتماً شما را متحیر خواهد کرد!
اعضای داخلی: صفحات و هدها
برای افزایش مقدار اطلاعاتی که درایو قادر است ذخیره کند اکثر هارد دیسکها دارای سیستم چند بشقابی (Multi Platters) هستند. درایوی که در شکل زیر مشاهده می کنید سه بشقاب و شش هد خواندن/نوشتن دارد.


بعضی از درایوها از یک کانال مارپیچ صوتی (Voice Coil) استفاده میکنند – همان تکنیکی که در بلندگو برای به لرزش درآوردن مخروط بلندگو استفاده شده در اینجا نیز برای حرکت بازوها استفاده میشود.

ذخیر? اطلاعات

اطلاعات برروی صفحات هارد دیسک بصورت قطاعهای دایرهای (Sectors) و شیارها (Tracks) ذخیره میشوند. ترکها دوایر متحدالمرکزی هستند و سکتورها قسمتهای جدا شدهای روی این شیارها هستند.

در این شکل یک ترک نوعی برنگ زرد در شکل و همچنین یک سکتور نوعی برنگ آبی نشان داده شده است. یک سکتور تعداد ثابتی از بایتها را در خود دارد – برای مثال 256 یا 512. بعداً سکتورهای درایو در سیستم عامل گروه بندی میشوند و به هر گروه از این سکتورها یک خوشه (Cluster) گفته میشود.
ترکها و سکتورها در مرحله شکل دادن سطح پایین (Low Level Format) شکل میگیرند. در این مرحله نقاط شروع و پایان سکتورها بر روی صفحات نوشته میشود. این مرحله درایو را آماده می کند تا بلوکهایی از بایتها را در خود نگهداری کند. ساختمان بندی درایو برای ذخیر? فایلها در شکل دادن سطح بالا (High Level Format) صورت میگیرد، عملی که در این نوع فرمت صورت می گیرد مانند این است که بخواهیم کمدهای مخصوص پروندهها را در سکتورها قرار دهیم. این نوع فرمت درایو را برای نگهداری فایلها آماده می کند.


  

89/4/2
2:31 ع

هارد دیسک (Hard disk ) ، یکی از مهمترین عناصر سخت افزاری درکامپیوتر پس از پردازنده و حافظه است. از هارد دیسک ، بمنظور ذخیره سازی اطلاعات استفاده می گردد . اطلاعات مربوط به راه اندازی سیستم ، برنامه ها و داده ها، جملگی بر روی هارد دیسک ذخیره می گردند. در زمان انجام برخی عملیات خاص توسط کامپیوتر، نظیر ویرایش فیلم ها ، بازی های کامپیوتری و یا پخش موزیک ، استفاده از یک هارد دیسک با ظرفیت بالا، سرعت مناسب و قابل اطمینان ، بطرز محسوسی بهبود محیط عملیاتی خصوصا" ذخیره و بازیابی اطلاعات را بدنبال خواهد داشت .
در سالیان اخیر تکنولوژی ساخت هارد دیسک بسرعت و در ابعاد متفاوت رشد و گسترش یافته است . در این مقاله ، به بررسی پارامترهای لازم در خصوص انتخاب یک هارد دیسک خواهیم پرداخت .

جایگاه هارد دیسک
با توجه به رشد چشمگیر تکنولوژی ساخت هارد دیسک ، ظرفیت آنان درفواصل زمانی بین دوازده تا هیجده ماه ، دو برابر می شود . بدین ترتیب ،عملا" کامپیوترهای شخصی بسمت ماشین های چند رسانه ای حرکت نموده که می توان حجم بالائی از اطلاعات شامل صوت ، تصویر و گرافیک را بر روی آنان ذخیره نمود. بیشترین ظرفیت هارد دیسک قابل نصب بر روی کامپیوترهای Desktop ، معادل 250 گیگابایت می باشد. طرفیت فوق ، ده برابر بیش از ظرفیت هارد دیسک های سه سال پیش است . در اوایل سال 2003 میلادی ، هارد دیسک های با ظرفیت 320 گیگا بایت مطرح شده اند.
تولید کنندگان در صدد ارائه اینترفیس های سریال ATA بوده که نسبت به مدل های پیشین ( اینترفیس های موازی ATA ) دارای سرعت بمراتب بیشتری می باشند. محصولات تولید شده در سال آینده ، از تکنولوژی فوق استفاده خواهند کرد. عملکرد تمامی هارد دیسک ها در زمان اجرای یک برنامه مشابه یکدیگر بوده و استفاده از درایوهای با سرعت بالا، مزایا و امتیازات متعددی را برای کاربرانی که قصد پردازش داده هائی با حجم بالا ( تصاویر و ویدئوهای دیجیتال ) را دارند ، بدنبال خواهد داشت.بر اساس آزمایشات متعدد انجام شده توسط برنامه Photoshop ، مشخص شده است که انجام عملیات پیچیده ای نظیر : اعمال فیلترها ، گردش و ویرایش تصاویر در هارد دیسک های با سرعت بالا ، شصت درصد سریعتر از سیستم هائی است که دارای درایوهائی با سرعت پائین می باشند.

ویژگی های مهم
از مهمترین ویژگی های مرتبط با هارد دیسک ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

ظرفیت :
اغلب کامپیوترهای شخصی در حال حاضر از هارد دیسک هائی با ظرفیت معادل بیست گیگابایت ، استفاده می نمایند. ظرفیت فوق ، بمراتب بیش از انداره مورد نیاز کاربرانی است که صرفا" از هارد دیسک بمنزله ابزاری بمنظور ذخیره سازی اطلاعات استفاده می نمایند . ظرفیت هارد دیسک برای کاربرانی همچون طراحان آثار گرافیکی و یا افرادیکه بر روی فیلم های ویدئویی کار می کنند ، از اهمیت بیشتری برخوردار است . مثلا" ضبط تصاویردر مدت زمان محدود از یک دوربین فیلم برداری ، چندین گیگابایت ظرفیت هارد دیسک را اشغال خواهد کرد .
در صورت ضرورت استفاده از فضای ذخیره سازی بالا ، می توان از یک هارد با ظرفیت بالا و یا دو هارد دیسک ،استفاده نمود. در چنین حالتی می توان هارد موجود را نگهداری و متناسب با نیاز، اقدام به تهیه و نصب هارد دوم نمود. مثلا" در صورتیکه به یک هارد با ظرفیت 160 گیگابایت نیاز باشد و هارد دیسک موجود 80 گیگابایت ظرفیت داشته باشد ، می توان با تهیه یک هارد دیسک دیگر و با ظرفیت 80 گیگابایت ، نیاز خود را مرتفع نمود ( تامین 160 گیگابایت فضای ذخیره سازی ، مشروط به وجود پتانسیل لازم ازلحاظ توانائی حمایت برد اصلی سیستم ) .

سرعت دورانی :
.سرعت دوران ( چرخش ) هارد دیسک های ATA موجود ، 5400 یا 7200 دور در دقیقه ( rpm ) می باشد . درایوهائی که دارای سرعت 7200 دور در دقیقه می باشند، معمولا" ( در تمامی موارد صادق نخواهد بود ) دارای سرعت بیشتری در ارتباط با بازیابی اطلاعات ، می باشند . در آزمایشاتی که بر روی یک نمونه درایو با سرعت 5200 دور در دقیقه انجام شده است ، مشاهده شده است که سرعت تکثیر اطلاعاتی به اندازه 1/2 گیگابایت ، حدود 33 % سریعتر از سرعت درایوهای 7200 دور در دقیقه می باشد! در بعضی موارد، پارامترهای دیگری نظیر نوع الگوریتم استفاده شده بمنظور بازیابی اطلاعات، تاثیر مستقیمی بر کارآئی یک درایو دارد.

اینترفیس :
تقریبا" تمامی کامپیوترهای Desktop از اینترفیس موازی ATA استفاده می نمایند.. حداکثر سرعت انتقال داده در این نوع اینترفیس ها ، 100 و یا 133 مگابایت در ثانیه است. بر اساس مجموعه تست های انجام شده بر روی اینترفیس های ATA/133 ، مشخص شده است که سرعت آنان تاثیر مشهودی را در افزایش کارائی بدنبال نداشته است ، چراکه درایوهای موجود امکان استفاده مناسب از سرعت بالای انتقال داده در باندهای عریض را دارا نمی باشند. ( درایوهای موجود در سرعت بالای 100 و یا بیشتر ممکن است دچار مشکل شوند ). اکثر مادربردهای قدیمی ( MotherBoard ) از ATA/133 حمایت نمی نمایند.بنابراین برای استفاده از این نوع درایوها ، می بایست کارت های جانبی بر روی سیستم نصب گردد . خوشبختانه درایوهائی که دارای استاندارد ATA/133 می باشند ، امکان حمایت از استاندارد ATA/100 را نیز دارا می باشند .
درایوهائی که از اینترفیس های سریال ATA ( در مقابل اینترفیس های موازی ) استفاده می نمایند ، بتدریج متداول می گردند .از اینترفیس های فوق در مواردیکه با مشکل سرعت در ارتباط با اینترفیس های موازی برخورد می شود ، استفاده می گردد(اینترفیس های سریال ATA مشکل کمبود سرعت را برطرف می نمایند) . این نوع درایوها ، قادر به انتقال 150 مگابایت در ثانیه بوده و این میزان در سالیان آینده به مرز 600 مگابایت در ثانیه خواهد رسید . بر اساس تست های انجام شده ،استفاده از یک اینترفیس سریال ATA بر روی سیستم هائی که شامل یک درایو می باشند ، مزایای عمده ای را بدنبال نداشته است ( از پهنای باند اضافه عملا" استفاده نمی گردد) .
در صورت استفاده از چندین درایو بر روی یک اینترفیس مشابه ، از پهنای باند اضافی بطور مطلوب استفاده و نتایج مثبتی را بدنبال خواهد داشت . استفاده از درایوهای ATA با اینترفیس سریال ، طی سالیان آینده در اکثر کامپیوترهای شخصی بکار گرفته خواهد شد .

حافظه موقت ( بافر ) :
زمانیکه یک سیستم
درخواست اطلاعاتی را می نماید ، هارد دیسک علاوه بر اینکه می بایست بازیابی داده درخواستی ر ا انجام دهد بلکه مسئولیت استقرار ( load ) داده در بافر مربوطه به خود را نیز برعهده دارد .
بدین ترتیب در صورتیکه پردازنده درخواست مجدد همان اطلاعات قبلی را داشته باشد ، اطلاعات مورد نیاز آن از طریق بافر هارد دیسک تامین خواهد شد . استفاده از دو مگابایت بافر، ظرفیت مناسبی در این رابطه می باشد . در مواردیکه از برنامه های خاصی نظیر فتوشاپ ، استفاده می شود ، ظرفیت هشت مگابایت برای بافر ، منظقی بوده و اثرات مثبتی را در رابطه با افزایش کارائی سیستم بدنبال خواهد داشت .

تشریح مشخصات
تعیین ظرفیت ، یکی از اولین و در عین حال مهمترین تصمیات در رابطه با انتخاب یک هارد دیسک می باشد .هارد دیسک های با ظرفیت بالا همیشه از لحاظ قیمت گرانتر می باشند،چرا که توزیع آخرین مدل ها و ظرفیت ها در ماه های نخست تولید بسیار اندک بوده و همین عامل افزایش قیمت آنان را بدنبال خواهد داشت.برای تهیه یک هارد دیسک با ظرفیت مطلوب می توان پس از کاهش قیمت آخرین مدل های ارائه شده ، اقدام لازم را انجام داد .( تامین هارد دیسک مورد نظر پس از فروکش نمودن جو ایجاد شده در ماه های نخست تولید ) . پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک هارد دیسک در نظر گرفت :

ظرفیت :
حداقل ( بیست تا چهل گیگابایت ) ، پیشنهادی ( شصت تا هشتاد گیگابایت ) ، حداکثر ( یکصد تا دویست و پنجاه گیگابایت ) تهیه هارد دیسک هایی با ظرفیت بالاتر از نیاز موجود، تصمیمی منطقی می باشد . قیمت هارد دیسک های با ظرفیت بیشتر همواره بالاتر از ظرفیت های پائین تر می باشد ( تفاوت زیاد نمی باشد) بعنوان نمونه،تفاوت ظرفیت هاردیسک های 60GB با 80GB چیزی در حدود 20GB می باشد که این ظرفیت قابل توجهی است اما از نظر قیمتی این هاردیسک ها اختلاف چندانی با هم ندارند.

سرعت دوران : حداقل ( 5400 دور در دقیقه) ،پیشنهادی ( 5400 تا 7200 دور در دقیقه ) ، حداکثر ( 5400 تا 7200 دور در دقیقه )
بالا بودن سرعت دوران یک هاردیسک نشاندهنده بالا بودن سرعت ذخیره و بازیابی اطلاعات است.
درصورتیکه از کامپیوتر بمنظور انجام کارهای چندرسانه ای استفاده می گردد ، بالا بودن تعداد دور در دقیقه یک هاردیسک بسیار حائز اهمیت است. این خصوصیت هارددیسک در برنامه هایی نظیر word و یا استفاده از اینترنت ، چندان مشهود نخواهد بود .هارددیسک ها ی با ظرفیت بالا ، اغلب دارای سرعت دوران کمتری می باشند ( 5400rpm ) .

سرعت اینترفیس : حداقل ( Ultra ATA/100 or ATA 133) ، پیشنهادی (Ultra ATA/100 or ATA 133 ) ، حداکثر ( Ultra ATA/100 or ATA 133) تفاوت سرعت بین درایوهای ATA/100 و ATA/133 برای اکثر کاربران مشهود و قابل ملاحظه نخواهد بود. برای اینکه از سرعت درایوهای انتخابی بطرز موثری استفاده شود، می بایست سرعت آنان با کامپیوتر سازگار باشد ، در غیر اینصورت می بایست ار کارت هائی استفاده شود که سرعت درایو را با سرعت کامپیوتر هماهنگ نماید.
سرعت جستجو : حداقل (8ms و یا پائین تر) ، پیشنهادی ( 8ms تا 9ms ) ، حداکثر ( 9ms ) متوسط سرعت جستجو ( بر حسب میلی ثانیه اندازه گیری می گردد) در واقع به سرعت پیدا نمودن اطلاعات ( یک بخش خاص از داده ) ذخیره شده در یک درایو اطلاق می شود.اکثر کاربران در زمان انتخاب یک هارد دیسک به موضوع فوق توجه نکرده و حتی در فعالیت های روزمره خود با کامپیوتر کمبودی از این بابت را حس نمی نمایند . در مواردیکه اطلاعات در بخش های متفاوت هارد ذخیره شده باشد، یافتن هر بخش از اطلاعات ذخیره شده و ارتباط بین آنان ، زمان مختص خود را خواهد داشت .

اندازه بافر : حداقل (دو مگابایت) ، پیشنهادی (دو مگابایت و یا هشت مگابایـت ) ، حداکثر (دو مگا بایت و یا هشت مگابایت) بافر ،‌ یک حافظه Cache بر روی درایو بوده که بطور موقت اطلاعات در آن ذخیره شده تا در صورتیکه پردازنده مجددا" درخواست آنان را داشته باشد ، اطلاعات از محل فوق و با سرعت بیشتری در اختیار پردازنده قرار داده شوند. اکثر هارددیسک ها به طور معمول دارای بافری به ظرفیت دو مگابایت می باشند(درایوهایی با بافر بالاتر نیز وجود داشته که از آنان برای اهداف خاصی استفاده می گردد).

نکاتی دررابطه با تهیه هارد دیسک
استفاده از کامپیوترهای جدیدتر. کامپیوترهای جدیدتر قادر به استفاده مطلوب از مزایای یک درایو با ظرفیت بالا می باشند ( افزایش کارائی ) . سیستمی که دارای پردازنده ای با سرعت پائین و یا میزان اندکی حافظه اصلی می باشد ، نمی تواند از تمام ظرفیت و پتناسیل های هارددیسک انتخابی ، بنحو احسن استفاده نماید. در صورتیکه یک کامپیوتر ارزش ارتقاء را داشته باشد ( سیستم موجود دارای کارآئی لازم می باشد ) می توان بمنظور دستیابی به ظرفیت ذخیره سازی بیشتر ، هارد آن را بتنهائی ارتقاء داد.
اطمینان از وجود فضای کافی درون کیس .اکثر کیس های استفاده شده در کامپیوترهای شخصی حداقل دارای یک و یا چندین محل برای نصب هارد می باشند.با استفاده از دفترچة‌ راهنما و یا با باز نمودن کیس ، می توان بررسی لازم در خصوص وجود فضای کافی را انجام داد( خصوصا" در مواردیکه قصد استفاده از یک هارد جدید و نگهداری هارد قدیم وجود داشته باشد ).
تهیه هارد دیسک با ظرفیت بیشتر از نیاز اولیه .پیشنهاد می گردد همواره هارد دیسکی با ظرفیت بیش از نیاز اولیه ، انتخاب گردد. ظرفیت انتخابی می بایست پاسخگوی نیازهای آینده بوده و لازم است باتوجه به نوع استفاده از کامپیوتر در حال و آینده ، تصمیم مناسبی در اینخصوص اتخاذ گردد.
سازگاری سرعت هارد انتخابی با سرعت اینترفیس کامپیوتر. سرعت درایوهای ATA/100 و ATA/133 بمراتب از سرعت اینترفیس های کامپیوتر بیشتر است ( خصوصا" اگر از زمان خرید کامپیوتر یک سال گذشته باشد). قبل از انتخاب هارد دیسک ،می بایست با استفاده از دفترچه های راهنمای کامپیوتر که فروشندگان ارائه می نمایند، سرعت اینترفیس های کامپیوتر را مشخص نمود.
تهیه هارد دیسک با قیمت مناسب .رقابت تنگانتنگی بین تولید کنندگان درایوها وجود داشته و اکثر فروشندگان کاربران را بدلیل اختلاف ناچیز قیمت ، ترغیب به تهیه هارد دیسک های با ظرفیت بالاتر می نمایند. این امر در خصوص درایوهایی با ظرفیت پایین تر صادق است چرا که آخرین ظرفیت های موجود در بازار به علت تولید کم دارای قیمت بالاتری هستند. بنابران پیشنهاد می گردد هرگز به دنبال آخرین ظرفیت موجود در بازار نباشید.
تهیه بسته کامل( کیت ) درایو .این نوع بسته ها شامل قطعه سخت افزاری،‌کابل ها ،‌دفترچه راهنما و در برخی موارد درایور مورد نظر برای نصب می باشد.
استفاده از درایوهای external در صورت لزوم .با استفاده از این نوع درایوها می توان اطلاعات مهم و حیاتی را در زمانیکه در محل کار خود نمی باشیم ، حفاظت نمود. در مواردیکه نیازمند جابجائی حجم بالائی از اطلاعات می باشیم ، استفاده از درایوهای external می تواند یکی از گزینه های موجود باشد .قیمت درایوهای فوق ، نسبت به درایوهای معمولی که در درون کیس نصب می شوند، بیشتر بوده و جهت ارتباط با سیستم از پورت های USB2.0 استفاده می نمایند.



منبع مقاله : srco


  

89/4/2
2:6 ع

همه چیز درباره مادربورد ( Motherboard ) ، نحوه انتخاب و خرید ...
مادربورد چیست ؟

مادربورد ( Motherboard ) در واقع سیستم عصبی کامپیوتر شماست . بدون مادربورد هیچ قطعه ای به درد نمی خورد . یعنی شما برای استفاده از یک قطعه مانند کارد گرافیکی و ... باید آن را روی مادربورد نصب کنید . این نصب ممکن است به صورت قرارگیری قطعه روی مادربورد باشد یا به صورت اتصال آن بوسیله کابل به مادربورد. انتخاب مادربورد مهمترین انتخاب در خرید یک کامپیوتر است . برای مثال اگر شما قصد استفاده از پردازنده های EE ( Extreme Edition ) اینتل را داشته باشید ولی از یک مادربورد که چیپست ( chipset ) نه چندان قوی دارد استفاده کنید ، مطمئنا بسیاری از ویژگی های پردازنده شما بدون استفاده خواهد ماند .
مادربورد قطعه ای بسیار پیچیده است که تمام داده های سیستم شما در آن جریان می یابد . به همین خاطر انتخاب یک مادربورد مناسب ، بسیار اهمیت دارد .

اولین قدم در انتخاب مادربورد : انتخاب نوع پردازنده

اولین قدم در انتخاب مادربورد ، انتخاب نوع پردازنده ( CPU ) ای است که شما می خواهید از آن استفاده کنید . زیرا مادربورد حتما باید پردازنده شما را پشتیبانی کند و از سوکتی سازگار با پردازنده شما استفاده کند . حال سوال این است :AMD یا Intel ؟ اگر شما قصد استفاده از پردازنده های اینتل ( Intel ) را دارید ، هم اکنون پیشرفته ترین پردازنده های پنتیوم 4 از سوکت ( socket ) 775 استفاده می کنند . ولی در مورد AMD هم اکنون پیشرفته ترین پردازنده های این کارخانه از سوکت 939 استفاده می کنند .
شما می توانید با تحقیقی جامع ، با توجه به نیازهای خود و ویژگی های پردازنده های دو کارخانه ، پردازنده مورد نیاز خود را انتخاب کنید ... دیگر انتخاب با شماست ...

پشتیبانی نوع و ظرفیت حافظه :

امروزه حافظه نقش مهمی را در کامپیوتر ها بر عهده دارد . سرعت و کارآیی سیستم شما بعد از پردازنده به حافظه ( RAM ) بستگی دارد . پس در انتخاب مادربورد به نوع حافظه و ظرفیتی را که مادربورد شما پشتیبانی می کند دقت کنید .
اکثر مادربورد های امروزی از حافظه ی DDR پشتیبانی می کنند . در گذشته ، مادربورد ها از حافظه ی SDRAM استفاده می کردند ولی هم اکنون حافظه ی DDR حافظه ی اصلی مادربورد هاست . نوع حافظه شما به چیپست ( chipset ) انتخابی شما بستگی دارد . جدیدترین چیپست های امروزی ( در زمان نگارش این مقاله ) ، از حافظه ی DDR2 پشتیبانی می کنند که دارای سرعت های 533 مگاهرتز ( MHz ) هستند . بسیاری از مادربورد های پیشرفته که هم اکنون ساخته می شوند ، Dual Channel DDR هستند ؛ یعنی برای سرعت بهتر و کارآیی بهینه ، باید حافظه ها به صورت جفتی ( Dual ) بر روی آن ها نصب شوند . همچنین دقت داشته باشید که مادربورد شما ظرفیت بالایی از حافظه ( RAM ) را پشتیبانی کند . آخرین مادربورد های امروزی تا 8 گیگابایت را پشتیبانی می کنند .

نقش و اهمیت چیپست ( chipset ) در یک مادربورد ...

چیپست رسانایی است که پردازنده را به سایر قطعات در سیستم شما متصل می کند و بعد از CPU ، تراشه اصلی مادربورد محسوب می شود . خوب است بدانید که قیمت و کارآیی یک مادربورد تا حد زیادی به چیپست آن وابسته است . اولین مساله مهم در انتخاب یک مادربورد ، سازگاری چیپست مادربورد با پردازنده شماست پس باید مادربوردی را انتخاب کنید که چیپست آن ، پردازنده شما را پشتیبانی کرده و از مارک های مشهور و معتبر باشد . از جمله معروف ترین شرکت هایی که برای پرازنده های اینتل چیپست تولید می کنند می توان شرکت های Intel ، SIS ، VIA را نام برد . همچنین از جمله شرکت هایی که برای پردازنده های AMD چیپست تولید می کنند می توان به شرکت های AMD ، NVidia ، VIA و ... اشاره کرد . پس توصیه ما به شما این است که مادربوردی را انتخاب کنید که چیپست آن از مارک های معتبر و معروف باشد . دیگر خود دانید ...

گرافیک و صدای توکار در مقابل گرافیک و صدای مستقل :

بعضی از ماربورد ها دارای گرافیک و صدای Onboard می باشند . یعنی کارت گرافیک و صدا از قبل روی مادربورد نصب شده و جزئی از آن می باشد . این مادربورد ها برای آنهایی مناسب است که نیاز به گرافیک و صدای قدرتمند ندارند . ولی اگر شما جزو آن دسته از کسانی هستید که با کامپیوتر خود کارهای گرافیکی سنگین انجام می دهند و یا بازی های گرافیکی سنگین می کنند و یا به آخرین امکانات صوتی نیاز دارند ، به شما توصیه می کنیم از مادربورد هایی که دارای گرافیک و صدای توکار ( Onboard ) هستند استفاده نکنید . در این صورت شما می توانید کارت گرافیکی و کارت صدای مورد علاقه خود را جداگانه خریداری کنید و روی مادربورد نصب کنید . ولی گرافیک و صدای توکار یک مزیت دارد : صرفه جویی در هزینه !!! پس اگر به گرافیک و صدای خیلی قدرتمند نیاز ندارید بهتر است پول و انرژی خود را هدر ندهید و از گرافیک و صدای Onboard استفاده کنید . البته باید بگویم که گرافیک و صدای توکار در مادربورد های جدید که هم اکنون ساخته می شوند ، کارآیی نسبتا خوبی دارند و می توانند نیازهای شما را به خوبی برطرف کنند ... بقیه اش با شماست ...

اسلات AGP و PCI :

برخی از مادربورد ها که دارای گرافیک توکار ( Onboard ) هستند ، برای ارتقای گرافیکی در آینده ، دارای اسلات AGP می باشند . در این صورت شما می توانید پس از مدتی در صورت نیاز به گرافیک قدرتمند تر ، گرافیک سیستم خود را با نصب یک کارت گرافیکی ارتقا دهید . پس اگر می خواهید مادربوردی را بخرید که دارای گرافیک توکار است سعی کنید حتما مجهز به اسلات AGP باشد . ( تقریبا تمام مادربورد های امروزی که دارای گرافیک توکار هستند ، مجهز به اسلات AGP می باشند . )
مسئله دیگر ، وجود تعداد کافی اسلات PCI می باشد . حتی الامکان باید مادربورد انتخابی شما دارای 3 یا 4 اسلات PCI باشد . ( این اسلات ها برای ارتقای سیستم و همچنین کارت هایی مانند کارت شبکه است)
توجه : هم اکنون نسل جدیدی از اسلات ها با عنوان PCI Express در مادربورد های جدید و پیشرفته به کار برده می شود که دارای پهنای باند بیشتری نسبت به اسلات های PCI می باشد . ( البته مادربورد های جدید که از این اسلات ها استفاده می کنند ، قیمتی بیشتر از 160 دلار دارند ! ) در این مادربورد ها شما باید از کارت هایی استفاده کنید که از نوع PCI Express هستند .

مادربرد های Dual Bios :

برخی از مادربورد های جدید دارای 2 بایوس می باشند . وقتی سیستم شما دچار شوک ، خرابی و یا حملات ویروسی می شود ، ممکن است بایوس شما از کار بیفتد . در این صورت اگر مادربورد شما Dual Bios نباشد ممکن است مجبور شوید بایوس و یا حتی مادربورد خود را تعویض کنید !!! در مادربورد های Dual Bios ، یکی از بایوس ها بایوس اصلی است که سیستم از روی آن بوت می شود و بایوس دوم ، بایوس ذخیره است که در صورت از کار افتادن بایوس اصلی ، می توانید سیستم را از روی آن بوت کرده و اطلاعات آن را به بایوس اصلی ، منتقل کنید . خوب البته چنین مادربوردی ، قیمت بیشتری هم دارد ... !!!

SATA یا IDE ؟

اکثر مادربورد های جدید از هارد دیسک های SATA ( سریال ATA ) پشتیبانی می کنند که نسبت به مدل های معمولی ( IDE ) که دارای اینترفیس موازی ATA ( Parallel ATA ) می باشند ، سرعت بیشتری دارند . طبق تست های انجام شده ، هارد دیسک های IDE دارای حداکثر سرعت 133 MB/sمی باشند ولی هارد دیسک های SATA ( سریال ATA ) دارای سرعت 150 MB/s می باشند که این سرعت در سال های آینده به 600 MB/s خواهد رسید !!! پس به شما پیشنهاد می کنم که مادربوردی را خریداری کنید که از هارد دیسک های SATA پشتیبانی کند .

درگاه های USB و FireWire و ... :

امروزه اکثر وسایل جانبی کامپیوتر مانند پرینتر ها از طریق پورت های USB به کامپیوتر وصل می شوند که سرعت بالاتری دارد . به طوری که بعضی از مادربورد های جدید ، دیگر از درگاه های قدیمی استفاده نمی کنند بلکه از درگاه های USB 2 استفاده می کنند . پس دیگر لازم نیست به درگاه ها و ... مادربورد توجه زیادی بکنید . چون اکثر مادربورد های جدید در مورد درگاه ها و ... دارای امکانات خوبی می باشند . فقط دقت کنید مادربورد شما حداعقل از 3 درگاه USB 2.0 و 1 درگاه FireWire پشتیبانی کند .

  

89/4/2
1:52 ع

کارت صدا چیست؟

کارت صدا یکی از عناصر سخت افزاری استفاده شده در کامپیوتر است که باعث پخش و ضبط  صدا( صوت)  می گردد. قبل از مطرح شدن کارت های صدا ، کامپیوترهای شخصی برای پخش صدا ، صرفا" قادر به استفاده از یک بلندگوی داخلی بودند که از برد اصلی توان خود را می گرفت . در اواخر سال 1980 استفاده از کارت صدا در کامپیوتر شروع و همزمان با آن تحولات گسترده ای در زمینه کامپیوترهای چند رسانه ای ایجاد گردید. در سال 1989 شرکتCreative labs کارت صدای خود را با نامCreative Labs soundBlaster Card عرضه نمود. در ادامه شرکت های متعدد دیگری تولیدات خود را در این زمینه عرضه نمودند.

 مبانی کارت صدا

یک کارت صدا دارای بخش های متفاوت زیر است :

·      یک پردازنده سیگنال های دیجیتال (DSP) که مسئول انجام اغلب عملیات( محاسبات ) مورد نظر است .

·      یک مبدل دیجتیال به آنالوگ (DAC)

·      یک مبدل آنالوگ به دیجیتال(ADC) برای صوت ورودی به کامپیوتر

·      حافظهROM  یاFlash برای ذخیره سازی داده

·      یک اینترفیس دستگاههای موزیکال دیجیتالی (MIDI) برای اتصال دستگاه های موزیک خارجی

·      کانکنورهای لازم برای اتصال به میکروفن و یا بلندگو

·      یک پورت خاص " بازی" برای اتصالJoystick

اغلب کارت های صدا که امروره استفاده می گردد از نوعPCI بوده و در یکی از اسلات های آزاد برد اصلی نصب می گردند. کارت های صدای قدیمی عمدتا" از نوعISA بودند. اکثر کامپیوتر های جدید کارت صدا را بصورت یک تراشه و بر روی برد اصلی دارند. در این نوع کامپیوترها اسلاتی برروی برد اصلی استفاده نشده وبدین ترتیب یک اسلات صرفه جوئی شده است !Sound Blaster Pro  بعنوان یک استاندارد در دنیای کارت های صدا مطرح است .

اغلب تولید کنندگان کارت صدا از مجموعه تراشه های مشابه استفاده می نمایند.پس از طراحی تراشه های فوق توسط شرکت های مربوطه تولید کنندگان کارت صدا، امکانات و قابلیت های دلخواه خود را به آنها اضافه می نمایند.

کارت صدا را می توان به یکی از دستگاههای زیر متصل نمود :

·      هدفون

·      بلندگو (Speaker)

·      یک منبع ورودی آنالوگ نظیر : میکروفن رادیوضبط صوت وCD player

·      یک منبع ورودی دیجیتال نظیرCD-Rom

·      یک منبع آنالوگ خروجی نظیر ظبط صوت

·      یک منبع دیجیتال خروجی نظیرCD-R

عملیات کارت صدا

یک کارت صدا قادر به انجام چهار عملیات خاص در رابطه با صدا است :

·      پخش موزیک های از قبل ضبط شده ( ازCD  فایل های صوتی نظیرmp3 و یاWav ) بازی یاDVD

·      ضبط صدا با حالات متفاوت

·      ترکیب نمودن صداها

·      پردازش صوت های موجود

عملیات دریافت و ارسال صوت (صدا) برای کارت صدا از طریق بخش هایDAC وADC انجام می گیرد. پردازش های لازم و مورد نیاز بر روی صوت توسطDSP  انجام می گیرد و بدین ترتیب عملیات اضافه ای  برای پردازنده اصلی کامپیوتر بوجود نخواهد آمد.

تولید صوت

فرض کنید، قصد داشته باشیم که از طریق میکروفن صدای خود را به کامپیوتر انتقال دهیم . در این حالت کارت صدا یک فایل صوتی با فرمتwav را ایجاد و داده های ارسالی توسط میکروفن در آن ذخیره گردند.فرآیند فوق شامل مراحل زیر است :

1 - کارت صدا از طریق کانکتور میکروفن سیگنال های پیوسته و آنالوگی را دریافت می دارد.

2 - از طریق نرم افزار مربوطه نوع دستگاه ورودی برای ضبط صدا را مشخص می نمائیم .

3 - سیگنال آنالوگ ارسالی توسط میکروفن بلافاصله توسط تراشه مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) تبدیل و یک فایل حاوی صفر و یک تولید می گردد.

4 - خروجی تولید شده توسطADC در اختیار تراشهDSP برای انجام پردازش های لازم گذاشته می شود.DSP توسط مجموعه دستوراتی که در تراشه دیگر است برنامه ریزی برای انجام عملیات خاص می گردد. یکی از عملیاتی کهDSP انجام می دهد فشرده سازی داده های دیجیتال بمنظور ذخیره سازی است .

5 - خروجیDSP با توجه به نوع اتصالات کارت صدا در اختیار  گذرگاه داده کامپیوتر قرار می گیرد.

6 - داده های دیجیتال توسط پردازنده اصلی کامپیوتر پردازش و در ادامه برای ذخیره سازی در اختیار کنترل کننده هارد دیسک گذاشته می شوند. کنترل کننده هارد دیسک اطلاعات را بر روی هارد و بعنوان یک  فایل ضبط شده صوتی ذخیره خواهد کرد.

 شنیدن صوت

مراحل گوش دادن  به صوت به شرح زیر می باشد ( برعکس روش گفته شده در ارتباط باضبط صوت):

1 - داده های دیجیتال از هارد دیسک خوانده شده و در اختیار پردازنده اصلی قرار می گیرند.

2 - پردازنده اصلی داده ها را برایDSP موجود بر روی کارت صدا ارسال می دارد.

3 -DSP داده های دیجیتال را ازحالت فشرده خارج می نماید.

4 - داده های دیجیتال غیرفشرده شده  توسط DSP  بلافاصله توسط مبدل دیجیتال به آنالوگ(DAC)  پردازش و یک سیگنال آنالوگ ایجاد می گردد. سیگنال های فوق از طریق هدفوق  یا بلندگو قابل شنیدن خواهند بود.

برگرفته از سیاتsrco.ir


  

89/4/2
1:49 ع

کارت گرافیک

چیست ؟

قسمت اول

 کارت گرافیک در کامپیوتر شخصی دارای جایگاهی خاص است . کارت های فوق اطلاعات دیجیتال تولید شده توسط کامپیوتر را اخذ و آنها را بگونه ای تبدیل می نمایند که برای انسان قابل مشاهده باشند. در اغلب کامپیوترها ، کارت های گرافیک اطلاعات دیجیتال را برای نمایش توسط نمایشگر ، به اطلاعات آنالوگ تبدیل می کنند. در کامپیوترهایLaptop اطلاعات، همچنان دیجیتال باقی خواهند ماند زیرا این  کامپیوترها اطلاعات را بصورت دیجیتال نمایش می دهند.

اگر از فاصله بسیار نزدیک به صفحه نمایشگر یک کامپیوتر شخصی نگاه کنید ، مشاهده خواهید کرد که تمام چیزهائی که بر روی نمایشگر نشان داده می شود از "نقاط" تشکیل شده اند . نقاط فوق " پیکسل " نامیده می شوند. هر پیکسل دارای یک رنگ است . در برخی نمایشگرها ( مثلا" صفحه نمایشگر استفاده شده در کامپیوترهای اولیه مکینتاش ) هر پکسل صرفا" دارای دو رنگ بود: سفید و سیاه . امروزه در برخی از صفحات نمایشگر ، هر پیکسل می تواند دارای 256 رنگ باشد. در اغلب صفحات نمایشگر ، پیکسل ها بصورت " تمام رنگ "(True Color) بوده و دارای 16/8 میلیون حالت متفاوت می باشند. با توجه به اینکه چشم انسان قادر به تشخیص  ده میلیون رنگ متفاوت است ، 16/8 میلیون رنگ بمراتب بیش از آن چیزی است که چشم انسان قادر به تشخیص آنها بوده و به نظر همان ده میلیون رنگ کفایت می کند!

هدف یک کارت گرافیک ، ایجاد مجموعه ای از سیگنالها است که نقاط فوق را بر روی صفحه نمایشگر ، نمایش دهند.

کارت گرافیک چیست ؟

یک کارت گرافیک پیشرفته، یک برد مدار چاپی بهمراه حافظه و یک پردازنده اختصاصی است . پردازنده با هدف انجام محاسبات مورد نیاز  گرافیکی ، طراحی شده است . اکثر پردازنده های فوق دارای دستورات اختصاصی بوده که به کمک آنها می توان عملیات گرافیک را انجام داد. کارت گرافیک دارای اسامی متفاوتی نظیر : کارت ویدئو ، برد ویدئو ، برد نمایش ویدئوئی ، برد گرافیک ، آداپتور گرافیک و آداپتور ویدئو است .

مبانی کارت گرافیک

بمنظور شناخت اهمیت و جایگاه کارت های گرافیک ، یک کارت گرافیک با ساده ترین امکانات را در نظر می گیریم . کارت مورد نظر قادر به نمایش پیکسل های سیاه وسفید بوده و از یک صفحه نمایشگر با وضوح تصویر 480 * 640 پیکسل استفاده می نماید.  کارت گرافیک از سه بخش اساسی زیر تشکیل می شود :

-حافظه . اولین چیزی که یک کارت گرافیک به آن نیاز دارد ، حافظه است . حافظه رنگ مربوط به هر پیکسل را در خود نگاهداری می نماید. در ساده ترین حالت ( هر پیکسل سیاه و سفید باشد ) به یک بیت برای ذخیره سازی رنگ هر پیکسل نیاز خواهد بود. با توجه به اینکه  هر بایت شامل هشت بیت است ، نیاز به هشتاد بایت(حاصل تقسیم 640 بر 8 ) برای ذخیره سازی رنگ مربوط به پیکسل های موجود در یک سطر بر روی صفحه نمایشگر  و 38400 بایت ( حاصلضرب 480 در 80 ) حافظه بمنظور نگهداری تمام پیکسل های قابل مشاهده بر روی صفحه ، خواهد بود .

-اینترفیس کامپیوتر . دومین چیزی که یک کارت گرافیک به آن نیاز دارد ، روشی  بمنظور تغییر محتویات حافظه کارت گرافیک است . امکان فوق با اتصال کارت گرافیک به گذرگاه مربوطه بر روی برد اصلی تحقق پیدا خواهد کرد. کامپیوتر قادر به ارسال سیگنال از طریق گذرگاه مربوطه برای تغییر محتویات حافظه خواهد بود.

-اینترفیس ویدئو . سومین چیزی که یک کارت گرافیک به آن نیاز دارد ، روشی بمنظور تولید سیگنال برای مانیتور است . کارت گرافیک می بایست سیگنال های رنگی را تولید تا باعث حرکت اشعه  در CRT گردد. فرض کنید که صفحه نمایشگر در هر ثانیه شصت فریم را بازخوانی / باز نویسی می نماید ، این بدان معنی است که کارت گرافیک تمام حافظه مربوطه را بیت به بیت اسکن  و این عمل را شصت مرتبه در ثانیه انجام  دهد. سیگنال های مورد نظر برای هر پیکسل موجود بر هر خط ارسال و در ادامه یک پالس افقی sync ، نیز ارسال می گردد.عملیات فوق برای 480 خط تکرار  شده  و در نهایت یک پالس عمودی sync ارسال خواهد شد.

پردازنده های کمکی گرافیک

یک کارت گرافیک ساده نظیر آنچه در بخش قبل اشاره گردید ،Frame Buffer نامیده می شود. کارت،  یک فریم از اطلاعاتی را نگهداری می نماید که برای نمایشگر ارسال شده است . ریزپردازنده کامپیوتر مسئول بهنگام سازی هر بایت در حافظه کارت گرافیک است .  در صورتیکه عملیات گرافیک  پیچیده ای را داشته باشیم ، ریزپردازنده کامپیوتر مدت زمان زیادی را صرف بهنگام سازی  حافظه کارت گرافیک کرده و برای سایر عملیات مربوطه زمانی باقی نخواهد ماند. مثلا" اگر یک تصویر سه بعدی دارای 10000 ضلع باشد ، ریزپردازنده می بایست هر ضلع را رسم و عملیات مربوطه در حافظه کارت گرافیک را نیز انجام دهد. عملیات فوق زمان بسیار زیادی را طلب می کند.

کارت های گرافیک جدید ، بطرز قابل توجه ای ، حجم عملیات مربوط به پردازنده اصلی کامپیوتر را کاهش می دهند. این نوع کارت ها دارای یک پردازنده اصلی پر قدرت بوده که مختص عملیات گرافیکی طراحی شده است. با توجه به نوع کارت گرافیک ، پردازنده فوق می تواند یک " کمک پردازنده گرافیکی "  یا یک " شتاب دهنده گرافیکی " باشد. پردازنده کمکی و پردازنده اصلی بصورت همزمان فعالیت نموده و در مواردیکه از شتاب دهنده گرافیکی استفاده می گردد ، دستورات لازم از طریق پردازنده اصلی برای شتاب دهنده ارسال و شتاب دهنده مسئولیت انجام آنها را برعهده خواهد داشت .

 در سیستم های  " کمک پردازنده "  ، درایور کارت گرافیک عملیات مربوط به کارهای گرافیکی را مستقیما" برای پردازنده کمکی گرافیکی ارسال می کند. سیستم عامل هر چیز دیگر را برای پردازنده اصلی ارسال خواهد کرد.  در سیستم های " شتاب دهنده گرافیکی " ، درایور کارت گرافیک هر چیز را در ابتدا برای پردازنده اصلی کامپیوتر ارسال می کند. در ادامه پردازنده اصلی کامپیوتر ، شتاب دهنده گرافیک را به منظور انجام  عملیات خاصی هدایت می کند. مثلا" پردازنده ممکن است به شتاب دهنده اعلام نماید که :" یک چند ضلعی رسم کن "  در ادامه شتاب دهنده  فعالیت تعریف شده فوق را انجام خواهد داد.

عناصر دیگر بر روی کارت گرافیک

یک کارت گرافیک دارای عناصر متفاوتی است :

-پردازنده گرافیک . پردازنده گرافیک بمنزله مغز یک کارت گرافیک است . پردازنده فوق می تواند یکی از سه حالت پیکربندی زیر را داشته باشد :

--Graphic Co-Processor . کارت هائی از این نوع قادر به انجام هر نوع عملیات گرافیکی بدون کمک گرفتن از پردازنده اصلی کامپیوتر می باشند.

--Graphics Accelerator. تراشه موجود بر روی این نوع کارت ها ، عملیات گرافیکی را بر اساس دستورات صادره شده توسط پردازنده اصلی کامپیوتر انجام خواهند داد.

--Frame Buffer . تراشه فوق ، حافظه موجود بر روی کارت را کنترل و اطلاعاتی را برای " مبدل دیجیتال به آنالوگ " (DAC) ارسال خواهد کرد . عملا" پردازشی توسط تراشه فوق انجام نخواهد شد.

-حافظه . نوع حافظه استفاده شده  بر روی کارت های گرافیک متغیر است . متداولترین نوع ، از پیکربندی dual-ported استفاده می نماید. در کارت های  فوق امکان نوشتن در یک بخش حافظه و امکان خواندن از بخش دیگر حافظه بصورت همزمان امکان پذیر خواهد بود. بدین ترتیب مدت زمان لازم برای بازخوانی / بازنویسی یک تصویر کاهش خواهد یافت .

-Graphic BIOS . کارت های گرافیک دارای یک تراشه کوچکBIOS می باشند. اطلاعات موجود در تراشه فوق به سایر عناصر کارت نحوه انجام عملیات (مرتبط به یکدیگر) را تبین خواهد کرد.BIOS همچنین مسئولیت تست کارت گرافیک ( حافظه مربوطه و عملیات ورودی و خروجی ) را برعهده خواهد داشت .

-Digital-to-Analog Converter ) DAC) . تبدیل کننده فوق راRAMDAC نیز می گویند. داده های تبدیل شده به دیجیتال مستقیما" از حافظه اخذ خواهند شد. سرعت تبدیل کننده فوق تاثیر مستقیمی را در ارتباط با مشاهده یک تصویر بر روی صفحه نمایشگر خواهد داشت .

-Display Connector . کارت های گرافیک از کانکتورهای استاندارد استفاده می نمایند.اغلب کارت ها از یک کانکتور پانزده پین استفاده می کنند. کانکتورهای فوق همزمان با عرضهVGA :Video Graphic Array  مطرح گردیدند.

-Computer(Bus) Connector . اغلب گذرگاه فوق از نوعAGP است ..پورت فوق امکان دستیابی مستقیم کارت گرافیک به حافظه را فراهم می آورد.ویژگی فوق  باعث می گردد که سرعت پورت های فوق نسبت بهPCI چهار مرتبه سریعتر باشد. بدین ترتیب پردازنده اصلی سیستم قادر به انجام فعالیت های خود بوده و تراشه موجود بر روی کارت گرافیک امکان دستیابی مستقیم به حافظه را خواهد داشت .

استاندارد های کارت گرافیک

اولین کارت گرافیک در سال 1981 توسط شرکتIBM عرضه گردید. کارت فوق بصورت تک رنگ  و با نامMonochrome Display Adapters)MDAs) ارائه گردید. صفحات نمایشگری که از کارت فوق استفاده می کردند ، متنی بودند. رنگ نوشته سفید یا سبز و زمینه سیاه بود. در ادامه کارت های چهار رنگHercules Graphic Catd)HGC) ارائه گردیدند. سپس کارت های هشت رنگColor Graphic Adapter)CGA)  و کارت های شانزده رنگEnhanced Graphic Adapter)EGA) ارائه گردیدند.  تولیدکنندگانی دیگر، نظیر کمودور کامپیوترهائی را معرفی کردند که دارای کارت های گرافیک از قبل تعبیه شده و ساخته شده در سیستم بودند. کارت های فوق قادر به نمایش تعداد زیادی رنگ بودند.

زمانیکه شرکتIBM در سال 1987 کارتVideo Graphic Array)VGA) را معرفی کرد، استاندارد جدیدی در این راستا مطرح گردید. نمایشگرهایVGA قادر به ارائه 256 رنگ و وضوح تصویر 400 * 720 بودند. یک سال بعد استانداردSuper Video Graphic Array)SVGA) مطرح گردید.  استاندارد فوق قادر به ارائه 16/8 میلیون رنگ با وضوح تصویر 1024 * 1280 است .

کارت های گرافیک از استانداردهای متفاوتی پیروی می نمایند. تولیدکنندگان کارت گرافیک همواره سعی در افزایش تعداد رنگ و وضوح تصویر با توجه به راهکارهای اختصاصی خود دارند. کارت های گرافیک می بایست قادر به اتصال به سیستم باشند. کارت های گرافیک قدیمی اغلب از طریق  اسلات هایISA و یا PCI  به سیستم  متصل می شوند . اغلب کارت های گرافیک جدید از پورتAGP برای اتصال به کامپیوتر استفاده می نمایند.

در مطلب بعدی به بررسی کامل انواع مختلف کارت های گرافیک می پردازیم .

برگرفته از سایت Srco.Ir


  

89/4/2
1:47 ع


DDR2

Output

FSB

Peak Bandwidth

PC2-3200

(400Mhz)

200Mhz

3.2GB/sec

PC2-4300

(533Mhz)

266Mhz

4.3GB/sec

PC2-5300

(667Mhz)

333Mhz

5.3GB/sec

PC2-5400

(675Mhz)

337Mhz

5.4GB/sec

PC2-6000

(750Mhz)

375Mhz

6.0GB/sec

PC2-6400

(800Mhz)

400Mhz

6.4GB/sec

PC2-7200

(900Mhz)

450Mhz

7.2GB/sec

PC2-8000

(1000Mhz)

500Mhz

8.0GB/sec

PC2-8500

(1066Mhz)

533Mhz

8.5GB/sec



DDR3

Output

FSB

Peak Bandwidth

PC3-8500

(1066Mhz)

533Mhz

8.5GB/sec

PC3-10600

(1333Mhz)

666Mhz

10.6GB/sec

PC3-11000

(1375Mhz)

687Mhz

11.0GB/sec

PC3-12800

(1600Mhz)

800Mhz

12.8GB/sec

 


  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
جواد توکلی[23]
 

سنم کمه اما مگه بزرگی به سنه تا حالا چند تایی هم وبلاگ داشتم امید وارم خوشتون بیاد


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
صفحات اختصاصی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ