سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

89/4/3
2:32 ع

هر دستگاهی که در اینترنت وجود دارد یا به آن متصل است یک شماره شناسایی منحصر به فرد دارد که به آن آدرس IP یا شماره IP گفته می شود. یک
آدرس IP چیزی مثل این است: 127. 55. 27. 216
 
ترکیبی از 4.3 میلیارد آدرس IP

همانطور که در بالا ذکر شد آدرسهای IP برای قابل فهم بودن افراد معمولاً به صورت دسیمال (دهدهی) بیان می شوند. که با نقطه از یکدیگر جدا شده اند. اما کامپیوتر ها با شکل باینری (دودویی) اعداد سروکار دارد و برای ارتباط با یکدیگر آنرا در قالب صفر و یک بیان می کنند مانند مثال زیر:       

11011000. 00011011. 00111101. 10001001

8تا 8تا 8تا 8تا

چهار عدد در یک آدرس IP اکت (به معنای هشتایی) نامیده می شوند، چون هر عدد به تنهایی از 8 عدد باینری تشکیل شده است. با ترکیب همه اعداد 32 عدد باینری خواهیم داشت. آدرس IP از اعداد 32 بیتی تشکیل شده است. که هر کدام از 8 وضعیت می تواند 0 یا 1 باشد. یعنی برای هر هشتایی 2 به توان 8 تا، 256 عدد مخلتف را می توان در نظر گرفت. پس هر عدد که بین نقطه ها قرار می گیرد می تواند بین 0 ــ 255 باشد. با توجه به این که 4 عدد داریم که با نقطه از هم جدا می شوند مجموعاً 2 به توان 32 یا مجموعاً 4294967296 عدد منحصر به فرد خواهیم داشت.       

در نتیجه در حدود 4.3 میلیارد عدد را می توان برای آدرسهای IP منحصر به فرد معین کرد البته با صرفنظر از تعدادی آدرس معین که استفاده از آنها برای عموم محدود شده است. مثلاً آدرس IP به صورت 0. 0. 0. 0 برای شبکه default و آدرس 255. 255. 255. 255 برای broad cast رزرو شده اند.

ترکیب این اعداد فقط برای دادن یک شماره منحصر به فرد و شناسایی نیست بلکه برای ایجاد کلاسهایی است که بتوان آنها را به یک شغل، دولت، منطقه خاص و غیره نسبت داد.

اعداد بین نقطه ها یا اکت ها (هشتایی) به دو قسمت تقسیم می شوند. شبکه و هاست. اولین عدد بین نقطه ها مربوط به شبکه است. این عدد برای شناسایی یک شبکه که یک کامپیوتر به آن متصل است استفاده می شود.

هاست (که گاهی با نام Node شناخته می شود) کامپیوتری که واقعاً در شبکه وجود دارد مشخص می کند. قسمت مربوط به هاست معمولاً آخرین عدد است. 5 کلاس IP به علاوه آدرسهای خاص مشخص وجود دارد:

ــ default network: یا شبکه پیش فرض که آدرس IP آن 0. 0. 0. 0 است.

ــ کلاس A: این کلاس برای شبکه های خیلی بزرگ است. مانند یک کمپانی عظیم بین المللی که دارای یک شبکه بزرگ است. آدرسهای IP که اعداد اول آنها (اولین اکت) از 1 تا 126 باشد قسمتی از این شبکه هستند. سه عدد بعدی برای شناسایی Host به کار می روند. این بدان معناست که 126 شبکه کلاس A وجود دارند که هر کدام 16777214 هاست و مجموعاً 2 به توان 31 آدرس IP منحصر به فرد می توان ساخت. اما نیمی از این تعداد آدرس IP قابل دسترسی است. در شبکه های کلاس A اولین عدد باینری همیشه صفر است.

آدرس خود یا loopback: این آدرس IP عبارتست از 127. 0. 0. 1 با این آدرس IP  یک کامپیوتر می تواند پیغامی را برای خودش ارسال کند. این آدرس معمولاً برای        عیب یابی شبکه و تست کردن آن استفاده می شود.


  

89/4/3
2:29 ع

Proxy Server نرم افزاری است که در یک شبکه حد واسط بین اینترنت و کاربران واقع می شود. فلسفه ایجاد Proxy Server قراردادن یک خط اینترنت در اختیار تعداد بیش از یک نفر استفاده کننده در یک شبکه بوده است ولی بعدها امکانات و قابلیتهایی به Proxy Server افزوده شد که کاربرد آن را فراتر از به اشتراک نهادن خطوط اینترنت کرد . بطور کلی Proxy Server ها در چند مورد کلی استفاده می شوند .

Proxy Server نرم افزاری است که در یک شبکه حد واسط بین اینترنت و کاربران واقع می شود. فلسفه ایجاد Proxy Server قراردادن یک خط اینترنت در اختیار تعداد بیش از یک نفر استفاده کننده در یک شبکه بوده است ولی بعدها امکانات و قابلیتهایی به Proxy Server افزوده شد که کاربرد آن را فراتر از به اشتراک نهادن خطوط اینترنت کرد . بطور کلی Proxy Server ها در چند مورد کلی استفاده می شوند .

یک کاربرد Proxy Server ها ، همان به اشتراک گذاشتن یک خط اینترنت برای چند کاربر است که باعث کاهش هزینه و کنترل کاربران و همچنین ایجاد امنیت بیشتر می شود . کاربرد دوم Proxy Serverها ، در سایتهای اینترنتی به عنوان Firewall می باشد . کاربرد سوم که امروزه از آن بسیار استفاده می شود ، Caching اطلاعات است . با توجه به گران بودن هزینه استفاده از اینترنت و محدود بودن پهنای باند ارتباطی برای ارسال و دریافت اطلاعات ، معمولا" نمی توان به اطلاعات مورد نظر در زمان کم و با سرعت مطلوب دست یافت . امکان Caching اطلاعات ، برای کمک به رفع این مشکل در نظر گرفته شده است . Proxy Server ، سایتهایی را که بیشتر به آنها مراجعه می شود را دریک حافظه جداگانه نگاه می دارد. به این ترتیب برای مراجعه مجدد به آنها نیازی به ارتباط از طریق اینترنت نیست بلکه به همان حافظه مخصوص رجوع خواهد شد .

این امر باعث می گردد از یک طرف زمان دسترسی به اطلاعات کمتر شده و از سوی دیگر چون اطلاعات از اینترنت دریافت نمی شود ، پهنای باند محدود موجود با اطلاعات تکراری اشغال نشود . بخصوص آنکه معمولا" تغییرات در یک Website محدود به یک یا دو صفحه می باشد و گرفتن اطلاعات از اینترنت بدون Caching به معنای گرفتن کل سایت می باشد حال آنکه با استفاده از Proxy Server و امکان Caching اطلاعات ، میتوان تنها صفحات تغییر کرده را دریافت کرد .

ویژگیهای Proxy Server

ویژگی اول : با استفاده از Proxy Server می توان از اکثر پروتکلهای موجود در شبکه های محلی در محدوده نرم افزارهای کاربردی در شبکه های LAN مرتبط با اینترنت استفاده کرد .

Proxy Server پروتکلهای پر کاربرد شبکه های محلی مانند IPX/SPX (مورد استفاده در شبکه های ناول) ، NETBEUI (مورد استفاده در شبکه های LAN با تعداد کاربران کم) و TCP/IP (مورد استفاده در شبکه های Intranet) را پشتیبانی می کند. با این ترتیب برای اینکه بتوان از یک نرم افزار کاربردی شبکه LAN که مثلا" با پروتکل IPX/SPX روی ناول نوشته شده ، روی اینترنت استفاده کرد نیازی نیست که قسمتهای مربوط به ارتباط با شبکه که از Function Call های API استفاده کرده را به Function Call های TCP/IP تغییر داد بلکه Proxy Server خود این تغییرات را انجام داده و می توان به راحتی از نرم افزاری که تا کنون تحت یک شبکه LAN با ناول کار می کرده است را در شبکه ای که مستقیما" به اینترنت متصل است ، استفاده کرد .

همین ویژگی درباره سرویسهای اینترنت مانند , FTP , Telnet , Gopher , IRC RealAudio , Pop3 و . . . وجود دارد . به این معنا که هنگام پیاده سازی برنامه با یک سرویس یا پروتکل خاص ، محدودیتی نبوده و کدی در برنامه برای ایجاد هماهنگی نوشته نمی شود .



ویژگی دوم : با Cache کردن اطلاعاتی که بیشتر استفاده می شوند و با بروز نگاه داشتن آنها ، قابلیت سرویسهای اینترنت نمایان تر شده و مقدار قابل توجهی در پهنای باند ارتباطی صرفه جویی می گردد.



ویژگی سوم : Proxy Server امکانات ویژه ای برای ایجاد امنیت در شبکه دارد . معمولا" در شبکه ها دو دسته امنیت اطلاعاتی مد نظر است . یکی آنکه همه کاربران شبکه نتوانند از همه سایتها استفاده کنند و دیگر آنکه هر کسی نتواند از روی اینترنت به اطلاعات شبکه دسترسی پیدا کند . با استفاده ازProxy Server نیازی نیست که هر Client بطور مستقیم به اینترنت وصل شود در ضمن از دسترسی غیرمجاز به شبکه داخلی جلوگیری می شود . همچنین می توان با استفاده از SSL (Secure Sockets Layers) امکان رمز کردن داده ها را نیز فراهم آورد.



ویژگی چهارم : Proxy Server بعنوان نرم افزاری که می تواند با سیستم عامل شما مجتمع شود و همچنین با IIS (Internet Information Server) سازگار می باشد، استفاده می گردد.



خدمات Proxy Server

Proxy Server سه سرویس در اختیار کاربران خود قرار می دهد:

1-Web Proxy Service : این سرویس برای Web Publishing یا همان ایجاد Web Site های مختلف درشبکه LAN مفید می باشد . برای این منظور قابلیت مهم Reverse Proxing در نظر گرفته شده است . Reverse Proxing امکان شبیه سازی محیط اینترنت درمحیط داخل می باشد. به این ترتیب فرد بدون ایجاد ارتباط فیزیکی با اینترنت می تواند برنامه خود را همچنان که در محیط اینترنت عمل خواهد کرد، تست کرده و مورد استفاده قرا دهد. این قابلیت در بالا بردن سرعت و کاهش هزینه تولید نرم افزارهای کاربردی تحت اینترنت موثر است.

2-Winsock Proxy Service : منظور، امکان استفاده از API Callهای Winsock در Windows است . در Windows ، Function Call های مورد استفاده در سرویسهای اینترنت مانند Telnet ، FTP ، Gopher و . . . ، تحت عنوان Winsock Protocols معرفی شده اند. در حقیقت برای استفاده از این سرویسها در نرم افزارهای کاربردی نیازی نیست که برنامه نویس چگونگی استفاده از این سرویسها را پیش بینی کند.

3-Socks Proxy Service : این سرویس، سرویس Socks 4.3a را پشتیبانی می کند که در واقع زیر مجموعه ای از Winsock می باشد و امکان استفاده از Http 1.02 و بالاتر را فراهم می کند. به این ترتیب می توان در طراحی Website خارج از Firewall ، Security ایجاد کرد.



معیارهای موثر در انتخاب Proxy Server

1- سخت افزار مورد نیاز : برای هر چه بهتر شدن توانمندیهای Proxy Server ، باید سخت افزار آن توانایی تحمل بار مورد انتظار را داشته باشد .

2- نوع رسانه فیزیکی برای ارتباط با اینترنت : راه حلهای مختلفی برای اتصال به شبکه اینترنت وجود دارد . ساده ترین راه ، استفاده از مودم و خطوط آنالوگ می باشد . راه دیگر استفاده از ISDN و خطوط دیجیتال است که هم احتیاج به تبدیل اطلاعات از آنالوگ به دیجیتال و برعکس در ارسال و دریافت اطلاعات ندارد و هم از سرعت بالاتری برخوردار است . روش دیگر استفاده از خط های T1/E1 با ظرفیت انتقال گیگا بایت می باشد .

پیشنهاد می شود که در شبکه های با کمتر از 250 کاربر از ISDN و از 250 کاربر به بالا از T1/E1 استفاده شود . ( البته در ایران به علت عدم وجود خطوط ISDN و کمبود خطوط T1/E1 این استانداردها کمتر قابل پیاده سازی هستند. )
3- هزینه ارتباط با اینترنت : دو عامل موثر در هزینه اتصال به اینترنت ، پهنای باند و مانایی ارتباط می باشد . هر چه مرورگرهای اینترنتی بیشتر و زمان استفاده بیشتر باشد ، هزینه بالاتر خواهد بود . با توجه به اینکه Proxy Server می تواند با Caching اطلاعات این موارد را بهبود بخشد ، بررسی این عامل می تواند در تعیین تعداد Proxy های مورد استفاده موثر باشد .

4- نوع و نحوه مدیریت سایت : این عامل نیز در تعیین تعداد Proxyها موثر است . مثلا" اگر در شبکه ای مشکل راهبری وجود داشته باشد ، با اضافه کردن تعداد Proxyها ، مشکل راهبری نیز بیشتر خواهد شد .

5- پروتکل های مورد استفاده : Proxy Server ها معمولا" از پروتکلهای TCP/IP و یا IPX/SPX برای ارتباط با Client ها استفاده می کنند . بنابراین برای استفاده از Proxy باید یکی از این پروتکل ها را در شبکه استفاده کرد .

پیشنهاد می شود در شبکه های کوچک با توجه به تعداد کاربرها Proxy Server و Web Server روی یک کامپیوتر تعبیه شوند و در شبکه های متوسط یا بزرگ تعدادserver Proxyها بیش از یکی باشد .

  

89/4/3
2:20 ع

دِلفی (Delphi) یا به تعبیری ویژوآل پاسکال – یک زبان برنامه‌نویسی است و بستری برای توسعه? نرم‌افزار که شرکت بورلند آنرا تولید کرده است. این زبان، در بدو انتشار خود در سال 1995، به عنوان یکی از نخستین ابزارهایی مطرح شد که از توسعه? نرم‌افزار بر مبنای متدولوژی RAD پشتیبانی می‌کردند؛ یعنی تولید و توسعه? سریع برنامه‌های کاربردی.

این نرم افزار بر مبنای پاسکال شی‌گرا بوده و از این زبان مشتق شده است. البته بورلند نسخه‌ای از دلفی و سی‌پلاس‌پلاس‌بیلدر را برای لینوکس به نام کایلیکس (Kylix) ارائه کرد که مورد استقبال توسعه دهندگان نرم‌افزارهای لینوکس قرار نگرفت. نرم‌افزارهای دلفی در ابتدا به صورت مستقیم از کتابخانه‌های ویندوز و کتابخانه? مخصوص خود به نام VCL استفاده می‌کرد، اما پس از نسخه ? دلفی، امکانات استفاده از دات‌نت هم به آن اضافه شد. در حال حاضر می‌توان دلفی را یکی از رایج‌ترین زبان‌های ممکن در ایران دانست.

زبانِ دلفی که پیشتر بنام -Pascal یا پاسکال شیءگرا خوانده می‌شد و برای طراحی نرم‌افزاهای تحت ویندوز به کار می‌رفت، امروزه چنان توسعه یافته است که برای تولید نرم‌افزارهای تحت سیستم‌عاملِ لینوکس و دات‌نت نیز به کار می‌آید. بیشترین کاربرد دلفی در طراحی برنامه‌های رومیزی و پایگاه دا‌ده‌ها‌ است، اما به عنوان یک ابزارِ « چند- منظوره »، برای طراحی انواع گوناگونی از پروژه‌های نرم‌افزاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد

  

89/4/3
2:14 ع

نویسنده : ایوب سهرابی
انتقال و مسیریابی ایمیل وقتی ایمیلی را به دوستتان در آنسوی کشور ارسال می کنید ، چگونه این پیغام از بین میلیون ها کامپیوتر در جهان تنها به دست دوست شما می رسد؟ کار اصلی روتر رساندن پیغام ها از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر است

انتقال و مسیریابی ایمیل وقتی ایمیلی را به دوستتان در آنسوی کشور ارسال می کنید ، چگونه این پیغام از بین میلیون ها کامپیوتر در جهان تنها به دست دوست شما می رسد؟ کار اصلی روتر رساندن پیغام ها از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر است ، آنها اجزای بسیار مهمی هستند که پیغام ها را در بین شبکه ها به جریان می اندازند. حال با یک مثال طرز کار یک روتر را با یکدیگر مرور خواهیم کرد: شرکت کوچکی را تصور کنید که برای شبکه های تلویزیونی انیمیشن سازی می کند. شرکت مذکور دارای ده کارمند بوده که هر یک از آنها صاحب یک کامپیوتر می باشد چهار نفر از آنها انیماتور و بقیه کارمندان فروش ، حسابداری و مدیریت هستند. انیماتورها لازم است تا در حین انجام پروژه ها ، تعدادی فایل حجیم را به فرد دیگری ارسال و یا از آن دریافت کنند. برای انجام این کار ، همگی از شبکه استفاده می کنند. زمانیکه یکی از انیماتورها فایلی را برای دیگری می فرستد ، این فایل حجیم از بیشترین ظرفیت شبکه استفاده می کند که در نهایت منجر به کاهش سرعت شبکه می گردد ، یکی از دلایل این است که کاربری با حجم کاری بالا می تواند کل شبکه را تحت تاثیر قرار دهد. هر بسته اطلاعاتی که در شبکه محلی از سوی کامپیوتری ارسال می شود توسط کاربران دیگر قابل روئیت می باشد. هر یک از کامپیوترها بسته ها را امتحان می کند تا ببینید آیا بسته های مذکور برای آنها فرستاده شده یا نه؟ که این عامل باعث می شود تا ترافیک شبکه بالا رفته و مشکل باقی بماند و با گسترش شبکه و یا افزایش میزان فعالیت شبکه ها کارایی آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به منظور جلوگیری از تداخل در کار انیماتورها با سایر کارمندان ، شرکت در صدد بر می آید تا دو شبکه جدا از هم یکی برای انیماتورها و دیگری را برای کارمندان دیگر طراحی کند و آن دو شبکه را با یک روتر به هم متصل کند. کنترل ترافیک روتر تنها قطعه و وسیله ای است که می تواند پیغام های ارسالی از سوی کامپیوترها را داخل شبکه معنی و ردیابی کند. وقتی انیماتوری بخواهد فایل حجیمی را به انیماتور دیگری ارسال کند ، روتر آدرس گیرنده را بررسی کرده و ترافیک حاصل از حرکت فایل مذکور را در شبکه انیماتورها نگه می دارد. هرگاه انیماتوری بخواهد پیغامی را برای دفتر دار بفرستد تا در مورد مبلغ چک پرداخت شده از ایشان سوال کند در این صورت روتر پس از بررسی آدرس گیرنده ، پیغام را به شبکه دوم راهنمایی و هدایت می کند. یکی از ابزارهایی که توسط روتر مورد استفاده قرار می گیرد تا مسیر یک بسته (Packet ) را مشخص کند جدولی موسوم به Configuration Table می باشد. یک روتر دو کار جدا از هم انجام می دهد که این کارها به هم مربوطند. • اول اینکه مراقب است تا مبادا اطلاعات به جایی که نیاز نباشد ارسال شوند. • دوم از رسیدن اطلاعات به مقصد مورد نظر اطمینان حاصل می نماید. روترها با انجام این دو کار می توانند در ارتباط دادن دو شبکه کامپیوتری مجزا مفید واقع شوند. روترها با ایجاد ارتباط بین دو شبکه مجزا ، اطلاعات را از یک سوی شبکه به شبکه دیگر انتقال می دهند و در برخی مواقع ، پروتکل های مختلفی را بین دو شبکه انتقال می دهند. همچنین روتر با توجه به اینکه دارای سیستم عامل ، پردازنده و دستورات کنترلی بوده می تواند از ورود ترافیک و بسته های بی مورد به شبکه جلوگیری می کند. با افزایش تعداد شبکه هایی که به یکدیگر وصل می باشند ، جدول مذکور نیز برای کنترل ترافیک موجود در بین شبکه ها توسعه می یابد و همسو با این تغییرات ، قدرت پردازش روتر نیز افزایش می یابد. از آنجایی که اینترنت مجموعه عظیمی از ده ها هزار شبکه کوچک و بزرگ می باشد ، استفاده از روتر امری ضروری می باشد. انتقال بسته ها فرض کنید می خواهید با شخصی که در آن سوی کشور اقامت دارد تماس تلفنی داشته باشید.در این صورت بین تلفن شما و شخص دوم یک مدار ثابت برقرار میشود که این مدار از 5 یا 6 مرحله و شاید بیشتر تشکیل شده است : کابل های مسی ، سوییچ ، فیبر نوری ، میکرو ویوها ( امواج کوتاه ) و ماهواره ها. البته این مراحل تا اتمام مکالمه برقرار می باشند و کیفیت خط ارتباطی مدار مذکور در طول مدت زمان تماس ثابت باقی می ماند. اما اگر در یکی از قسمت های مدار مشکلی بوجود آید مثلاً درختی بشکند و بر روی خط ارتباطی بیفتد و یا سوییچ با مشکل برق روبرو شود در این صورت تماس شما قطع می شود. اما اگر بخواهید ایمیلی را به همراه یک ضمیمه (Attachment ) به آنسوی کشور خود بفرستید ، در این صورت فرآیند آن کاملا متفاوت می باشد. دیتاهای اینترنتی اعم صفحات وب ، فایل و یا ایمیل برای جابجایی از سیستمی موسوم بهPacket-Switching Network استفاده می کنند در این سیستم دیتاهای موجود در یک پیغام یا فایل به بسته های 1500 بایتی تقسیم می شوند. هر یک از این بسته ها دارای اطلاعاتی از قبیل آدرس فرستنده ، آدرس گیرنده ، محل بسته اطلاعاتی و همچنین حصول اطمینان از صحت و سقم بسته های واصله می باشند. هر کدام از این بسته ها را packet می نامند که برای رسیدن به مقصد از مسیری مناسب استفاده می کنند و در صورت بروز مشکل در یک مسیر ، روتر مسیر دیگری را برای ارسال بسته ها پیشنهاد می کند ممکن است یک مسیر توسط بسته های دیگر نیز استفاده شود . همانطور که مشاهده کردید فرآیند مذکور در مقایسه با مدارات مخابراتی در یک ارتباط تلفنی کاملا متفاوت است. انواع روتر از نظر کارایی روترها قسمت های اصلی اینترنت را تشکیل می دهند که قادرند بسته های اطلاعاتی را از نو بازسازی کرده و اطلاعات آنها را مورد بررسی قرار داده و یکدیگر ( یعنی روترهای همسایه ) را در جریان شرایط مسیر قرار دهند. این شرایط می توانند مواردی باشند از قبیل: تاخیر در دریافت یا ارسال بسته و وضعیت ترافیک در قسمت های مختلف شبکه. وظایف روترها در رده های مختلف یکسان نیستند به همین خاطر روترها دارای اندازه های مختلفی می باشند به عنوان مثال: • اگر بین دو سیستم عامل Windows XP گزینه Internet Connection Sharing را فعال سازید ، یکی از آن دو به عنوان روتر ساده شروع به کار می کند که در این حالت روتر کار بسیار ساه ای انجام می دهد یعنی برای تعیین مقصد ، دیتا را مورد بررسی قرار می دهد. این کار در پس زمینه سیستم اتفاق می افتد بدون اینکه سایر برنامه های در حال اجرا را تحت تاثیر قرار دهد به عبارت دیگر یک نوع روتر نرم افزاری است. • روترهایی که برای اتصال یک شبکه کوچک اداری به اینترنت مورد استفاده قرار میگیرند بسیار متفاوتند و کار بیشتری انجام می دهند. این روترها قوانین امنیتی را برای شبکه اعمال می کنند ( سعی دارند تا شبکه را از حملات خاص مصون نگه دارند ) همچنین آنها می توانند ترافیک را هدایت کنند. این روترها عموماً قطعات مستقلی هستند که بدون وابستگی به سیستم عامل سرور در شبکه مشغول به کار می باشند. • دسته دیگری از روترها بزرگ تر می باشند که در نقاط ویژه ترافیکی مشغول به جابجایی دیتا بوده و در یک لحظه میلیون ها بسته اطلاعاتی را جابجا می کنند و به صورت موثرتری شبکه را مرتب می سازند. این روترها وجوه مشترک زیادی با ابرکامپیوترها دارند. مسیریابی روتر در این قسمت به نحوه کار روتر با سایز متوسط نگاهی می اندازیم. روتری را در نظر بگیرید که در یک اداره متوسط استفاده می شود و قرار است ارتباط شبکه محلی ( LAN) را با اینترنت برقرار سازد. بنابراین روتر با دو شبکه در ارتباط است: • نخست شبکه ای مشتمل بر 50 کامپیوتر و تجهیزات دیگر که همان شبکه محلی یا LAN می باشد. • دوم شبکه اینترنت. شبکه اداری یا LAN به کمک یک اتصال کابل شبکه با روتر در ارتباط است. اما بین روتر و مرکز ISP دو نوع ارتباط وجود دارد: • ارتباط از طریق خطوط T1 که سرعت آن معادل 5/1 مگا بیت ثانیه است. • خطوطISDN که سرعت آن معادل 128 کیلو بیت در ثانیه می باشد. جدول Configuration Table در درون روتر وظیفه دارد بسته های ارسالی از داخل به خارج را از خط ارتباطی T1 مسیریابی کرده و به بیرون بفرستد مگر در مواقعی که خط مذکور به علت نقص فنی قابل استفاده نباشد در آن صورت ترافیک به سمت خط ISDN هدایت می شود به عبارت دیگر خط ISDN به عنوان پشتیبان برای T1 عمل می کند و در مواقعی که خط T1 دچار مشکل باشد جدول Configuration درون روتر خود می داند چه کاری باید انجام دهد. روترها علاوه بر هدایت بسته های اطلاعاتی از نقطه ای به نقطه دیگر دارای قوانین محدود کننده می باشند که نحوه ارتباط و دسترسی کامپیوترهای بیرون از شبکه را به کامپیوترهای درون شبکه مشخص می سازد. هرچند اکثر شرکت ها برای حفظ امنیت شبکه از قطعات سخت افزاری و یا نرم افزاری موسوم به Firewall یا دیواره آتش استفاده می کنند اما با این وجود جدولConfiguration در روترها نیز برای حفظ امنیت شبکه موجود در شرکت دارای دستوراتی می باشند. یکی دیگر از وظایف روتر انتقال بسته ها ( Packet ) در شبکه محلی می باشد. برای تحقق آن ، روتر از طریق Subnet Mask متوجه می شود که آیا بسته باید به خارج برود یا با کامپیوتری در شبکه محلی و داخلی کار دارد. آگاهی از مقصد دیتا همانطور که عنوان شد روترها یکی از ابزارهایی می باشند که شبکه های کامپیوتری را به هم متصل می کنند. هاب ها ، سوئیچ ها و روترها همگی سیگنال ها را از کامپیوترها می گیرند وآنها را به سمت کامپیوترهای دیگر هدایت می کنند با این تفاوت که روترها تنها ابزاری هستند که دیتا را در حین عبور ، امتحان کرده و در مورد مقصد دقیق آن تصمیم می گیرد. برای اتخاذ این تصمیم روترها می باید آدرس ها و ساختار شبکه را بشناسند. آدرس های منطقی و فیزیکی آدرس منطقی یا Logical همان آدرسی است که باعث هدایت اطلاعات به کامپیوتر شما می شود. به عبارت دیگر آدرس های منطقی همان IP Address می باشد.هر یک از تجهیزات متصل به شبکه اعم از اداری و یا اینترنت دارای آدرس Physical بوده که این آدرس تنها مختص به همان قطعه ای می باشد که به کابل شبکه متصل است به طور مثال اگر کامپیوتر شما دارای یک کارت شبکه ( Network Interface Card ) باشد در این صورت آدرس Physical در حافظه مخصوص کارت شبکه نگهداری می شود. این آدرس را با نام Media Access Control ( MAC ) نیز می شناسند، آدرس مذکور دارای دو قسمت می باشد که طول هر قسمت 3 بایت است. اولین بخش 3 بایتی معرف شرکت سازنده کارت شبکه بوده و دومین قسمت 3 بایتی شماره سریال کارت شبکه را نشان می دهد. هر کارت شبکه می تواند فقط یک آدرس فیزیکال داشته باشد اما در مورد آدرس لاجیکال متفاوت است یعنی کامپیوتر شما می تواند دریک زمان چندین آدرس Logical یا آیپی آدرس ( IP Address ) داشته باشد. MAC Address اگر بخواهید آدرس MAC و آدرس Logical را که توسط پروتکل ( Internet Protocol ) IP در محیط سیستم عامل ویندوز ببینید ، فقط کافی است برنامه ساده ای که توسط شرکت مایکروسافت تهیه شده است را راه اندازی کنید. در ویندوز98 ابتدا به منوی Start بروید روی گزینه Run کلیک کرده و در قسمت مربوطه دستور winipcfg را تایپ کنید و در ویندوزXP یا 2000 با تایپ دستور CMD و ورود به محیط داس ، دستور ipconfig /all را تایپ کنید. این برنامه اطلاعاتی به شما می دهد. این اطلاعات به نحوه دقیق اتصال شما به اینترنت بستگی دارند اما آدرس Physical همان MAC Address آداپتور می باشد. آدرس منطقی یا IP Address نیز همان آدرسی است که توسط مرکز ISP یا توسط مدیر شبکه تعیین می شود و به کامپیوتر شما تخصیص داده می شود. آشنایی با دستور Tracert اگر از سیستم عامل های مایکروسافت استفاده می کنید ، می توانید به کمک برنامه ای موسوم به Traceroute تعداد روترهایی موجود در شبکه را مشاهده کنید همچنین برنامه مذکور ، مسیری را که اطلاعات طی می کنند تا از کامپیوتر شما به کامپیوتر مقصد برسند را نیز نشان می دهند. برای اجرای این برنامه کافی است در پرامپت داس دستور tracert را تایپ نمایید و جلوی آن سایت مورد نظر را بنویسید. همانطور که مشاهده می کنید آیپی آدرس هر یک از روترهای سر راه و زمان رسیدن به آن و اطلاعات دیگری با این دستور نمایش داده می شود. میتوانید از این برنامه برای شمارش تعداد روترهای موجود بین کامپیوتر خودتان و هر کامپیوتری که آدرس IP address آن را می دانید استفاده کنید. حملات Denial of Service ( DoS ) در اولین فصل از سال 2001 ، شاهد چندین حمله به معروف ترین وب سایت ها بودیم حملاتی موسوم به Denial of Serviceکه مانع از دریافت خدمات توسط مشتریان از وب سایت های مورد نظر می شدند ( برای اطلاعات بیشتر به در خصوص حملات داس به شماره 10 ماهنامه مراجعه نمایید) . اما چگونه این کار را انجام می دادند؟ ویروس نویسان و هکر ها با ارسال حجم زیادی از درخواست های مکرر سرورها را زیر فشار سنگینی قرار می دهند که در پی آن سرور ها دیگر قادر به پاسخگویی به درخواست کاربران نخواهند بود. بیشتر روترها در درون Configuration Table دارای دستوراتی می باشند که مانع از ارسال میلیون ها درخواست توسط فرستنده مشابه می شوند. اگر روتر درخواست های مکرری را از جانب یک آدرس مشابه در یک فاصله زمان کوتاه دریافت کند به راحتی درخواست ها را کنار می گذارد و از نفوذ آنها جلوگیری می کند. عاملین این حملات به این موضوع اشراف دارند بنابراین برنامه هایی را به صورت غیر قانونی روی چندین کامپیوتر نصب می کنند. زمانیکه برنامه های مذکور شروع به کار می کنند ، همزمان اقدام به ارسال هزاران درخواست به سوی سرور می کنند همچنین این برنامه ها هر یک از بسته های اطلاعاتی را با IP Address های دروغین و اشتباه می فرستند بنابراین دستورات امنیتی روترها قادر به عکس العمل نمی باشند. وقتی سیلی از بسته های اطلاعاتی شبکه را فرا می گیرد میلیون ها درخواست به سوی سرور روانه می شوند. مسیر اصلی اینترنت برای اینکه تمام کاربران قادر به استفاده از شبکه اینترنت باشند میلیون ها بسته اطلاعاتی می باید همزمان فرستاده شوند. برخی از شرکت های بزرگ سازنده روتر مانند شرکتCisco System که به صورت تخصصی در زمینه سخت افزار شبکه مشغول به فعالیت می باشند ، اقدام به ساخت روترهای بزرگ کرده اند. یکی از روترهای ساخت این شرکت سری Gigabit Switch Router 12000 می باشد که از آن به عنوان Backbone در شبکه ها استفاده می شوند. این روترها شبیه قدرتمندترین ابر کامپیوترها می باشد. در طراحی این روترها از پردازنده های مختلف به همراه یک سری سوئیچ های سرعت بالا استفاده می شود. سری 12000 دارای پردازنده 200MHz MIPS R5000 می باشد. پردازنده مذکور از نوع پردازنده هایی بوده که در زمینه حرکت سازی انیمیشن و جلوه های ویژه فیلم مورد استفاده قرار می گیرند. بزرگترین مدل از این سری مدل 12016 می باشد. این سری از روترها به همراه سوئیچ هایی با سرعت 320 میلیارد بیت در ثانیه کار می کنند همچنین قادرند 60 میلیون بسته اطلاعاتی را در یک ثانیه به حرکت درآوردند. به علت قدرت پردازش در این پردازشگرها ، روترها قادرند اطلاعات زیادی را اداره کنند. علی رغم قدرت پردازش بالا در روترهای بزرگ ، چگونه می توانند از بین مسیرهای ممکن ، مقصد یک بسته را مشخص سازند؟ جواب این سوال در جدول Configuration Table نهفته است. روتر با بررسی آدرس مقصد و با توجه به قوانین این جدول IP Address مورد نظر را می یابد. دستورات موجود در این جدول مسیر بسته های واقع در گروه مشخصی از آدرس ها را معین می سازند و به کمک یک سری از دستورات دیگر نحوه کار اولین اتصال موجود در مسیر را محک می زند. اگر Performance آن به حد کافی مناسب باشد بسته ارسال شده و نوبت به بسته بعدی می رسد در صورتیکه مسیر مذکور کارایی خوبی نداشته باشد مسیر دیگری انتخاب می شود و در نهایت روتر موفق به یافتن بهترین مسیر می شود که این مسیر بهترین کارایی را در مدت زمان تعیین شده دارد. تمام این مراحل در کسر کوچکی از ثانیه اتفاق می افتد. آگاهی از نحوه ارسال بسته یکی از مهمترین وظایف روترهاست. سخن آخر همانطور که در متن اشاره شده است روتر خود دارای پردازنده ، RAM ، ROM و در نهایت سیستم عامل منحصر به خود می باشد که آشنایی با آن ها و دستورات آن خود نیاز به گذراندن دوره ها و مطالعه کتاب هایی می باشد.


  

89/4/3
2:13 ع

ویژوال بیسیک توسعه یافته زبان برنامهنویسی بیسیک میباشد. بیسیک توسط پروفسور جان کمنسی و توماس کرتز از کالج دارتموث برای نوشتن برنامههای ساده ایجاد شد. طراحی آن از اواسط دهه ???? آغاز گردید.
ویژوال بیسیک تا نسخه ? به صورت ?? بیتی بود. از نسخه ? به بعد فقط ویرایش?? بیتی آن ارائه شد. (نسخه ? هم به صورت ?? بیتی و هم به صورت ?? بیتیعرضه شده بود.)
ویژوال بیسیک از نسخه ? به بعد بر پایه چارچوب داتنت (NET.) ارائه شد.
اگر چه با ظهور ویژوال بیسیک دات نت اکثر برنامهنویسان ویژوال بیسیک ? به آن گرویدند، ولی نسخه ? همچنان طرفداران ویژه? خود را دارد.
ویژوال بیسیک برای توسعه سریع نرم افزار (RAD یا Rapid Application Development) بر پایه رابط گرافیگی کاربر (GUI یا Graphical User Interface) توسعه داده شد. دسترسی آسان و سریع به پایگاه دادهها با استفاده از DAO ،RDO یا ADO و ایجاد کنترلهای اکتیو ایکس از جمله مواردی هستند که این زبان را برای RAD مناسب کردهاند.
برنامهنویسی در ویژوال بیسیک به صورت رخدادگرا میباشد.
در برنامهنویسی تجاری، ویژوال بیسیک جز محبوبترینها است. بنابه آماری که در سال ???? منتشر شد، ??? از برنامههای تجاری با استفاده از این زبان تولید شدهاند.



  

89/4/3
2:8 ع

اسپیکرها چگونه کار می کنند

< src="http://s0.wp.com/wp-content/plugins/adverts/adsense.js?m=1253160243g&1" type=text/java>
1000335_b.jpg

خیلی ها از کامپیوتر در حد یک MP3 Player بزرگ استفاده می کنند. گوش دادن به موسیقی همرا ه با تماشای کلیپ های تصویری آنقدر جذابیت دارد که بسیاری را وادار کند تا اسپیکر هایی ، هم قیمت هارد و یا پردازنده دستگاه خود تهیه کنند! این علاقه وافر مردم به استفاده بهینه! از کامپیوتر موجب شده است تا بسیاری از شرکت ها ، اسپیکر های غول پیکری برای کامپیوتر ـ این وسیله کوچک و ظریف همه فن حریف طراحی کنند.

در هر سیستم صوتی ،کیفیت نهایی به اسپیکرها بستگی دارد. اگر سیستم به اسپیکرهای ضعیفی وصل باشد ، شفاف ترین صدا و با کیفیت ترین آهنگ و موسیقی صدای بدی خواهد داشت.
در این شماره قصد داریم شما را با نحوه ایجاد صدا و عملکرد اسپیکرها آشنا سازیم.در این مقاله ، تا حدودی در می یابیم که اسپیکرها چطور کار می کنند،همچنین خواهیم دید که اسپیکرها از چه نظر با هم تفاوت دارند و این تفاوت ها چطور بر کیفیت صدا تاثیر می گذارند.

اصول صدا
برای درک نحوه کار اسپیکر ، ابتدا باید از چگونگی کار صدا آشنا بود به همین دلیل به طور اختصار در مورد آن صحبت می کنیم:
در گوش انسان ، پوست بسیار نازکی به نام پرده وجود دارد.این پرده به امواج صوتی بسیار حساس است. وقتی که پرده گوش بر اثر امواج صوتی می لرزد، مغز ارتعاشات را بصورت صدا تفسیر می کند، به این ترتیب است که صدا شنیده می شود.
تغییرات سریع فشار هوا معمول ترین چیزی است که پرده گوش را مرتعش می سازند. هر چیزی که در هوا مرتعش می شود صدا تولید می کند. همانطور که می دانید ، صدا از میان مایعات و جامدات نیز حرکت می کند ، اما وقتیکه صدای اسپیکرها را می شنویم در اینجا وسیله انتقال صدا فقط هوا است.
وقتی که چیزی می لرزد ذرات هوای اطرافش را حرکت می دهد ، آن ذرات هم ذرات هوای اطراف خود را حرکت می دهند و بدین صورت ، موجی از ذرات هوا تولید شده و یک پالس ارتعاش را در هوا با خود حمل می کنند.
برای اینکه ببینیم این کار چطور انجام می شود به یک شیء ارتعاشی ساده ، نگاهی می اندازیم:
وقتی زنگ اخبار به صدا در می آید ، فلز به سرعت مرتعش و به داخل و خارج خم می شود ، وقتی که فلز ، در یک طرف به بیرون خم می شود ذرات هوای اطرافش را به داخل می کشد و حفره ای را با فشار ایجاد می کند که این حفره ذرات هوای نزدیکش را به داخل می کشد و باعث ایجاد حفره ای دیگر می شود که ذرات دورتر را به داخل می کشند و به همین ترتیب ادامه می یابد. به این ترتیب یک شیء مرتعش ، موجی از نوسان فشار را به داخل فضا می فرستد. وقتی که موج نوسان به گوش می رسد، پرده گوش را به جلو و عقب مرتعش می سازد و مغز این حرکات را به شکل صدا تفسیر می کند.

ایجاد صدا
قبل از ورود به بحث ایجاد صدا باید ببینیم که به طور ساده یک صدا چگونه توسط یک میکروفون ( و یا وسیله ای از این دست) ، دریافت و سپس بر روی رسانه ای مانند نوار کاست ( بصورت آنالوگ ) و یا سی دی ( بصورت دیجیتالی ) ضبط می شود.
میکروفون تا حدی شبیه گوش انسان کار می کند یعنی دیافراگم هایی دارد که با امواج صدا می لرزند.دیافراگم در میکروفون و ساختمان اسپیکر ، لایه نازکی از یک جسم بسیار حساس به صدا و ارتعاش است ( همان صفحه سیاه رنگ کاغذی شکل بر روی بلندگو ها).
علائم دریافتی توسط میکروفون ، پس از مراحلی مانند فیلتر کردن صدا ، بر روی نوار یا سی دی به شکل علائم الکترونیکی کدگذاری می شوند.
وقتی یک سی دی موسیقی را در کامپیوتر اجرا می کنید ، علائمی که روی سی دی و یا نوار ، بصورت کدگذاری شده ذخیره شده اند توسط هد دستگاه پخش صدا و یا نرم افزار پخش موسیقی مانند
WinAmp و متعاقب آن کارت صدا ، به جریان الکتریکی برای استفاده در اسپیکر تبدیل می شوند. اسپیکر دوباره آنها را بصورت ارتعاشات فیزیکی تبدیل می کند.
اسپیکر اساساً آخرین ماشین ترجمه است یعنی برعکس میکروفون ، اسپیکر علائم الکترونیکی را گرفته و آنها را بصورت ارتعاشات فیزیکی بر می گرداند تا امواج صوتی تولید شود.

دیافراگم
یک اسپیکر از ترکیب تعدادی Driver ( با درایور های نرم افزاری اشتباه نگیرید ) بزرگ و کوچک تشکیل می شود.درایور درحقیقت اساسی ترین بخش یک اسپیکر است که صدا را تولید می کند . شکل 1 ، نمونه ای از یک درایور معمولی را نشان می دهد.
یک درایور، امواج صدا را با ارتعاش سریع
Cone ( مخروط ) یا دیافراگم قابل انعطاف ، تولید می کند.Cone که معمولاً از کاغذ، پلاستیک و یا فلز ساخته شده به یک قاب عینکی مانند متصل و انتهای باریک آن به حلقه صدا (Voice Coil ) وصل می باشد.
حلقه صدا ، توسط بازو هایی به نام
Spider، به بدنه وصل شده است.Spider حلقه را سر جایش نگه می دارد اما به آن اجازه می دهد که آزادانه به جلو و عقب حرکت کند.

speaker-01-1_s.gif

 

شکل 1 : یک نمونه درایور با بدنه فلزی ، دیافراگم کاغذی و آهن ربای دائمی
حلقه صدا

 

حلقه صدا (Voice Coil ) ، اساساً یک آهن ربای مغناطیسی است. اگر شما با چگونگی نحوه کار آهن رباهای مغناطیسی آشنا باشید می دانید که یک آهن ربای مغناطیسی حلقه سیمی است که معمولاً به دور یک فلز مانند آهن پیچیده شده است. عبور جریان الکتریکی از میان سیم ها میدان مغناطیسی ای را به دور حلقه ایجاد می کند و فلزی که سیم ها به دور آن پیچیده شده را مغناطیسی می کند. این میدان درست همانند میدان مغناطیسی اطراف یک آهن ربای دائمی عمل می کند ( که دارای یک دو قطب ثابت می باشد ، یک سر ، قطب شمال و یک سر، قطب جنوب ).
اما بر خلاف آهن ربای دائمی ، در آهن ربای مغناطیسی می توانید جهت گیری قطب ها را تغییر دهید. اگر جریان را معکوس نمایید ، قطب شمال و جنوب آهن ربای مغناطیسی تغییر می کنند. این دقیقاً همان کاری است که در یک سیستم پخش صدا انجام می گیرد.اگر بلندگوی های یک دستگاه پخش صوت و یا اسپیکر کامپیوتر را وصل کرده باشید ، می دانید که هر اسپیکر دو سیم دارد ، معمولاً یک سیم قرمز و یک سیم سیاه. سیمی که از سیستم اسپیکر خارج می شود به دو پریز اتصالی روی دستگاه پخش و یا کارت صدا وصل می شود.
در یک سیستم پخش صدا ، آمپلی فایر به غیر از افزایش حجم صدا ، دائماً جهت جریان را تغییر نیز می دهد. این تغییر جریان باعث می شود که جهت قطب آهن ربای مغناطیسی چندین بار در ثانیه برعکس شود.

آهن رباها
با این توضیحات ، نوسان چگونه باعث می شود که حلقه دیافراگم اسپیکر ، پس و پیش شود و صدا تولید کند؟
آهن ربای الکتریکی در داخل یک میدان مغناطیسی دائمی ، که توسط یک آهن ربای دائمی ایجاد شده ، قرار گرفته است. این دو آهن ربا ( آهن ربای الکتریکی و آهن ربای دائمی ) با هم فعل و انفعال دارند. قطب مثبت آهن ربای مغناطیسی جذب قطب منفی میدان آهن ربای دائمی می شود و قطب منفی آهن ربای الکتریکی توسط قطب منفی آهن ربای دائمی دفع می شود. وقتیکه جهت گیری قطبی آهن ربای مغناطیسی تغییر می یابد ، جهت دفع و جذب نیز به همان شکل تغییر می کند. به این ترتیب ، تغییر دائمی جریان، نیروهای مغناطیسی بین
Voice Coil و آهن ربای دائمی را معکوس می سازد. این تغییر ، حلقه را با سرعت مثل یک پیستون پس و پیش می سازد.

speaker-02-2_s.gif

 

شکل 2 : قسمت های مختلفی از یک درایور

 

وقتیکه جریان الکتریکی که در میان حلقه صدا در جریان است ، تغییر جهت می دهد جهت گیری قطبی حلقه بر عکس می شود. این تغییر ، نیروهای مغناطیسی بین Voice Coil و آهن ربای دائمی را تغییر داده و حلقه و دیافراگم را به سمت جلو و عقب می کشد. حلقه وقتی که حرکت می کند قسمت مخروطی درایور را کشیده و هل می دهد. این کار هوای مقابل اسپیکر را مرتعش ساخته و امواج صوتی تولید می کند.
علائم صوتی الکتریکی را می توان بعنوان یک موج نیز تفسیر کرد. فرکانس و بزرگی این موج که نمایانگر موج صدای اصلی است ، سرعت و فاصله حرکت حلقه صوتی را دیکته می کند. این دو عرض فرکانس و بزرگی امواج صوتی تولید شده توسط دیافراگم را تعیین می کند.
سایزهای مختلف درایور برای محدوده های مشخص فرکانس مناسب تر هستند. به همین دلیل ، اسپیکر های بزرگ یک محدوده فرکانس گسترده را بین چندین درایور تقسیم می کنند.در بخش بعد، درمی یابیم که اسپیکرها چطور محدود فرکانس را تقسیم می کنند و نیز نگاهی خواهیم داشت به انواع درایورهایی که در بلندگوها مورد استفاده قرار گرفته اند.

انواع دایور( Driver )
در بخش قبل ، دیدیم که درایورهای قدیمی با کشیدن و هل دادن یک آهن ربای مغناطیسی که به یک مخروط انعطاف پذیر وصل شده ، صدا تولید می کنند. هر چند که همه درایور ها بر همین اساس کار می کنند اما محدوده وسیعی از درایور ها با سایز و قدرت مختلف وجود دارد. انواع درایورهای اصلی عبارتند از:
• ووفر یا درایور بم برای فرکانس های پایین (
Woofers )
• درایوری برای فرکانس های بالا (
Tweeters )
• درایور های متوسط برای فرکانس های متوسط (
Midranges )

Woofer ها بزرگترین درایور ها هستند و برای تولید صداهای فرکانس پایین طراحی شده اند. Tweeter ها ، درایور های کوچک تری می باشند که برای تولید فرکانس های بالاتر طراحی شده اند. درایور های Midrange محدوده ای از فرکانس ها را در حد وسط طیف صوتی تولید می کنند. به شکل 3 دقت نمایید.

speaker-03-3_s.gif

 

شکل 3 : نمونه ای از انواع درایور ها ـ به ترتیب اندازه عبارتند از : Woofer ، Midrange و Tweeter.

 

برای ایجاد امواج با فرکانس بالا، دیافراگم درایور باید هر چه سریع تر مرتعش شود .این کار در یک مخروط بزرگ به دلیل اندازه مخروط، سخت است به همین دلیل درایور های بزرگ فقط مناسب فرکانس های پایین هستند.

محدوده فرکانس
برای تولید هر چه بهتر صدای مطلوب بر روی محدوده ای وسیع از فرکانس ، می توان کل محدوده صدا را به قطعات کوچکتری تقسیم کرد که با درایورهای خاصی تولید شوند. اسپیکر های مرغوب معمولاً دارای یک Tweeter و یک Woofer و اغلب یک Midrange می باشند.البته لازم است سیستم پخش کننده، ابتدا صدا را بر اساس محدوده فرکانسی(برای اختصاص هر محدوه به یکی از درایور ها) تقسیم بندی کند.
تقسیم کردن صدا به فرکانس پایین ، بالا و فرکانس های متوسط وظیفه بخشی به نام
Crossover ( تقطیع کننده ) می باشد.
علائم صوتی وقتی که از میان سیم ها به داخل درایور حرکت می کنند از میان بخشی به نام
Crossover عبور می کند( که از سلف و خازن تشکیل شده ) و به این ترتیب هر کدام فرکانس های مخصوص خود را پخش می کنند( شکل 4) .

speaker-04-4_s.jpg

 

شکل 4 : نمونه ای از یک Crossover

 

درایورها و Crossover ها را می توان به صورت اجزاء جدا در یک سیستم صوتی نصب کرد ، اما در بیشتر اسپیکرها ، متقاطع کننده و درایورها با هم در یک محفظه قرار دارند.

بدنه آکوستیک اسپیکر
در اسپیکر ، درایورها و Crossover ها در نوعی محفظه مهر و موم شده جای گرفته اند. این محفظه چند کار را انجام می دهد که واضح ترین کار آن ، نصب راحت اسپیکر می باشد. همه چیز درون یک محفظه قرار دارد.دیواره محفظه ها از پلاستیک فشرده ، چوب و یا دیگر مواد جامد ساخته شده اند که به شکل موثری ارتعاشات درایورها را جذب می کند.اگر یک درایور را روی میزی بگذارید ، میز به قدری می لرزد که بسیاری از صداهای آن شنیده نمی شوند( به شکل 5 توجه کنید ).

speaker-05-5_s.gif

 

شکل 5 : نمونه ای از یک اسپیکر سه تیکه شامل یک Sub Woofer و دو بلندگو کوچک برای تولید صدا های زیر

 

علاوه بر این ، محفظه اسپیکر بر چگونگی تولید صدا تاثیر می گذارد.
در قسمتی که به نکات مربوط به بلندگوها پرداختیم بر این مسئله اشاره داشتیم که ارتعاش دیافراگم چطور امواج صوتی را به مقابل مخروط می فرستد. اما از آنجا که دیافراگم پس و پیش می شود لذا در واقع امواج صوتی ای نیز در پشت مخروط تولید می کند. انواع متفاوت بدنه اسپیکر ها ، روش های مختلفی برای مهار این امواج « عقبی » دارند.
معمول ترین نوع دیواره، دیواره مهر و موم شده است که دیواره
Acoustic Suspension نیز خوانده می شود..این نوع محفظه ها به دلیل اینکه کاملا مهر وموم شده اند، هیچ هوایی از آن خارج نمی شود. این بدان معنی است که امواج « جلویی » از داخل محفظه بیرون می روند ، در حالیکه امواج « عقبی » تنها در داخل محفظه حرکت می کنند. البته از آنجا که هیچ هوایی نمی تواند خارج شود ، لذا فشار هوای داخل دائماً در حال تغییر است( شکل 1 ـ 6 ).

speaker-06-6_s.jpg

 

شکل 6 : دو نمونه از محفظه اسپیکر

 

وقتیکه درایور به داخل حرکت می کند فشار بیشتر می شود و وقتیکه درایور به بیرون حرکت می کند، فشار کمتر می شود. هر دو حرکت تفاوت فشاری را بین هوای داخل جعبه و بیرون آن ایجاد می کنند. هوا همیشه در حرکت است تا سطح فشار را برابر سازد. بنابراین درایور دائماً به سمت حالت « استراحت » اش رانده می شود.این نوع دیواره نسبت به طرح های دیگر کارآیی کمتری دارند. زیرا آمپلی فایر مجبور است علائم الکتریکی را زیاد کند تا بر نیروی فشار هوا غلبه کند، با این وجود این نیرو عمل ارزشمندی را انجام می دهد مانند فنری عمل می کند که درایور را در جایگاه درستش نگاه می دارد. او این کار را برای صداهای واضح تر و محکم تر انجام می دهد.
دیگر طرح های دیواره ها فشار داخلی را مجدداً به سمت بیرون هدایت می کنند و با استفاده از آن موج صدا جلو را تکمیل می کنند. معمول ترین روش انجام این کار ساخت یک دریچه کوچک در اسپیکر است( شکل 2 ـ 6 ). در این اسپیکرها ، حرکت عقبی دیافراگم موج های صوتی را به بیرون از دریچه هل داده و به سطح کلی صوت می افزاید. مهمترین مزیت این دیواره ها کارآیی آنها است و نقطه ضعف آن این است که هیچ اختلاف فشار هوایی وجود ندارد تا درایور را به عقب و به جای خود بر گرداند، بنابراین صدایی تولید شده چندان واضح نیست.

دیگر مدل های اسپیکر
بیشتر اسپیکرها بوسیله درایورهای قدیمی صدا تولید می کنند. اما چند تکنولوژی دیگر هم در بازار وجود دارند. این مدل ها نسبت به اسپیکرهای قدیمی مزیت هایی دارند اما در دیگر زمینه ها کمبود هایی دارند.
محبوب ترین اینگونه اسپیکر ها ، اسپیکر الکترواستاتیک است. این اسپیکرها هوا را با یک دیافراگم نازک و بزرگ، به ارتعاش در می آورند. این دیافراگم بین دو قاب رسانا ثابت، که با یک جریان الکتریکی شارژ می شوند، معلق است. این قاب ها میدانی الکتریکی تولید می کنند. علائم صوتی ، جریانی را از میان قاب معلق هدایت می کند که به سرعت بین بار مثبت و منفی تغییر می کند. وقتیکه بار مثبت است قاب به سمت انتهای منفی میدان کشیده می شود و وقتیکه بار منفی است قاب به سمت انتهای مثبت میدان حرکت می کند.
دیافراگم بطور متناوب ، براساس علائم صوتی متغیر، با یک جریان مثبت و جریانی منفی شارژ می شود. وقتیکه دیافراگم بار مثبت دارد به سمت جلوی صفحه نوسان می یابد و وقتیکه بارش منفی است به سمت صفحه پشتی نوسان می یابد، به این طریق، به شکل واضحی نمونه های ضبط شده ای از نوسانات هوا را مجدداً تولید می کند.
به این ترتیب، دیافراگم سریعاً هوای جلویش را مرتعش می سازد. از آنجا که اندازه قاب بسیار کوچک است، بسیار سریع و واضح به بارهای علائم صوتی پاسخ می دهد، اینکار باعث تولید صداهای واضح و بسیار شفاف می شود. اما قاب حرکت زیادی نمی کند لذا در تولید اصوات با فرکانس پایین ( بم ) چندان کارآمد نیست. به همین دلیل، اسپیکرهای الکترواستاتیک غالباً با یک
Woofer جفت می شوند که به محدوده فرکانس پایین می افزاید. مشکل دیگر اسپیکرهای الکترواستاتیک این است که باید آنها را به پریزهای برق دیواری وصل کرد لذا جا دادن آنها در یک اتاق کاری بسیار مشکل است.

speaker-07-7_s.gif

شکل 7: نمونه ای از یک اسپیکر از نوع الکترواستاتیک

 

گزینه دیگراسپیکرهایPlanar Magnetic است. این دستگاه ها از یک نوار بلند فلزی که بین دو صفحه مغناطیسی معلق است استفاده می کنند. این اسپیکرها اساساً به همان روشی کار می کنند که اسپیکرهای الکترواستاتیک کار می کنند با این تفاوت که جریان مثبت و منفی متغیر، دیافراگم را در یک میدان مغناطیسی حرکت می دهد نه در یک میدان الکتریکی. این اسپیکرها همانند اسپیکرهای الکترواستاتیک صداهایی با فرکانس بالا را بسیار واضح تولید می کنند اما صداهای با فرکانس پایین کمتر مشخص اند. هر دو این طرح ها هر روز به محبوبیت بیشتری در میان علاقمندان صوتی دست می یابند، اما درایورهای قدیمی هنوز کاملاً متداولند.شما هر جا که بروید آنها را می بینید نه فقط در دستگاه های استریو بلکه در تلویزیون ، کامپیوتر و چندین وسیله دیگر.
حیرت آور است که چطور یک چنان مفهوم ساده ای ،دنیای مدرن را دچار تغییر و تحول ساخته است.

منبع: رایانه خبر


  

89/4/3
2:7 ع

وقتی جستجویی در یک موتور جستجوگر انجام و نتایج جستجو ارایه می شود، کاربران در واقع نتیجه کار بخش های متفاوت موتور جستجوگر را می بینند. موتور جستجوگر قبلا" پایگاه داده اش را آماده کرده است و این گونه نیست که درست در همان لحظه جستجو، تمام وب را بگردد. بسیاری از خود می پرسند که چگونه ممکن است گوگل در کمتر از یک ثانیه تمام سایت های وب را بگردد و میلیون ها صفحه را در نتایج جستجوی خود  ارایه کند؟  

گوگل و هیچ موتور جستجوگر دیگری توانایی انجام این کار را ندارند. همه آنها در زمان پاسخ گویی به جستجوهای کاربران، تنها در پایگاه داده ای که در اختیار دارند به جستجو می پردازند و نه در وب! موتور جستجوگر به کمک بخش های متفاوت خود، اطلاعات مورد نیاز را قبلا" جمع آوری، تجزیه و تحلیل می کند، آنرا در پایگاه داده اش ذخیره می نماید و به هنگام جستجوی کاربر تنها در همین پایگاه داده  می گردد. بخش های مجزای یک موتور جستجوگر عبارتند از:


 
  •      
    Spider یا عنکبوت
     
  •      
    Crawler یا خزنده
     
  •      
    Indexer یا بایگانی کننده
     
  •      
    Database یا پایگاه داده
     
  •      
    Ranker یا سیستم رتبه بندی
     
 


الف Spider- (عنکبوت)  
اسپایدر یا روبوت (Robot)، نرم افزاری است که کار جمع آوری اطلاعات مورد نیاز یک موتور جستجوگر را بر عهده دارد. اسپایدر به صفحات مختلف سر می زند، محتوای آنها را می خواند، لینکها را دنبال می کند، اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کند و آنرا در اختیار سایر بخش های موتور جستجوگر قرار   می دهد. کار یک اسپایدر، بسیار شبیه کار کاربران وب است. همانطور که کاربران، صفحات مختلف را بازدید می کنند، اسپایدر هم درست این کار را انجام می دهد با این تفاوت که اسپایدر کدهای HTML صفحات را می بیند اما کاربران نتیجه حاصل از کنار هم قرار گرفتن این کدها را. index.html صفحه ای است که کاربران آنرا به صورت شکل (1) می بینند:

 

 

شکل 1- نمونه ای از صفحات وب که توسط مرورگرها نشان داده می شود.

 

اما یک اسپایدر آنرا چگونه می بیند؟  
برای این که شما هم بتوانید دنیای وب را از دیدگاه یک اسپایدر ببینید، کافی است که کدهای HTML صفحات را مشاهده کنید. برای این کار در مرورگر مورد استفاده خود، مسیر نشان داده شده در شکل (2) دنبال کنید.

 

 

شکل 2- روش مشاهده کدهای HTML یک صفحه وب

 

با انجام این کار فایل متنی شکل (3)  به شما نشان داده می شود:

 

 

شکل 3- کدهای HTML سازنده یک صفحه وب

 

آیا این دنیای متنی برای شما جذاب است؟

 

اسپایدر، به هنگام مشاهده صفحات، بر روی سرورها رد پا برجای می گذارد. شما اگر اجازه دسترسی به آمار دید و بازدیدهای صورت گرفته از یک سایت و اتفاقات انجام شده در آن را داشته باشید، می توانید مشخص کنید که اسپایدر کدام یک از موتورهای جستجوگر صفحات سایت را مورد بازدید قرار داده است. یکی از فعالیتهای اصلی که در SEM انجام می شود تحلیل آمار همین دید و بازدیدها است.

 

اسپایدرها کاربردهای دیگری نیز دارند، به عنوان مثال عده ای از آنها به سایت های مختلف مراجعه می کنند و فقط به بررسی فعال بودن لینک های آنها می پردازند و یا به دنبال آدرس ایمیل (Email) می گردند.

 

ب- Crawler (خزنده)    
کراولر، نرم افزاری است که به عنوان یک فرمانده برای اسپایدر عمل می کند. آن مشخص می کند که اسپایدر کدام صفحات را مورد بازدید قرار دهد. در واقع کراولر تصمیم  می گیرد که کدام یک از لینک های صفحه ای که اسپایدر در حال حاضر در آن قرار دارد، دنبال شود. ممکن است همه آنها را دنبال کند، بعضی ها را دنبال کند و یا هیچ کدام را دنبال نکند.

 

کراولر، ممکن است قبلا" برنامه ریزی شده باشد که آدرس های خاصی را طبق برنامه، در اختیار اسپایدر قرار دهد تا از آنها دیدن کند. دنبال کردن لینک های یک صفحه به این بستگی دارد که موتور جستجوگر چه حجمی از اطلاعات یک سایت را می تواند (می خواهد) در پایگاه داده اش ذخیره کند. همچنین ممکن است اجازه دسترسی به بعضی از صفحات به موتورهای جستجوگر داده نشده باشد.

 

شما به عنوان دارنده سایت، همان طور که دوست دارید موتورهای جستجوگر اطلاعات سایت شما را با خود ببرند، می توانید آنها را از بعضی صفحات سایت تان دور کنید و اجازه دسترسی به محتوای آن صفحات را به آنها ندهید. موتور جستجو اگر مودب باشد قبل از ورود به هر سایتی ابتدا قوانین دسترسی به محتوای سایت را (در صورت وجود) در فایلی خاص بررسی می کند و از حقوق دسترسی خود اطلاع می یابد. تنظیم میزان دسترسی موتورهای جستجوگر به محتوای یک سایت توسط پروتکل Robots انجام می شود. به عمل کراولر ، خزش (Crawling) می گویند.

 

ج- Indexer (بایگانی کننده)  
تمام اطلاعات جمع آوری شده توسط اسپایدر در اختیار ایندکسر قرار می گیرد. در این بخش اطلاعات ارسالی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و به بخش های متفاوتی تقسیم می شوند. تجزیه و تحلیل بدین معنی است که مشخص می شود اطلاعات از کدام صفحه ارسال شده است، چه حجمی دارد، کلمات موجود در آن کدامند، کلمات چندبار تکرار شده اند، کلمات در کجای صفحه قرار دارند و ... .

 

در حقیقت ایندکسر، صفحه را به پارامترهای آن خرد می کند و تمام این پارامترها را به یک مقیاس عددی تبدیل می کند تا سیستم رتبه بندی بتواند پارامترهای صفحات مختلف را با هم مقایسه کند. در زمان تجزیه و تحلیل اطلاعات، ایندکسر برای کاهش حجم داده ها از بعضی کلمات که بسیار رایج هستند صرفنظر می کند. کلماتی نظیر a ، an ، the  ، www ، is و ... . از این گونه کلمات هستند.

 

د - DataBase (پایگاه داده)    
 
تمام داده های تجزیه و تحلیل شده در ایندکسر، به پایگاه داده ارسال می گردد. در این بخش داده ها گروه بندی، کدگذاری و ذخیره می شود. همچنین داده ها قبل از آنکه ذخیره شوند، طبق تکنیکهای خاصی فشرده می شوند تا حجم کمی از پایگاه داده را اشغال کنند. یک موتور جستجوگر باید پایگاده داده عظیمی داشته باشد و به طور مداوم حجم محتوای آنرا گسترش دهد و البته اطلاعات قدیمی را هم به روز رسانی نماید. بزرگی و به روز بودن پایگاه داده یک موتور جستجوگر برای آن امتیاز محسوب می گردد. یکی از تفاوتهای اصلی موتورهای جستجوگر در حجم پایگاه داده آنها و همچنین روش ذخیره سازی داده ها در پایگاه داده است.

 

و- Ranker (سیستم رتبه بندی)  
بعد از آنکه تمام مراحل قبل انجام شد، موتور جستجوگر آماده پاسخ گویی به سوالات کاربران است. کاربران چند کلمه را در جعبه جستجوی (Search Box) آن وارد می کنند و سپس با فشردن Enter منتظر پــاسخ می مانند. برای پاسخگویی به درخواست کاربر، ابتدا تمام صفحات موجود در پایگاه داده که به موضوع جستجو شده، مرتبط هستند، مشخص می شوند. پس از آن سیستم رتبه بندی وارد عمل شده، آنها را از بیشترین ارتباط تا کمترین ارتباط مرتب می کند و به عنوان نتایج جستجو به کاربر نمایش می دهد.

 

حتی اگر موتور جستجوگر بهترین و کامل ترین پایگاه داده را داشته باشد اما نتواند پاسخ های مرتبطی را ارایه کند، یک موتور جستجوگر ضعیف خواهد بود. در حقیقت سیستم رتبه بندی قلب تپنده یک موتور جستجوگر است و تفاوت اصلی موتورهای جستجوگر در این بخش قرار دارد. سیستم رتبه بندی برای پاسخ گویی به سوالات کاربران، پارامترهای بسیاری را در نظر می گیرد تا بتواند بهترین پاسخ ها را در اختیار آنها قرار دارد.

 

حرفه ای های دنیای SEM به طور خلاصه از آن به Algo ( الگوریتم) یاد می کنند. الگوریتم، مجموعه ای از دستورالعمل ها است که موتور جستجوگر با اعمال آنها بر پارامترهای صفحات موجود در پایگاه داده اش، تصمیم می گیرد که صفحات مرتبط را چگونه در نتایج جستجو مرتب کند. در حال حاضر قدرتمندترین سیستم رتبه بندی را گوگل در اختیار دارد.

 

می توان با ادغام کردن اسپایدر با کراولر و همچنین ایندکسر با پایگاه داده، موتور جستجوگر را شامل سه بخش زیر دانست که این گونه تقسیم بندی هم درست می باشد:

 
  •      
    کراولر
     
  •      
    بایگانی
     
  •      
    سیستم رتبه بندی
     
 

تذکر- برای سهولت در بیان مطالب بعدی هر گاه صحبت از بایگانی کردن (شدن) به میان می آید، مقصود این است که صفحه تجزیه و تحلیل شده و به پایگاه داده موتور جستجوگر وارد می شود.

 

برای آنکه تصور درستی از نحوه کار یک موتور جستجوگر داشته باشید داستان نامتعارف زیر را با هم بررسی می کنیم. داستان ما یک شکارچی دارد. او تصمیم به شکار می گیرد:

 

-  کار کراولر:    
او  قصد دارد برای شکار به منطقه حفاظت شده ابیورد، واقع در شهرستان درگز (شمالی ترین شهر خراسان بزرگ) برود.

 

-  پروتکل Robots :  
ابتدا تمام محدودیت های موجود برای شکار در این منطقه را بررسی می کند:

 
  •      
    آیا در این منطقه می توان به شکار پرداخت؟
     
  •      
    کدام حیوانات را می توان شکار کرد؟
     
  •      
    حداکثر تعداد شکار چه میزانی است؟
     
  •      
    و ... .
     
 

فرض می کنیم او مجوز شکار یک اوریال (نوعی آهو) را از شکاربانی منطقه دریافت می کند.

 

-  کار اسپایدر  
او اوریالی رعنا را شکار می کند و سپس آنرا با خود به منزل می برد.

 

- کار ایندکسر  
شکار را تکه تکه کرده، گوشت، استخوان، دل و قلوه، کله پاچه و ... آنرا بسته بندی می کند و بخش های زاید شکار را دور می ریزد.

 

-  کار پایگاه داده  
بسته های حاصل را درون فریزر قرار داده، ذخیره می کند.  

 

- کار سیستم رتبه بندی  
مهمانان سراغ او می آیند و همسرش بسته به ذائقه مهمانان برای آنها  غذا طبخ می کند. ممکن است عده ای کله پاچه، عده ای آبگوشت، عده ای ... دوست داشته باشند. پخت غذا طبق سلیقه مهمانان کار سختی است. ممکن است همه آنها آبگوشت بخواهند اما آنها مسلما" بامزه ترین آبگوشت را می خواهند!

 

نکته ها:

 
  •      
    شکارچی می توانست برای شکار کبک یا اوریال و یا هر دو به آن منطقه برود همانطور که موتور جستجوگر می تواند از سرور سایت شما انواع فایل (عکس، فایل متنی، فایل اجرایی و ...) درخواست کند.
     
  •      
    شکارچی می تواند شب به شکار برود یا روز. موتور جستجوگر هم ممکن است شب به سایت شما مراجعه کند یا روز. بنابراین همواره مطمئن باشید که سایت شما آپ است و موتور جستجوگر می تواند در آن به شکار فایلها بپردازد.
     
  •      
    غذای خوشمزه را می توانید با نتایج جستجوی دقیق و مرتبط مقایسه کنید. اگر شکارچی بهترین شکار را با خود به منزل ببرد اما غذایی خوشمزه و مطابق سلیقه مهمانان طبخ نگردد، تمام زحمات هدر رفته است.
     
  •      
    به عنوان آخرین نکته این بخش یاد آوری می کنم که به شکار اوریالی رعنا آن هم در منطقه حفاظت شده ابیورد (پارک ملی تندوره) اصلا فکر نکنید. اما توصیه می شود که حتما از طبیعت بکر آن دیدن فرمایید (بدون اسلحه!).

  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
جواد توکلی[23]
 

سنم کمه اما مگه بزرگی به سنه تا حالا چند تایی هم وبلاگ داشتم امید وارم خوشتون بیاد


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
صفحات اختصاصی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ