سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

89/4/5
1:16 ع

ISP چیست ؟

ISP برگرفته از کلمه Internet Servise Provider یعنی شرکت خدمات سرویس های اینترنت است.
یک ISP توسط یک خط تلفن از شرکت مخابرات و یا امکانات ماهواره ای می تواند اینترنت را به User خود سرویس دهد.



چرا به یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت نیاز داریم ؟

تجهیزات وسایر ملزومات لازم برای ایجاد یک ارتباط دائمی تمام وقت با اینترنت هزاران دلار ارزش دارند ودر ضمن هزینه اشتراک سالانه خطوط ارتباط داده ها نیز هزاران دلار دیگر هزینه دارد . شرکتهایی هستند که به هزینه خود یک دسترسی بسیار سریع و24 ساعته را با اینترنت برقرار می کنند.این ارتباطات اینترنتی ظرفیت سرویس دادن به صدها یا هزاران شخص منفرد کار کننده با اینترنت رادارند .

اشخاصی که روزی چند ساعت با اینترنت کار می کنند (مانند من وشما) نمی توانند یک ارتباط تمام وقت ویک خط داده اختصاصی برای کار با اینترنت داشته باشند زیرا برایشان بسیار گران تمام می شود .بنابراین ماها باید این ارتیاط رااز کسی که دارد ، «کرایه»کنیم .بنابراین به ازاء مبلغی که به این شخص یا شرکت می پردازیم در واقع حق استفاده وی از اینترنت را می خریم تا به این روش ،با استفاده از مودم خودمان به کامپیوترهای این شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت وصل شده واز طریق این کامپیوترها به اینترنت وصل شویم .


چگونه یک ISP تشکیل می شود ؟

شرکت Data وابسته به شرکت مخابرات ایران یکی از ICP های سطح کشور است.
این شرکت پهنای باند مصرفی اینترنت را از طریق تجهیزات ماهواره خود دریافت کرده و بوسیله شرکت DSL مخابرات آنرا بین مشترکین خود تقسیم می کند.
از ملزومات نوع خدمات با کیفیت خوب استفاده از خطوط دیجیتالی E1 شرکت مخابرات می باشد، که در هر زوج خط E1 تعداد 30 کانال ارتباطی وجود دارد که به مشترکین امکان اتصال با سرعت bps 56000 را با درصد قطع شدن خیلی پایین و کیفیت سرویس مطلوب تر فراهم می نماید.
این خطوط از یک طرف به مرکز مخابراتی و از طرف دیگر به تجهیزات شبکه شرکت ارائه دهنده سرویس متصل می شوند تا از طریق شماره تلفنی که شرکت مخابرات برای دسترسی به خطوط E1 در اختیار ارائه کننده قرار می دهد بتواند دستگاه کامپیوتر خود را به تجهیزات شبکه شما و نهایت به شبکه اینترنت متصل کند.
شرکتهایی که قصد استفاده از خطوط E1 را برای دسترسی به اینترنت از شرکت Data می باشند .

شرکت مخابرات نیز متناسب با مورد استفاده و بر حسب مقدار پهنای باند اجاره شده ، خطوط E1 را تحویل می دهد.


LEASE LINE یا خطوط اجاره ای چیست؟

این نوع خطوط توسط شرکت مخابرات به صورت 4 سیمه و 2 سیمه اجاره داده می شود.
این خطوط فاقد بوق آزاد و امکانات شماره گیری می باشد و ارتباط را به صورت دائم برقرار می کند به همین جهت بسته به پهنای باند مورد درخواست تنها مبلغ اجاره به عنوان آبونمان تعیین و ماهیانه دریافت می شود.


چگونه User در شبکه اینترنت شناخته می شود ؟

مسیریاب (Rotine) که از تجهیزات موجود در Rack سرور است به دنبال IP می گردد در واقع به دنبال مسیر برای وصل شدن به اینترنت است لذا بعد از جستجو نتیجه را اعلام می کند (سخت افزاری)
سرویس RRACE (Rotine & Remove Access) در ویندوز 2000 سرور User را بعد از صحت تأیید رمز ورود به شبکه اینترنت می شناساند.
در این دو حالت User جزئی از شبکه اینترنت می شود.


خدمات یک ISP چیست ؟

سرعت بالای دسترسی به اینترنت - تلفن های اینترنتی – سرویس دهنده Voice و سرویس دهنده ایمیل و ...


چگونه Username و Password ایجاد می شود و چگونه بین مشتریان متفاوت است ؟

در یک پایگاه داده فیلد User name و Password با یک مقداری تعیین می شود.
این مقدار را ISP به دلخواه می تواند انتخاب کند .
برای چک کردن Username و Password باید عمل Auttoentication انجام شود که در واقع این عمل می تواند توسط سیستم عامل سرور انجام شود ولی می توانیم آنرا در برنامه Accunting که در پایگاه داده است تنظیم کرد تا انجام دهد.


زمان مصرف یک Accunt چگونه تعیین می شود ؟

این قسمت نیز در پایگاه داده سرور به عنوان یک فیلد و با یک بازه زمانی ایجاد می شود.


خصوصیات یک سرور ISP چیست ؟

مسلم است که در این صورت باید سخت افزار سرور خوب باشد – از سرعت پردازنده بالا و سری کردن هارد برای فضای زیاد و ختی الامکان از هاردهای اسکازی استفاده شود.


منظور از اصطلاحات « NO Proxy » و «Full Protocol» چیست ؟

Proxy یک ن.ع فیلتری در مقابل سایت های اینترنتی است حال واژه «No Proxy» یعنی هیچ محدودیتی در مقابل ورود به سایت های اینترنتی نیست و ما می توان به هر جای اینترنت برویم .
واژه «Full Protocol» یعنی همه پروتکل های موجود را ساپورت می کند . این پروتکل ها می تواند TCP/IP و UDP باشد

یک اشتراک اینترنت چیست؟

هنگامی که فرم اشتراک یک سرویس اینترنت را امضاء می کنید اصطلاحا گفته می شود که یک« اشتراک » یا Accountاینترنت دریافت کرده اید .

با داشتن یک اشتراک اینترنت شما می توانید از خدمات شرکتی که شما را به اینترنت وصل کرده است استفاده کرده وآدرس پست الکترونیکی مخصوص به خودتان را داشته باشید (تا بتوانید نامه ها را دریافت وارسال کنید )ودر ضمن می توانید همه اطلاعات لازم برای برقراری ارتباط با اینترنت را از شرکت مذکور دریافت کنید .شما همچنین اغلب می توانید پس از اشتراک ، از همان شرکتی که شما را به اینترنت وصل کرده است کلیه برنامه های سرویس گیر یا مرتبط کننده شما با اینترنت را دریافت کنید .



اشتراک تلفنی (Dial –Up Account)/

به اکثر اشتراکهای اینترنت اصطلاحا «اشتراک تلفنی» گفته می شود .زیرا شما از طریق «شماره گیری» به شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت خودتان وصل می شوید (یعنی از طریق مودم وخط تلفن ).گاهی اوقات نیز به این نوع اشتراک اصطلاحا IP گفته می شود زیرا این شیوه اشتراک مستلزم استفاده از TCP/IP است .اشتراکهای تلفنی IP اشتراکهایی اصلی وهمه کاره هستند واکثر شرکتها این نوع اشتراک را عرضه می کنند .اشتراکهای تلفنی دو نوع هستند : PPPو )SLIP هیچ لزومی ندارد که بدانید حروف PPP یاSLIP از کجا آمده اند .همه از همین حروف مخفف استفاده می کنند ).هر دو شیوه مذکور از نظر استفاده از اینترنت یکسان هستند زیرا برای کار با هر دو آنها از برنامه های سرویس گیر یکسانی استفاده می شود واین برنامه ها می توانند هر برنامه دلخواهی باشند ( Internet Explorer ، Navigator Netscape وامثال آنها) .با استفاده از یکی دو اشتراک PPPیا SLIP شما می توانید به همه امکانات اینترنت دسترسی پیدا کرده واز هر برنامه سرویس گیر دلخواهی استفاده کنید.



اشتراکهای ویژه

امروزه اشتراکهای تلفنی IP اشتراکهای معمولی محسوب می شوند. اما انواع دیگری از اشتراکها هم وجود دارند که ممکن است از نظر شما ارزشمند باشند . «اشتراک شل » و«اشتراک فقط پست الکترونیکی » نیز توسط اکثر شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت عرضه می شود (اما شرکتهای سرویس آن لاین چنین اشتراکهایی ندارند ). هزینه اشتراک این انواع بسیار کمتر از اشتراکهای PPP یا SLIPاست .



اشتراک شل (Shell Account)

با استفاده از اشتراک شل دیگر لزومی ندارد که کامپیوتر شما از سیستم TCP/IP استفاده کند . همچنین با وجود آنکه از طریق اشتراک شل باز هم هنگام کار در وب شما صفحه تصویرهای گرافیکی را مشاهده می کنید اما اکثر آنهایی که اشتراک شل دارند از یک نرم افزار ویژه (که شرکتی که آنها را به اینترنت وصل کرده در اختیار آنها می گذارد ) استفاده می کنند که آنها را قادر می سازد همه «نوشته ها» (Text) موجود در اینترنت را جستجو کرده وببیند (همچنین می توانند از پست الکترونیکی وگروههای خبری استفاده کنند ) اما نمی توانند هیچگونه مولتی مدیایی را مشاهده کرده یا بشنوند ( یعنی موسیقی یا ویدیو ) ،نمی توانند برنامه های جاوای داخل ورقها را اجرا کنند ودر ضمن نمی توانند از امکانات پیشرفته موجود در ورقهای وب استفاده نمایند .یعنی در واقع با اشتراک شل شما به تصاویر ،اصوات ، موسیقی وفیلمهای موجود در اینترنت نمی توانید دسترسی پیدا کنید .
[تصویر: image001.png]


اشتراک فقط پست الکترونیک (Email- Only Account)

با داشتن یک اشتراک فقط پست الکترونیکی شما می توانید فقط به امکانات پست الکترونیکی اینترنت دسترسی پیدا کنید ؛ نه هیچ چیز دیگر (یعنی دیگر نمی توانید از: وب ،گروههای خبری ،اتاق گفتگو و..... استفاده کنید ). با این وجود شما از طریق این اشتراک می توانید به «لیستهای پستی » ،دسترسی پیدا کنید . این امکان شما را قادر می سازد که از پست الکترونیکی همانند گروههای خبری استفاده کنید .

برای اشتراک فقط پست الکترونیکی نیز یک کامپیوتر ضعیف کافیست وهزینه اشتراک آن نیز نزدیک به صفر است . در واقع امروزه تعدادی از شرکتها اشتراک فقط پست الکترونیکی را مجانا انجام می دهند ودر عوض این حق را برای خود نگه می دارند که برای شما آگاهی های تبلیغاتی بفرستند .

هر شرکتی را که بعنوان شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت خود انتخاب کرده واز طریق آن به اینترنت وصل شوید باید توجه داشته باشید که شماره تلفنی که این شرکت به شما می دهد تا از طریق گرفتن آن به اینترنت وصل شوید مربوط به شهر شما باشد .در غیر اینصورت باید هزینه تلفن راه دور را خودتان پرداخت کنید واین علاوه بر هزینه اشتراک اینترنت است که به این شرکت پرداخت می کنید (یعنی هزینه تلفن جزو هزینه اشتراک اینترنت محسوب نمی شود ) .

در اکثر شهرها یافتن شرکتی که تلفن تماس اینترنت آن مربوط به همان شهر باشد کار دشواری نیست . همه شرکتهای ISP شهری ، ISP کشوری ویا شرکتهای سرویس آن لاین در هر شهری دارای یک شماره تماس اینترنت هستند .اما در بعضی شهرهای دورافتاده یا نواحی بسیار دور دست یافتن یک شماره تلفن محلی برای تماس با اینترنت کار دشواریست . اصولا در این شرایط بهترین کاری که می توانید بکنید یافتن یک ISP محلی است . گزینه بعدی آن است که ببینید آیا شرکت تلفن محلی شما خدمات اینترنت راارائه می دهد یاخیر .

دسترسی نامحدود

دسترسی نامحدود ،ماهانه ،حق اشتراکی بین 15تا25 دلار دارد وشما می توانید با آن از همه امکانات اینترنت وبه هر مدت دلخواه استفاده کنید .در چند سال اخیر این نوع اشتراکها بصورت عادی درآمده اند واکثر شرکتهای ISP وسرویسهای آن لاین چنین اشتراکی دارند واغلب مردم هم از این اشتراک استقبال می کنند .

به جز حالتی که شما از جمله آن افرادی هستید که از اینترنت هر چند وقت یکبار استفاده می کنند،بهترین شیوه اشتراک همین شیوه دسترسی نامحدود است . هنگام کار در اینترنت شما احتمالا نمی خواهید که یک چشمتان به ساعت باشد .البته «نامحدود » به آن معنا نیست که شما می توانید در تمام 24 ساعت شبانه روز با اینترنت کار کنید .برای آنکه مردم از دسترسی نامحدود خود به اینترنت بد استفاده نکنند ،اگر شما برای یک مدت زمان خاص (مثلا 10تا15 دقیقه ) از اینترنت استفاده نکنید ،خود شرکت بطور اتوماتیک ارتباط شما را قطع می کند .البته اگر برای خوردن یک ساندویچ از جلوی کامپیوتر برخاسته وبه آشپزخانه رفته باشید ،قطع شدن ارتباط چندان مهم نیست .شما می توانید بلافاصله مجددا به اینترنت وصل شوید . اما خوبی این روش آن است که اگر ناخواسته واتفاقی ارتباط خود با اینترنت را قطع نکرده باشید با قطع این ارتباط از طرف شرکت ، دیگر منابع این شرکت اشتغال نمی شود ویک نفر دیگر می تواند به اینتر نت وصل شود .

در نهایت آنکه ، اگر شیوه اشتراک دسترسی نامحدود را انتخاب کنید بعضی از شرکتها به شما تخفیفهای ویژه هم می دهند .مثلا اگر اشتراک دسترسی نامحدود را انتخاب کنید ، چنانچه حق اشتراک یک سال را ابتدا بدهید حق اشتراک بر اساس ماهی 15 دلار حساب خواهد شد اما اگر بخواهید ماه به ماه پرداخت کنید حق اشتراک ماهی 20 دلار محاسبه خواهد شد .



اشتراک ساعتی

در این شیوه شما به غیر از دقایقی که از اینترنت استفاده کرده اید ، ماهانه مبلغی ثابت را نیز باید پرداخت کنید .این مبلغ چیزی حدود 5تا10دلار در ماه می شود ودر ضمن تعدادی ساعت« مجانی » دارد که از میزان استفاده شما کم شده وسپس صورت حساب شما محاسبه می شود (معمولا شرکتها در این نوع اشتراک 5تا20 ساعت را مجانی در نظر می گیرند ).

اگردریک ماه ، تعداد ساعات استفاده شما از اینترنت از ساعات مجانی کمتر شود شما فقط باید حق اشتراک ماهانه را پرداخت کنید .اما اگر تعداد ساعات مجانی بیشتر شود هم باید حق اشتراک ماهانه را پرداخت کنید وهم ، به ازای هر ساعت اضافه بر ساعات مجانی ، باید 1یا 2دلار اضافی بپردازید .

برای آنکه ببینید آیا این نوع اشتراک به صلاح شما هست یا خیر، ابتدا باید حدس بزنید که در یک ماه چقدر از اینترنت استفاده خواهید کرد وسپس تصمیم بگیرید .

بخاطر داشته باشید که اکثر تازه واردان به اینترنت مدتی بسیار بیشتر از آنچه که در ابتدا تصور کرده اند با اینترنت کار می کنند . این حالت چند ماه طول می کشد وسپس آنها یاد می گیرند که چگونه موثرتر از اینترنت استفاده کنند تا هزینه کمتری بپردازند .به دلیل وجود این الگوها ،توصیه من آن است تازه واردان ابتدا شیوه دسترسی نامحدود را برای یک ماه یا دوماه انتخاب کنند وببینند که ظرف این یکی –دو ماه (یا مثلا 6ماه) بطور متوسط چقدر از اینترنت استفاده کرده اند وسپس تصمیم بگیرند که آیا بهتر است از دسترسی نامحدود استفاده کنند یا شیوه ساعتی .



نکات اشتراک

شما به هر روشی که کامپیوتر خود را برای کار با اینترنت آماده کنید یا به هر روشی که ثبت نام اشتراک خود را انجام دهید سه چیز خاص به شما اختصاص داده می شود:

§ شماره تلفن محلی (Local access number): این همان شماره تلفنی است که مودم شما شماره آن را گرفته وشما را به شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت وصل می کند .

§ نام کاربردی (User name):برای آنکه شخص دیگری نتواند با نام شما از خدمات شرکت از هر مشترک خودمی خواهد که یک نام منحصر به فرد که به آن Username یا «نام کاربردی » گفته می شود برای خود انتخاب کند وهر زمان که تماس می گیرد این نام را وارد کند (گاهی به این نام User ID به معنی :«نام شناسایی کاربر» یا User ID هم گفته می شود ).

§ کلمه رمز (password):برای آنکه یک شخص غیر مجاز نتواند با استفاده از نام کاربری یک نفر دیگر از خدمات اینترنت (به هزینه دیگری ) استفاده کند شرکتهای خدمات اینترنت از شما می خواهند که یک «کلمه رمز» را نیز تعیین کنید تا هر زمان که با این شرکتها تماس گرفته ومی خواهید به اینترنت وصل شوید با وارد کردن نام کاربردی وکلمه رمز ،ارتباط شما بااینترنت برقرار شود.
عوامل انتخاب ISP

اکنون که می دانید سرویسهای آن لاین وشرکتهای ISP را چگونه پیدا کنید به این موضوع می رسید که چگونه از بین آنها یکی را انتخاب کنید .

خوب! اگر روش قابل اعتمادی برای انتخاب بهترین شرکتی که خدمات اینترنت را ارائه می دهد موجود بود همه ما مشترک همان شرکت می شدیم .اما سلیقه ونیاز افراد مختلف متفاوت است : از نظر بعضی قیمت مهمترین عامل است ،از نظر بعضی تعداد شماره های دسترسی به اینترنت یک شرکت مهم است واز نظر بعضی دیگر سرعت دریافت اطلاعات مهم است . بعضی از افراد نیز نیاز به اطلاعات خاصی دارند که فقط در شبکه خصوصی یک سرویس آن لاین بخصوص وجود دارد ؛اما اکثر مردم چنین نیستند .بنابراین ، این خود شما هستید که ابتدا باید نیازها وسلایق خود را مشخص کرده وسپس با توجه به مشخصات شرکت های مختلف یکی را انتخاب کنید.

بدیهی است که اگر دوستی دارید که به اینترنت وصل است می توانید ببینید که شرکت ISP یا سرویس آن لاینی که وی مشترک آن است کدام است وسپس از وی سوال کنید که آیا از آن راضی است یا خیر .اغلب اوقات بهتر آن است که از همان اشتراک و کلمه عبور دوست خود در کامپیوترتان استفاده کرده و آن شرکت یا سرویس آن لاینی که دوستتان از طریق آن با اینترنت کار می کند را آزمایش کنید .مقالات مجلات هم کمک خوبی در این زمینه هستند .اما اغلب اوقات این مجلات پر از آگهی های شرکت های ISP بزرگ وسرویسهای آن لاین هستند .بنابراین برای قضاوت در مورد یک شرکت ISP کوچک محلی شما باید به گفته های دوستان وآشنایان خود گوش کنید .

اکثر اوقات شما در بین انواع اشتراکهای شرکتها دو نوع اشتراک را مشاهده می کنید که عبارتند از : دسترسی نامحدود به اینترنت (که اصطلاحا به آن Flat یا «یکدست» می گویند ) واشتراک ساعتی .

مشخصات مدیر وبلاگ
 
جواد توکلی[23]
 

سنم کمه اما مگه بزرگی به سنه تا حالا چند تایی هم وبلاگ داشتم امید وارم خوشتون بیاد


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
صفحات اختصاصی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ