سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

89/4/2
1:47 ع

در جدول 1 ، برخی از انواع حافظه ها و سرعتهای آنها را ملاحظه می نمایید .

 

 

DDR

Output

FSB

Peak Bandwidth

PC1600

(200Mhz)

100Mhz

1.6GB/sec

PC2100

(266Mhz)

133Mhz

2.1GB/sec

PC2700

(333Mhz)

166Mhz

2.7GB/sec

PC3200

(400Mhz)

200Mhz

3.2GB/sec

PC3700

(466Mhz)

233Mhz

3.7GB/sec

PC4000

(500Mhz)

250Mhz

4.0GB/sec

PC4200

(533Mhz)

266Mhz

4.2GB/sec



  

89/4/2
1:46 ع



DDR2 و DDR3 دارای همان تکنولوژی Double Data Rate می باشند .

حال تفاوت DDR3 و DDR2 و DDR در چیست ؟ این حافظه ها در فرکانس کاری ، ولتاژ کاری ، توان مصرفی و توان تلفاتی با یکدیگر تفاوت دارند . به ترتیب پیشرفت ، توان مصرفی و تلفاتی و ولتاژ کاری کم می شوند و فرکانس کاری افزایش می یابد . برای مثال ولتاژ های کاری نامی برای DDR ، DDR2 و DDR3 به ترتیب 2.5 ، 1.8 و  1.5 ولت می باشند .

 

 


  

89/4/2
1:43 ع

                                                رم چیست و انواع رم کدامند ؟

RAMیکی از انواع حافظه ها و البته پر کاربردترین آنهاست. RAM مخفف اصطلاح Random Access Memory یا حافظه با دستیابی تصادفی بوده و حافظه‌ای قابل خواندن و نوشتن می‌باشد. توجه داشته باشید که وقتی ما از حافظهءاصلی کامپیوتر حرف‌می‌زنیم، منظور همان RAM است. این حافظه به ‌صورت غیرمستقیم در اختیار کاربر یا User قرار می گیرد .

اصولاً اطلاعات و داده‌های مربوط به هر برنامه‌ای که می‌خواهد اجرا شود، روی RAM قرار می‌گیرد. دلیل انجام این عمل ایجاد تعادل بین سرعت CPU و دیسک سخت می‌باشد. از آنجایی که سرعت CPUها بسیار زیاد است و سرعت دیسکهای سخت نسبت به آنها پایین می‌باشد، RAM می‌تواند با قرارگیری بین این دو یک تعادل سرعت ایجاد نماید. بنابراین مقدار RAM در مواقعی که کاربر نیاز به اجرای چندین برنامه به طور همزمان را دارد و یا از برنامه‌های پر حجم استفاده می‌کند تأثیر به سزایی در سرعت کامپیوتر خواهد داشت.

 

حافظه RAM به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از حافظة RAM پویا و حافظة RAM ایستا. 
در حافظه RAM پویا یا Dynamic RAM اطلاعات پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند و لذا در هر ثانیه در حدود 250 الی 500 بار باید اطلاعات موجود در آن تازه یا Refresh گردند. به همین دلیل بسیار کند عمل می‌کنند. 
حافظة های ایستا یا Static RAM که از فلیپ فلاپ‌ها تشکیل شده‌اند با مصرف برق کم به مدت طولانی اطلاعات را نگهداری می‌کنند و اطلاعات این حافظه‌ها نیاز به تازه شدن ندارد ، لذا سرعت آنها بیشتر از Ram های پویا است . لازم به ذکر است که پس‌از قطع جریان برق اطلاعات این RAMها پاک می‌شود. در کامپیوترهایی که امروزه در بازار یافت می شوند RAMها از نوع Static RAM هستند. همچنین گفتنی است RAMهای قدیمی‌تر که اندازة کوچکتری داشتند با نام SIMM و RAMهای کنونی که بزرگتر هستند را با نام DIMM می‌شناسند.
در حال حاضر دو نوع RAM در بازارهای کامپیوتر یافت می‌شود. یک نوع SDR و دیگری DDR. 
RAM
های SDR دارای خطوط انتقال یا BUS ضعیف‌تری هستند و در نتیجه سرعت کمتری دارند، مقدار ظرفیت این RAMها تا چند سال گذشته 16، 32و 64 مگابایت بود و در حال حاضر بیشتر ظرفیت‌های موجود ، در رِنجِ 128، 256 و 512 مگابایت هستند. گفتنی است BUS این نوع RAM در محدودة 66، 100و 133مگاهرتز است. 
RAM
های DDR دارای BUS، 266، 300، 333 و 400 مگاهرتز بوده و به همین دلیل سرعت بیشتری نسبت به RAMهای SDR دارند، مقدار ظرفیت این نوع RAMها به دلیل حضور نسبتا تازه در بازار، 256 و 512 مگابایت و یک گیگابایت است. 
تفاوت ظاهری این دو نوع RAM در برشهایی است که روی پایه‌های آنها مشاهده می‌شود، SDRAMها دارای 2 برش روی پایه‌هایشان هستند در حالیکه RAMهای DDR تنها یک برش بر روی پایه دارند. 
هنگامی‌که می‌خواهید یک RAM بخرید، قبل از انتخاب RAM ، باید Main Board انتخاب شده‌باشد . سپس براساس نوع پشتیبانی RAM توسط Main Board ، نوع RAM را که DDR یا SDR می باشد مشخص می نماییم . در مرحله بعد بایستی با توجه به مقدار Bus پشتیبانی شده از طرف مادربرد ، RAM را انتخاب نمود. بهترین حالت، انتخاب مقداری برابر برای RAM است. انتخاب مقدار بیشتر برای RAM ، تفاوتی در میزان کارایی سیستم ندارد و انتخاب مقدار کمتر علاوه بر پایین آوردن کارایی کامپیوتر، گاهی ممکن است مشکلاتی را نیز از قبیل اشکال در عملکرد صحیح سیستم، به وجود می‌آورد.


ماژول های SDRAM دارای 168 پایه و ماژول های DDR SDRAM دارای 184 پایه می باشند و هر دو 64 بیتی هستند. 
ولتاژ مصرفی DDR برابر 5/2 ولت و SDRAM برابر 5/3 ولت می باشد. سرعت انتقال اطلاعات رم های DDR با فرض برابر بودن فرکانس پایه ( به عنوان مثال 133 مگاهرتز) برابر رم های SDRAM می باشد. 
از نظر ظاهری رم های SDRAM دارای دو شکاف و DDR SDRAM یک شکاف می باشند. 
حداکثر فرکانس رم های SDRAM برابر با 133 مگاهرتز و سرعت انتقال اطلاعاتی معادل 1 گیگا بایت می باشد، اما آخرین مدل رم های DDR دارای 533 مگاهرتز و حداکثر سرعت انتقال اطلاعات آنها برابر با 4 گیگابایت می باشد. 
شایان ذکر است که رم های 168 پایه ای به طور کامل از رده خارج شده اند.


  

89/4/2
1:41 ع

مودم چیست ؟
کلمه مدم ( مودم ) از ترکیب دو کلمه مدولاسیون ( Modulation ) و دمدولاسیون ( Demodulation ) به وجود آمده است . و برای انتقال اطلاعات از منبع به مقصد ( مثلا بین دو رایانه ) و بالعکس به کار می رود
به عنوان نمونه اگر مدمی که در رایانه به کار می رود را در نظر بگیریم ، اطلاعات دیجیتال در رایانه منبع باید توسط مدم به فرم آنالوگ در آمده و سپس از طریق خطوط انتقال به برای رایانه دیگر ارسال شود ( همان عمل مدولاسیون )
اطلاعات پس از طی کردن خطوط انتقال زمانی که به رایانه مقصد می رسند باید توسط عمل دمدولاسیون از فرم آنالوگ به فرم دیجیتال درآیند ، این عمل دقیقا اساس کار مودم های امروزی است.
به کلی مدم ها ابزار هایی هستند که برای انتقال اطلاعات دیجیتال از یک نقطه به نقطه دیگر به کار می روند
کمی در مورد مدم ها و تاریخچه آنها : ( Encyclopedia )
مدم ( مدولاتور/ دمدولاتور ) به دو نوع داخلی ( اینترنال ) و خارجی ( اکسترنال ) تقسیم می شود ، یک مدار الکترونیکی است که برای ارسال و دریافت اطلاعات دیجیتال از طریق خطوط ارتباطی ( معمولا خطوط تلفن ) استفاده می کنند آن هم با استفاده از سیگنال های آنا لوگ . مودم موجود در کامپیوتر اطلاعات دیجیتال را به یک سیگنال آنالوگ تبدیل میکند که برای مدولاسیون یک فرکانس حامل استفاده می شود . به عنوان نمونه یک سیگنال صوتی که در این فرکانس انتقال داده می شود از طریق خط ارتباط تلفنی به مدم دیگری میرسد تا با یک عمل معکوس یک کپی از اطلاعات اصلی را تولید کند
مدم های بی سیم اطلاعات را همانند سیگنال رادیویی ارساال و دریافت میکنند . یک فاکس مدم کامپیوتر را قادر میسازد تا اطلاعات رااز یک ماشین فاکس بگیرد و یا به یک ماشین فاکس دیگر ارسال کند . مدم های اولیه از یک وسیله - ماشین تحریر مانند - استفاده می کردند تا بتوانند یک تلگرام یا تلگراف را ارسال کنند . مدم های دیجیتال به دلیل نیاز به انتقال مقادیر بزرگی از اطلاعات در نیروی هوایی آمریکای شمالی در طول دهه 50 توسعه یافتند . اولین مدم تجاری در سال 1962 ارائه شد. دنیس هایس اولین مدم را برای کامپیوتر های شخصی در سال 1977 اختراع کرد ، که نشانه ای فوق العاده از آغاز عصر اینترنت و دنیای آنلاین بود. در ابتدا مدم ها اساسا به منظور ارتباط بین پایانه های اطلاعاتی و یک کامپیوتر میزبان به کار می رفتند . بعد ها استفاده از مدم ها تا سطح ارتباط بین چند میزبان در درون یک شبکه توسعه پیدا کرد
این ضرورت که مدم ها بتوانند اطلاعات را سریعتر منتقل کنند منجر به ارائه تکنیک های فشرده سازی به منظور افزایش نرخ انتقال اطلاعات ، تکنیک های آشکارسازی و تصحیح خطا به منظور افزایش قابلیت اعتماد آن ها نیز شد. به هر حال ارسال سریع اطلاعات همچنان یک ضرورت بود از طرفی یک مدم تجاری که اغلب برای کاربرد های تجاری در خطوط تلفن آنالوگ به کار گرفته می شود دارای محدودیت سرعت 56 کیلوبایت در ثانیه برای انتقال اطلاعات است.
اولین سرویس های شبکه دیجیتالی مجتمع ( ISDN ) در سال 1984 معرفی شدند که با مشخصه پهنای باند خود قادر بودند توسط یک تماس تلفنی 64 کیلوبایت اطلاعات دیجیتال را در هر ثانیه انتقال دهند ، همچنین می توانیم با استفاده ازیک شبکه ISDN دو کاناله این میزان را تا 128 کیلوبایت نیز برسانیم . ارتباطات شبکه ای ISDN تنوع استفاده بیشتری ارائه کردند مثلا می توانیم از آن ها در سرویس های دیجیتال شامل تلفن های دیجیتال ، فاکس ، نامه های الکترونیکی ، ویدئوی دیجیتال و دسترسی به اینترنت استفاده کنیم
خیلی زود و در اوایل دهه 90 پروتکل خط مشترک دیجیتال ( DSL ) معرفی شد و در اواخر این دهه نیز مودم های کابلی ارائه شدند . هر کدام یک از این ها دارای یک ماکزیمم نرخ انتقال اطلاعات تا سقف 1.5 مگابایت در هر ثانیه هستند . DSL توانست ارتباطات پیوسته دیجیتالی پاند پهن را فراهم سازد که از طریق سیم های مسی استاندارد تلفنی عمل می کرد . این نوع اتصال نیازمند یک مدم DSL است که بتواند اطلاعات ارسالی را به دو بخش ( یک باند پائین تر برای مکالمات تلفنی عادی و یک باند بالاتر برای اطلاعات دیجیتال ) مجزا از هم تبدیل کند . اشکال کار DSL این است که کامپیوترهای متصل به هم باید در فاصله چند مایلی از نزدیکترین ایستگاه انتقال خود باشند .
یک مدم کابلی سیگنال ها را همانند مدم تلفنی مدوله و دمدوله می کند با این تفاوت که اطلاعات بیشتری را سریعتر روی خطوطی همچون فیبرهای نوری یا کابل های کواکسیال انتقال می دهد.
مدم های باند پهن روی خطوط قدرت ( BPL ) نیز به طریقی مشابه کار می کنند اما برای انتقال اطلاعات از خطوط الکتریکی استفاده می کنند ، مدم های BPL توسط اتصال به انشعابات الکتریکی کار میکنند ، این مدم ها برای دستیابی به یک ارائه دهنده سرویس اینترنت روی خطوط قدرت محلی به کار گرفته می شوند ، و یا اینکه ممکن است برای ایجاد یک شبکه از کامپیوتر های موجود در یک ساختمان به وسیله سیم کشی درونی آن به کار روند .

  

89/3/25
10:16 ع

لاست (یا گم‌شده) (به انگلیسی: Lost) سریال تلویزیونی امریکایی است که داستان بازماندگان یک سقوط هواپیما در جزیره‌ای در مناطق گرمسیری مدار راس السرطان را بازگو می‌کند که پس از صحبت‌های سرمهماندار در پرواز بین سیدنی- لس انجلس در جایی در اقیانوس ارام سقوط می‌کند.هر قسمت سریال،شامل زندگی هر کدام از بازماندگان در جزیره و قسمتی از زندگی گذشته ی او می‌شود. اولین قسمت این سریال در ?? سپتامبر ???? پخش شد و تمام شش فصل ان به زودی روی ایر رفت و قسمت پایانی آن در ?? می‌???? پخش شد. سریال از کانال ای‌بی‌سی و همینطور کیبل‌های بسیاری کشورهای دیگر روی آنتن رفت. با توجه به تعداد زیاد بازیگران،و فیلم برداری ان در اوآهو در هاوایی، یکی از پرخرج ترین سریال‌های تلویزیونی است. دیمون لیندلوف،جی جی ابرامز و جفری لیبور سازندگان(نویسنده) و تهیه کنندگی فیلم توسط ABC Studios وBad Robot Productions و rass Skirt Productions بوده‌است. منتقدان این سریال را تحسین نموده، و این سریال توانست در سال اول پخشش به تعداد ?? میلیون بیننده برای هر قسمت دست پیدا کند. همینطور توانست جوایز بی شماری از جمله جایزه امی بهترین سریال درام(Outstanding Drama Series) در سال ????، بهترین فیلم امریکایی در اکادمی تلویزیونی انگلستان(British Academy Television Awards) در ????، گلدن گلوب برای بهترین درام در ???? و بسیاری جوایز دیگر. این سریال به یکی از داستان‌های معروف در فرهنگ امریکا بدل شده‌است،به طوری که به بازیها، مجلات،کتاب‌ها و سایر شبکه‌های امریکایی راه یافته‌است. لاست در مجموع ? فصلش،دارای ??? قسمت است که قسمت اخرش در ?? می‌???? روی انتن رفت. فصل ششم دارای ?? قسمت است.
  

89/3/25
10:14 ع

ارتش آمریکا از بازیهای ویدیویی برای آموزش نظامی استفاده می‌کند

نیویورک - پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی وورلد پالیتیکس ریویو در گزارشی نوشته است که ارتش آمریکا قصد دارد با استفاده از بازیهای رایانه ای آموزش‌های ارتش را همگانی کند و به این ترتیب به جذب استعدادها بپردازد.


به گزارش ایرنا، ارتش آمریکا در تازه‌ترین بیانیه خود به مردم تذکر داده بازی‌های ویدئویی ابزار یادگیری خوبی هستند.

 

ارتش آمریکا در اولین اصلاحیه‌ای که پس از ? ??سپتامبر در کتاب دستورالعمل خود ایجاد کرده است در مورد آموزش و طیف کامل عملیات ? ??بار به بازی‌ها اشاره می‌کند و آن را یک عنصر کلیدی برای جایگزینی شرایط عملیات واقعی معرفی می‌کند.

 

اصول و روشهای جدید که در دسامبر ? ????منتشر شده مورد دیگری است که یادآوری می‌کند چطور بازی‌های رایانه‌ای در حال تغییر آموزش‌های ارتش و تعلیم سرباز است.

 

فشارهای مربوط به استفاده از بازی به عنوان وسیله آموزشی به سال ????? باز می‌گردد.

 

در آن زمان، ارتش بازی ویدیویی مجانی و قابل دانلودی منتشر کرد به نام ارتش آمریکا.

 

در این بازی افراد می‌توانستند حس واقعی سرباز بودن را تجربه کنند. از آن زمان تاکنون ? ?میلیون و ? ???هزار کاربرد دائمی از سراسر دنیا در آن ثبت نام کرده اند.

 

نظر رهبران ارتش این بود که یک عضو جدید آکادمی ارتش می‌تواند در نقش نفر اول شلیک‌کننده بازی کند. در ضمن این بازی‌ها جایگزین ارزان تری برای تبلیغات تلویزیونی محسوب می‌شوند که تازه این تبلیغات روی مخاطبان مورد نظر یعنی افراد ? ??تا ? ??سال اثر نمی‌گذارد.

 

در همان سالی که بازی ارتش آمریکا منتشر شد سازمان پروژه تحقیقات پیشرفته نظامی (? )DARPAبرنامه جدیدی آغاز کرد که استفاده از آموزش تجربی در ارتش را متحول کند و از پیشرفت‌های تکنولوژی در صنعت بازیهای رایانه ای بهره می#?;???برد.

 

این برنامه برای آموزش جنگ‌های غافلگیرانه بود، یک بازی چند نفره که از ? ????تاکنون به هزاران سرباز، عملیات اسکورت را آموزش داد ازجمله اینکه چطور نسبت به شبیخون عکس العمل نشان دهند و در مورد بمب‌های نامتعارف چه شیوه‌ای در پیش گیرند.

 

امسال ارتش آمریکا با صرف میلیون‌ها دلار سعی دارد بازی را با نسخه اصلاح شده جنگ فضایی ? (VBS2) ?که به نام بازی پس از شبیخون معروف است، ارتقاء دهد.

 

نسخه جدید بازی به شکل صحیح تری آنچه را که سربازان در جنگ تجربه می کنند تقلید می‌کند و به آموزش‌دهندگان ابزارهای بیشتری برای اصلاح عملیات می دهد، سختی بازی را افزایش می‌دهد و پس از بازی، بازبینی ارائه می‌دهد.

 

بازی به زبان تاکتیکی و ابزاهای آموزش فرهنگی نیز می‌پردازد مثل تاکتیک عراقی و پشتو تا سربازان را با زبان و فرهنگ کسانی که در خاورمیانه با آنها مواجه اند، آشنا کند.

 

این برنامه‌ها سربازان را در دنیایی سه بعدی و پرکنش فرومی برد که یادآور زندگی واقعی است و مسائلی را که از لحاظ فرهنگی حساس هستند به آنها آموزش می‌دهد تا در جنگ بتوانند از آن بهره ببرند.

 

آمریکا تنها کشوری نیست که به دنبال واقعیت مجازی رفته است. رهبران نظامی کشورهای نظیر انگلستان، استرالیا و نیوزیلند نیز آن را با آغوش باز پذیرفته اند.

 

سازمان آتلانتیک شمالی نیز در حال ساخت نسخه‌هایی از ? VBS2است که مناسب نیازهای کشورهای عضو باشد.

 

منتقدان از جمله گروهای ضد جنگ و برخی محققان ارتش را متهم کرده اند که با این شیوه بیرحمی و خشونت جنگ را در نگاه نوجوانان این نسل که با بازی‌های ویدیوی بزرگ شده اند، حک کرده اند.

 

این گروهها اغلب می‌پرسند اگر سربازان با بازی چون جنگ رفتار می‌کنند، اگر با جنگ بازی کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مقامات نظامی بازی‌ها را تنها وسیله‌ای سودمند برای جذب استعدادها و زمینه‌ای برای تمرین ماموریت می‌دانند که مهارتهای رهبری ایجاد می‌کند و کارگروهی را آموزش می‌دهند.

 

باوجود اطمینان آنها به بودجه چند میلیون دلاری وزارت دفاع، هنوز اثر این بازیها معلوم نیست و ارتش نیز از این موضوع اطلاع دارد.

 

سرهنگ گری استفنز مدیر تولید دفتر توسعه، دستاوردها و مزایای آموزشی و بررسی ابزارهای نظامی آمریکاست.

 

او می‌گوید: تنها چیزی که در این زمینه وجود ندارد یک تحقیق گسترده است که با اعداد و ارقام بتواند این مطالب را اثبات کند.

 

باتوجه به متغیرهای پیچیده‌ای که در زمینه موفقیت در جذب سرباز، آموزش و عملکرد در جنگ وجود دارد، طراحی چنین تحقیق و بررسی مشکل است.

 

با این وجود استفنز مطمئن است که این بازی‌های موثر واقع خواهند شد و ادعای او با تحقیقات دانشکده کانادایی آرمور، تقویت شد.

 

این تحقیقات نشان دادند که اگر این بازی‌ها در برنامه آموزشی افسران گنجانده شوند، نتایج موفقیت آمیز خواهند بود. در این تحقیق، کلاسی که بیشترین بازی‌های آموزش را داشت در آموزش عملی بهتر عمل کرد.

 

سرهنگ کیسی واردینسکی، یکی از سازندگان ارتش آمریکا به تحقیقاتی که در سال ? ????توسط دانشگاه روچستر انجام شد، اشاره می‌کند. این تحقیقات نشان دادند که برخی مهارتهای ذهنی که در شرایط عملیاتی مورد استفاده قرار می گیرند با چند ساعت بازی روزانه بهبود پیدا می‌کنند.

 

دیگران در این مورد تردید دارند. گزارشی از دفتر تحقیقات کنگره‌ای می گوید بازیهای مجازی اجازه می‌دهند که عملیاتهای آموزشی بدون خطر زخمی شدن یا آسیب رسیدن به تجهیزات نظامی، بارها تکرار شوند اما این گزارش به نقایص این بازی‌ها نیز اشاره کرد از جمله اینکه فضای آسوده بازی اثر شرایط دنیای واقعی، اضطراب و فشار جسمی را کوچک جلوه می‌دهد.

 

واردینسکی می‌افزاید: باوجود اینکه هنوز به یک تحقیق علمی نیاز است، به اندازه کافی در مورد موفقیت این بازی‌ها داستان وجود دارد که موفقیت آن را توجیه کند.

 

ظاهرا پنتاگون با این موضوع موافق است. تابستان گذشته ارتش یک مرکز تجربه ارتشی با مساحت ? ?????مترمربع در بازار حومه ی فیلادلفیا تاسیس کرد که اخیرا باعث اعتراضاتی شده که در آن هفت نفر دستگیر شدند. این فضای آموزش مجازی ? ??میلیون دلاری که با بودجه مالیات‌دهندگان تاسیس شده، قرار است به هر فرد بالای ? ??سال امکان تجربه زندگی ارتشی را بدهد. افراد می توانند یک بالگرد بلک هاوک را به پرواز دربیاورند، ام-? ??به خارج شلیک کنند .

 

ارتش در دسامبر تایید بوجه‌ای ? ??میلیون دلاری را برای بازی‌های آموزش اعلام کرد.

 

ارتش همچنین برای اینکه برنامه بازی پس از غافلگیری یک سال جلوتر از برنامه بیافتد بودجه مجزایی به آن اختصاص داد.

 

قرار است تا سپتامبر ارتش ? ??سیستم بازی پس از غافلگیر در ? ??موقعیت ارتشی در سرتاسر دنیا داشته باشد، از جمله آلمان، ایتالیا و کره جنوبی.

 

استفانز می‌گوید این بوجه‌ها نتیجه تصمیم ارتش در آوریل ? ????برای متداول نمودن استفاده از تکنولوژی بازی است. قبل از این ارتش از بازی ها به صورت غیر رسمی استفاده می‌کرد و هرگز برنامه‌ای برای استفاده از بازی ها نداشت. اکنون درخواست بودجه برای بازی‌ها می‌تواند بخشی از بودجه سالانه ارتش باشد.

 

استفانز می‌گوید ارتش تشخیص داده که تکنولوژی بازی در آموزش، موثر است این تکنولوژی است که ما به آن نیاز داریم.


  

89/3/25
9:2 ع

کد تقلب + ترینر + ذخیره مراحل :

 

ترینر

کد تقلب

ذخیره مراحل

 

 


  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
جواد توکلی[23]
 

سنم کمه اما مگه بزرگی به سنه تا حالا چند تایی هم وبلاگ داشتم امید وارم خوشتون بیاد


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
صفحات اختصاصی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ