89/4/8
1:7 ع
? سه نوع اصلی شبکه ها عبارتند از:
1)
یک شبکه محلی، عموماً به یک منطقه جغرافیایی کوچک مثل آزمایشگاه مدرسه و
یا یک ساختمان محدود می شود. فاصله کامپیوترهای یک LAN بیشتر از 1500 متر
نیست. در پیکربندی LAN،یک کامپیوتر به عنوان فایل سرور(Server) اختصاص
داده می شود. که این کامپیوتر تمام نرم افزارهایی را که شبکه را کنترل می
کند در خود ذخیره می نماید. مثل نرم افزارهایی که توسط کامپیوترهای متصل
به شبکه به اشتراک گذاشته می شوند.
کامپیوترهای
متصل به فایل سرور، ایستگاه کاری (سرویس گیرنده) نامیده می شوند و ایستگاه
های کاری می توانند از فایل سرور ضعیف تر باشند و ممکن است روی هارددیسک
خود نرم افزارهای اضافی داشته باشند. در اکثر شبکه های محلیLAN)) از کابل
برای اتصال به کارت های شبکه موجود روی کامپیوتر استفاده می شود.
2) شبکه وابسته به پایتخت(MAN)
این
شبکه، ناحیه جغرافیایی بزرگی مثل شهرها یا ناحیه های مدارس را تحت پوشش
قرار می دهد. با بهم پیوستن شبکه های کوچک در یک منطقه جغرافیایی بزرگ،
انتشار اطلاعات در بین شبکه آسانتر می گردد. کتابخانه های ملی اداره های
دولتی برای اتصال شبکه های خود از MAN استفاده می کنند.
3) شبکه گسترده(WAN)
شبکه
های گسترده ، ناحیه جغرافیایی بسیار بزرگی را تحت پوشش قرار می دهند.
مانند استان تهران، کشور ایران یا تمام دنیا. برای اتصال این نوع شبکه ها
از کابل های مخصوصِ بین اقیانوسی یا ماهواره ها استفاده می شود. برای مثال
با استفاده از یک WAN مدارس استان تهران بدون پرداخت هزینه های هنگفت می
توانند به مدارس توکیو وصل شوند. WAN شبکه ی پیچیده ای است که از شبکه های
محلی و شبکه های پایتختی برای اتصال به شبکه های سراسری و جهانی مثل
اینترنت استفاده می کند. اما در هر حال برای کاربران، تفاوت آشکاری بین
WAN و MAN یا LAN وجود نخواهد داشت.
? فواید نصب یک شبکه مدرسه
? سرعت:
شبکه
ها روش بسیار سریعی برای اشتراک و انتقال فایل ها فراهم می کنند. بدون یک
شبکه، برای اشتراک فایل ها باید آنها را در فلاپی دیسک کپی کرده و سپس آن
را از یک کامپیوتر دیگر منتقل کرد. در این روشِ انتقال فایل (انتقال دستی
اطلاعات با فلاپی به کامپیوتر دیگر)، وقت زیادی صرف می شود.
? هزینه ها:
در
خرید نسخه های تحت شبکه ی بسیاری از نرم افزارها و برنامه های مشهور، در
مقایسه با نسخه های انحصاری، هزینه قابل توجهی صرفه جویی می شود. گذشته از
صرفه جویی مالی، به اشتراک گذاشتن یک نرم افزار تحت شبکه، بروز رسانی آن
را آسان می کند و به جای این که تغییرات در تک تک ایستگاه های کاری انجام
شود، فقط یک بار در فایل سرور اعمال می شوند.
? امنیت:
فایل
ها و برنامه های روی شبکه می توانند «ممنوعیت کپی» داشته باشند که در این
صورت از بابت کپی غیرمجاز آنها نگرانی نخواهید داشت. همچنین رمزهایی می
تواند ایجاد شود تا دسترسی کاربران به دایرکتورهای خاصی را محدود کند.
? مدیریت متمرکز نرم افزار:
یکی
از بزرگترین مزایای نصب شبکه در یک مدرسه این است که تمامی نرم افزارها از
یک کامپیوتر(فایل سرور) برداشته می شوند که این کار از صرف انرژی و زمان
برای نصب نسخه های نرم افزاری و پیگردی فایل ها روی کامپیوترهای مستقل
جلوگیری می کند.
? اشتراک منابع:
اشتراک
منابع، موضوع دیگری است که یک شبکه را از کامپیوترهای مستقل متمایز می
کند. بسیاری از مدارس نمی توانند برای هر یک از کامپیوترها چاپگر لیزری،
فاکس مودم، اسکنر و C D-ROM تهیه کنند در صورتی که اگر این ابزار به شبکه
افزوده شوند می توانند مورد استفاده بسیاری از کاربران قرار گیرند.
? پست الکترونیکی:
حضور
یک شبکه در مدرسه امکان پست الکترونیکی(E-mail) را فراهم می کند. پست
الکترونیکی به ارتباط میان دانش آموز و معلم کمک می کند و برای انتشار
اطلاعات ضروری و عمومی در بین همه کارکنان مدرسه، مفید است. اگر شبکه
مدرسه به اینترنت متصل شود، دانش آموزان می توانند با دیگر مناطق دنیا
ارتباط برقرار کنند.
? دسترسی آسان:
دانش
آموزان می توانند یک تکلیف درسی را در کلاس خود آغاز نموده و آن را در یک
محل عمومی روی شبکه ذخیره کرده و سپس به صورت گروهی روی آن کار کنند.
? کار گروهی:
معلمانی
که در مدرسه های مختلف یک شهرستان هستند بطور همزمان می توانند در مورد یک
برنامه آموزشی هم فکری و مشورت نموده و آن را در یک فایل قابل دسترسی،
برای بقیه مربیان ذخیره نمایند.
? معایب و اشکالات نصب یک شبکه مدرسه:
1) پرهزینه بودن نصب:
اگرچه
یک شبکه منافع زیادی دارد اما هزینه های نصب اولیه آن بسیار زیاد است.
هزینه هایی از قبیل کابل کشی، کارت های شبکه، نرم افزارها و نیز نصب و
سرویس شبکه که نیازمند نیروهای متخصص می باشند.
2) نیازهای زمان اجرا:
نگهداری
مناسب یک شبکه نیازمند زمان و مهارت قابل توجهی است. بسیاری از مدارس شبکه
هایی را نصب کرده بودند که با کمبود بودجه برای پشتیبانی اجرایی مواجه
شدند.
3) امکان خرابی فایل سرور:
اگرچه
یک فایل سرور،مستعد خرابی و نقص نیست اما وقتی که خراب شود کل شبکه از کار
می افتد. که اگر چنین اتفاقی بیفتد کل مدرسه، دیگر نمی توانند به فایل ها
و برنامه ها دسترسی داشته باشند.
4) امکان قطع شدن کابل ها:
در بعضی از توپولوژی های شبکه، با قطع یک کابل، کل شبکه ی از کار می افتد.
? پروتکل چیست؟
پروتکل
مجموعه ای از قوانین است که ارتباط بین کامپیوترهای موجود در روی یک شبکه
را کنترل می کند. این قوانین شامل راهنمایی هایی هستند که مشخصات ذکر شده
زیر را برای یک شبکه تنظیم می کنند: روش دستیابی،توپولوژی های فیزیکی
پذیرفته شده، انواع کابل ها و سرعت انتقال داده.
? عمومی ترین پروتکل ها عبارتند از:
Ethernet :
این
پروتکل بطور بسیار گسترده استفاده می شود. اترنت از یک روش دستیابی
استفاده می کند که CSMA/ CD (carrier sence Multiple Access/collision
Detection)
نامیده می شود و مفهوم آن این است که
هر کامپیوتری قبل از فرستادن داده ای در شبکه به کابل گوش می کند. اگر
شبکه خالی باشد، کامپیوتر داده ها را می فرستد و اگر نود دیگری در همان
زمان، بر روی کابل چیزی فرستاده باشد، کامپیوتر منتظر خالی شدن خط می ماند
و دوباره برای فرستادن سعی می کند. بعضی مواقع دو کامپیوتر همزمان داده
های خود را ارسال می کنند که در چنین حالتی برخورد رخ می دهد و در نتیجه
هر کامپیوتر مدت زمانی را منتظر مانده و سپس مجدداً داده های خود را روی
کابل شبکه ارسال می کند. به هر حال تاخیر به علت برخورد و فرستادن دوباره
اطلاعات بسیار کم است و اثر چندانی بر روی سرعت انتقال در شبکه ندارد.
پروتکل
اترنت توسط توپولوژی های خطی، ستاره ای و درختی پذیرفته شده است. داده ها
روی کابل های زوج به هم تابیده هم محور یا فیبرنوری ، با سرعت
10Mbpsانتقال می یابند.
Fast Ethernet –اترنت سریع:
برای
افزایش سرعت انتقال داده ها روی شبکه، پروتکل اترنت توسط استاندارد جدیدی
توسعه داده شده است که سرعت 100Mbps را پشتیبانی می کند این پروتکل به
وسیله ی گران قیمتی بنام متمرکز کننده (Hvb) نیاز دارد. علاوه بر آن، وجود
کابل های زوج به هم تابیده دسته پنج(CAT-S) یا فیبرنوری در این پروتکل
ضروری است. اترنت سریع در مدارسی که جدیداً سیم کشی شده اند رواج یافته
است.
Gigabit Ethernet:
پیشرفت
جدید در استاندارد اترنت پروتکلی است که سرعت انتقال داده ها در آن 1Gbps
می باشد. این استاندارد در حال حاضر برای ستون فقرات شبکه (شاهراه انتقال
اطلاعات) استفاده می شود. در آینده به احتمال زیاد برای اتصالات مابین
ایستگاه کاری و سرور استفاده خواهد شد. این استاندارد با هر دو کابل
فیبرنوری و مسی بکار برده می شود.
LocalTalk:
یک
پروتکل شبکه است که توسط کامپیوترهای Apple توسعه یافته است. روش استفاده
شده در این پروتکل CSMA/AC (Carrier Sence Miltiple Access with Collision
Aroidance)
نامیده می شود که در هر کامپیوتر قبل
از ارسال داده ها نیت خود را اعلام کرده و آنگاه به مخابره داده ها مبادرت
می کند. سیستم عاملM a c i n t o s h بدون نیاز به نرم افزار اضافی، اجازه
تشکیل شبکه نظیر به نظیر را می دهد که با افزودن نسخه سرور نرم افزار
Apple Share یک شبکه سرویس دهنده/ سرویس گیرنده ایجاد می شود. این پروتکل
برای توپولوژی های خطی، ستاره ای یا درختی با استفاده از کابل زوج به هم
تابیده، پذیرفته سده است ایراد اصلی توپولوژی Local Talk سرعت آن است که
فقط 230kbps می باشد.
Token Ring (حلقه ی علامت):
این
پروتکل توسطIBM در نیمه 1980 ایجاد شده است. روش دستیابی بر اساس
گیرانداختن علامت گذرنده می باشد. بدین معنی که در یک حلقه مجازی و منطقی،
نشانه و علامت (Token) از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر عبور می کند. بدین
ترتیب یک سیگنال الکتریکی دور حلقه شبکه حرکت می کند. اگر کامپیوتری
اطلاعاتی برای انتقال نداشته باشد براحتی نشانه را از خود عبور می دهد.
ولی اگر بخواهد انتقال اطلاعات انجام دهد، داده خود را به Token (علامت)
وصل می کند، سپس آن نشانه دور حلقه می چرخد تا به کامپیوتری که باید آن را
دریافت کند برسد. این پروتکل با سرعتی حدود 4Mbps تا 16Mbps عمل می کند.
به علت افزایش محبوبیت اترنت، استفاده از توکن رینگ در محیط مدرسه کاهش
یافته است.
Fiber Distributed Data Interface:FDDI
پروتکلی
است که برای به هم پیوستن دو یا چند LAN از فاصله های بسیار دور استفاده
می شود. روش دستیابی در این پروتکل بر اساس گذر علامت (Token-passing) می
باشد. FDDI از یک حلقه دوتایی فیزیک استفاده می کند. انتقال روی یکی از
حلقه ها انجام می گیرد و چنانچه در حلقه اول قطعی صورت بگیرد سیستم بطور
اتوماتیک اطلاعات را روی حلقه دوم جابجا کرده و حلقه ی کاملاً جدیدی ایجاد
می کند. مزیت عمده FDDI سرعت آن است که روی فیبرنوری 100 Mbps می باشد.
Asynchronous Transfer Mode:ATM
پروتکلی
است که انتقال اطلاعات را با سرعت 155 Mbps یا بالاتر انجام می دهد. ATM
انتقال اطلاعات را دربسته های کوچک با اندازه ثابت انجام می دهد. در حالی
که بقیه پروتکل ها بسته هایی با طول متفاوت انتقال می دهند. این پروتکل
رسانه های مختلفی مثل ویدیو، صدا و تصویر را پشتیبانی می کند.ATM توپولوژی
ستاره ای را بکار می گیرد که می تواند با فیبرنوری به خوبیِ کابل زوج به
هم تابیده کارکند.
ATM اغلب برای به هم پیوستن دو
یا چند LAN بکار می رود. همچنین توسط (Internet Service Provider)ISP جهت
دسترسی پرسرعت به اینترنت بکار می رود. برای موثرتر شدن بیشتر ATM از آن
برای ساختن LAN های پرسرعت استفاده خواهد شد.
کامپیوتر جوان
منبع :
آفتاب
89/4/8
1:1 ع
دستیابی به اطلاعات با روش های مطمئن و با سرعت بالا یکی از رموز موفقیت هر سازمان و موسسه است .
طی سالیان اخیر هزاران پرونده و کاغذ که حاوی اطلاعات با ارزش برای یک سازمان بوده ، در کامپیوتر ذخیره شده اند . با تغذیه دریائی از اطلاعات به کامپیوتر ، امکان مدیریت الکترونیکی اطلاعات فراهم شده است . کاربران متفاوت در اقصی نقاط جهان قادر به اشتراک اطلاعات بوده و تصویری زیبا از همیاری و همکاری اطلاعاتی را به نمایش می گذارند .
شبکه های کامپیوتری در این راستا و جهت نیل به اهداف فوق نقش بسیار مهمی را ایفاء می نمایند . اینترنت که عالی ترین تبلور یک شبکه کامپیوتری در سطح جهان است، امروزه در مقیاس بسیار گسترده ای استفاده شده و ارائه دهندگان اطلاعات ، اطلاعات و یا فرآورده های اطلاعاتی خود را در قالب محصولات تولیدی و یا خدمات در اختیار استفاده کنندگان قرار می دهند . وب که عالی ترین سرویس خدماتی اینترنت می باشد کاربران را قادر می سازد که در اقصی نقاط دنیا اقدام به خرید، آموزش ، مطالعه و . . . نمایند .
با استفاده از شبکه، یک کامپیوتر قادر به ارسال و دریافت اطلاعات از کامپیوتر دیگر است . اینترنت نمونه ای عینی از یک شبکه کامپیوتری است . در این شبکه میلیون ها کامپیوتر در اقصی نقاط جهان به یکدیگر متصل شده اند . اینترنت شبکه ای است مشتمل بر زنجیره ای از شبکه های کوچکتراست . نقش شبکه های کوچک برای ایجاد تصویری با نام اینترنت بسیار حائز اهمیت است . تصویری که هر کاربر با نگاه کردن به آن گمشده خود را در آن پیدا خواهد کرد . در این بخش به بررسی شبکه های کامپیوتری و جایگاه مهم آنان در زمینه تکنولوژی اطلاعات و مدیریت الکترونیکی اطلاعات خواهیم داشت .
شبکه های محلی و شبکه های گسترده
تاکنون شبکه های کامپیوتری بر اساس مولفه های متفاوتی تقسیم بندی شده اند . یکی از این مولفه ها " حوزه جغرافیائی " یک شبکه است . بر همین اساس شبکه ها به دو گروه عمده LAN)local area network) و wan)Wide area network) تقسیم می گردند . در شبکه های LAN مجموعه ای از دستگاه های موجود در یک حوزه جغرافیائی محدود، نظیر یک ساختمان به یکدیگر متصل می گردند . در شبکه های WAN تعدادی دستگاه که از یکدیگر کیلومترها فاصله دارند به یکدیگر متصل خواهند شد . مثلا" اگر دو کتابخانه که هر یک در یک ناحیه از شهر بزرگی مستقر می باشند، قصد اشتراک اطلاعات را داشته باشند، می بایست شبکه ای wan ایجاد و کتابخانه ها را به یکدیگر متصل نمود . برای اتصال دو کتابخانه فوق می توان از امکانات مخابراتی متفاوتی نظیر خطوط اختصاصی (leased) استفاده نمود . شبکه های LAN نسبت به شبکه های WAN دارای سرعت بیشتری می باشند . با رشد و توسعه دستگاههای متفاوت مخابراتی میزان سرعت شبکه های WAN ، تغییر و بهبود پیدا کرده است . امروزه با بکارگیری و استفاده از فیبر نوری در شبکه های LAN امکان ارتباط دستگاههای متعدد که در مسافت های طولانی نسبت بیکدیگر قرار دارند، فراهم شده است .
اترنت
در سال 1973 پژوهشگری با نام " metcalfe" در مرکز تحقیقات شرکت زیراکس، اولین شبکه اترنت را بوجود آورد .
هدف وی ارتباط کامپیوتر به یک چاپگر بود . وی روشی فیزیکی بمنظور کابل کشی بین دستگاههای متصل بهم در اترنت ارائه نمود . اترنت در مدت زمان کوتاهی بعنوان یکی از تکنولوژی های رایج برای برپاسازی شبکه در سطح دنیا مطرح گردید . همزمان با پیشرفت های مهم در زمینه شبکه های کامپیوتری ، تجهیزات و دستگاه های مربوطه، شبکه های اترنت نیز همگام با تحولات فوق شده و قابلیت های متفاوتی را در بطن خود ایجاد نمود . با توجه به تغییرات و اصلاحات انجام شده در شبکه های اترنت ،عملکرد و نحوه کار آنان نسبت به شبکه های اولیه تفاوت چندانی نکرده است . در اترنت اولیه، ارتباط تمام دستگاه های موجود در شبکه از طریق یک کابل انجام می گرفت که توسط تمام دستگاهها به اشتراک گذاشته می گردید . پس از اتصال یک دستگاه به کابل مشترک ، می بایست پتانسیل های لازم بمنظور ایجاد ارتباط با سایر دستگاههای مربوطه نیز در بطن دستگاه وجود داشته باشد (کارت شبکه ) . بدین ترتیب امکان گسترش شبکه بمنظور استفاده از دستگاههای چدید براحتی انجام و نیازی به اعمال تغییرات بر روی دستگاههای موجود در شبکه نخواهد بود .
اترنت یک تکنولوژی محلی (LAN) است . اکثر شبکه های اولیه در حد و اندازه یک ساختمان بوده و دستگاهها نزدیک به هم بودند . دستگاههای موجود بر روی یک شبکه اترنت صرفا" قادر به استفاده از چند صد متر کابل بیشترنبودند
89/4/8
1:0 ع
منبع:گروهcomputer4all
در زمان اتصال یک چاپگر به کامپیوتر از پورت موازی استفاده می گردد . با اینکه اخیرا" استفاده از پورت های USB رایج شده است ولی همچنان استفاده از پورت موازی برای اتصال چاپگر به کامپیوتر بسیار متداول است .
از پورت های موازی می توان برای اتصال تجهیزات جانبی زیر استفاده کرد
چاپگر
اسکنر
هارد درایوهای خارجی
کارت های شبکه
tape
درایوهای removable
cd burners
مبانی پورت های موازی
پورت موازی ، توسط شرکت ibm و بمنظور اتصال یک چاپگر به کامپیوتر طراحی گردید . زمانیکه شرکت ibm در اندیشه طراحی و ارائه کامپیوترهای شخصی بود، ضرورت استفاده از چاپگرهای شرکت " سنترونیکس" نیز احساس گردید . شرکت ibm تصمیم نداشت که از همان پورتی که توسط چاپگرهای سنترونیک استفاده می گردید، در طراحی خود استفاده نماید .
مهندسین شرکت ibm از یک کانکتور 25 پین (db-25) بهمراه یک کانکتور 36 پین برای ایجاد یک کابل خاص بمنظور اتصال چاپگر به کامپیوتر استفاده کردند . سایر تولید کنندگان چاپگر نیز در ادامه از استاندارد سنترونیک تبعیت و به مرور زمان استاندارد فوق در سطح جهان مطرح و مورد استفاده قرار گرفت .
زمانیکه کامپیوترهای شخصی اطلاعاتی را برای چاپگر و یا هر وسیله دیگری که به پورت موازی متصل است، ارسال می نمایند ، در هر لحظه هشت بیت ارسال خواهد شد . . هشت بیت فوق بصورت موازی برای دستگاه ارسال خواهند شد . پورت موازی استاندارد، قادر به ارسال 50 تا 100 کیلوبایت در هر ثانیه است . نحوه عملکرد چاپگر به شرح زیر است :
- پین یک، حامل سیگنال strobe بوده و دارای ولتاژی بین 2/8 و پنج است . زمانیکه کامپیوتر اطلاعاتی ( یک بایت داده ) ارسال می دارد ولتاژ به نیم ولت افت پیدا خواهد کرد . افت ولتاژ فوق به چاپگر اعلام می نماید که داده هائی ارسال شده است .
- پین دوتا نه حامل داده است . بمنظور مشخص نمودن اینکه یک بیت دارای مقدار یک است ولتاژ پنج ارسال از طریق پین مربوطه ارسال ( شارژ) خواهد شد . بر روی پینی که شامل مقدار ( داده ) صفر است شارژی ( ولتاژ) قرار نخواهد گرفت .
- پین ده ، اطلاعات لازم در خصوص نحوه عملکرد چاپگر
را برای کامپیوتر، ارسال می نماید . نحوه پیاده سازی پین فوق نظیر پین
"یک" است . زمانیکه ولتاژ موجود بر روی پین فوق به نیم ولت تنزل پیدا
نماید، کامپیوتر اطلاعات لازم در خحصوص فرآیند چاپ را از چاپگر اخذ خواهد کرد . ( کامپیوتر به این اطمینان خواهد رسید که چاپگر اطلاعات را دریافت نموده است )
- در صورتیکه چاپگر مشغول باشد، پین شماره یازده شارژ می گردد . زمانیکه ولتاژ نیم ولت بر روی پین فوق قرار بگیرد به کامپیوتر اغلام خواهد شد که چاپگر آماده دریافت اطلاعات است .
- در صورتیکه چاپگر دارای کاغذ نباشد ، از طریق پین شماره دوازده به کامپیوتر آگاهی لازم داده خواهد شد .
- زمانیکه بر روی پین شماره سیزده شارژی وجود داشته باشد، آماده بودن چاپگر به کامپیوتر اعلام می گردد .
- کامپیوتر از طریق پین شماره چهارده و با استفاده از یک ولتاژ پنچ ولت سیگنال Auto Feed را برای چاپگر ارسال می دارد .
- در صورتیکه چاپگر دارای مشکلی باشد ولتاژ پین شماره پانزده به نیم ولت کاهش و کامپیوتر از بروز اشکال در چاپگر آگاهی پیدا می نماید .
- زمانیکه یک کار آماده چاپ باشد، کامپیوتر از پین شماره شانزده برای مقداردهی اولیه چاپگر ( کاهش ولتاژ) استفاده می نماید .
- کامپیوتر از پین شماره هیفده برای offline نمودن از راه دور چاپگر استفاده می نماید، بدین منظور برای چاپگر یک شارژ ارسال خواهد شد .
- پین های شماره هیجده تا بیست و پنج ground بوده و از آنها بعنوان یک سیگنال مرجع برای شارژ های پایین تر از نیم ولت استفاده می گردد .
همانگونه که در شکل فوق مشاهده می نمائید، بیست و پنج پین اول سنترونیک دقیقا" مشابه بیست و پنج پین کانکنور db-25 می باشند .
spp/epp/ecp
در چاپگرهای اولیه پورت موازی بصورت یکطرفه بود . در این حالت داده ها صرفا" در یک جهت قادر به حرکت برای هر یک از پین ها بوند . همزمان با معرفی کامپیوترهای ps/2 توسط شرکت ibm ، یک نوع جدید از پورت های موازی دو طرفه طراحی گردید . این طراحی با نام Standard Parallel Port)spp) مطرح و بسرعت جایگزین استاندارد اولیه گردید . ارتباط دو طرفه باعث گردید که هر یک از دستگاهها قادر به ارسال و دریافت اطلاعات باشند
89/4/8
12:47 ع
|
منبع : از گروه computer4all
bios
یکی از متداولترین موارد کاربرد حافظه های flash ، استفاده از آنان در bios)Basic input/output system) است . bios این اطمینان را به عناصر سخت افزاری نظیر : تراشه ها ، هارد یسک ، پورت ها ، پردازنده و . . . خواهد داد که بدرستی عملیات خود را در کنار یکدیگر انجام دهند .
هر کامپیوتر ( شخصی ، دستی ) دارای یک ریزپردازنده بعنوان واحد پردازشگر مرکزی است . ریزپردازنده یک المان سخت افزاری است . بمنظور الزام پردازنده برای انجام یک عملیات خاص، می بایست مجموعه ای از دستورالعمل ها که نرم افزار نامیده می شوند نوشته شده و در اختیار پردازنده قرار گیرد . از دو نوع نرم افزار استفاده می گردد :
- سیستم عامل : سیستم عامل مجموعه ای از خدمات مورد نیاز برای اجرای یک برنامه را فراهم می نماید . ویندوز 98 ، 2000 و یا لینوکس نمونه هائی از سیستم های عامل می باشند .
- برنامه های کاربردی : برنامه های کاربردی نرم افزارهائی هستند که بمنظور تامین خواسته های خاصی طراحی و در اختیار کاربران گذاشته می شوند . برنامه هائی نظیر : Word ، Excel و . . . نمونه هائی از این نوع نرم افزارها می باشند .
bios در حقیقت نوع سومی از نرم افزارها بوده که کامپیوتر بمنظور عملکرد صحیح خود به آن نیاز خواهد داشت .
خدمات ارائه شده توسط bios
نرم افزار bios دارای وطایف متعددی است . ولی بدون شک مهمترین وظیفه آن استقرار سیستم عامل در حافظه است . زمانیکه کامپیوتر روشن و ریزپردازنده سعی در اجرای اولین دستورالعمل های خود را داشته باشد ، می بایست دستورالعمل های اولیه از مکان دیگر در اختیار آن گذاشته شوند ( در حافظه اصلی کامپیوتر هنوز اطلاعاتی قرار نگرفته است ) دستورالعمل های مورد نظر را نمی توان از طریق سیستم عامل در اختیار پردازنده قرار داد چراکه هنوز سیستم عامل در حافظه مستقر نشده و همچنان بر روی هارد دیسک است . مشکل اینجاست که می بایست با استفاده از روشهائی به پردازنده اعلام گردد که سیستم عامل را به درون حافظه مستقر تا در ادامه زمینه استفاده از خدمات سیستم عامل فراهم گردد . bios دستورالعمل های لازم را در این خصوص ارائه خواهد کرد . برخی از خدمات متداول که bios ارائه می دهد ، بشرح زیر می باشد:
- یک برنامه تست با نام post بمنظور بررسی صحت عملکرد عناصر سخت افراری
- فعال کردن تراشه های BIOS مربوط به سایر کارت های نصب شده در سیستم نظیر : کارت گرافیک و یا کنترل کننده scsi
- مدیریت مجموعه ای از تنظیمات در رابطه با هارد دیسک،Clock و . . .
bios ، یک نرم افزار خاص است که بعنوان اینترفیس ( میانجی ) بین عناصر اصلی سخت افزارهای نصب شده بر روی سیستم و سیستم عامل ایفای وظیفه می نماید . نرم افزار فوق اغلب در حافظه هائی از نوع flash و بصورت یک تراشه بر روی برد اصلی نصب می گردد . در برخی حالات تراشه فوق یک نوع خاص از حافظه ROM خواهد بود .
زمانیکه کامپیوتر روشن می گردد bios عملیات متفاوتی را انجام خواهد داد:
- بررسی محتویات CMOS برای آگاهی از تنظیمات خاص انجام شده
- لود کردن درایورهای استاندارد و interrupt handlers
- مقدار دهی اولیه ریجسترها و مدیریت power
- اجرای برنامه post بمنظور اطمینان از صحت عملکرد عناصر سخت افزاری
- تشخیص درایوی که سیستم می بایست از طریق آن راه اندازی (BOOTING) گردد .
- مقدار دهی اولیه برنامه مربوط به استقرار سیستم عامل در حافظه (bootstrap)
اولین موردی را که bios بررسی خواهد کرد، اطلاعات ذخیره شده در یک نوع حافظه ram با ظرفیت 64 بایت است . اطلاعات فوق بر روی تراشه ای با نام CMOS)complementry metal oxid Semiconductor) ذخیره می گردند . CMOS شامل اطلاعات جزئی در رابطه با سیستم بوده و درصورت بروز هر گونه تغییردر سیستم، اطلاعات فوق نیز تغییر خواهند کرد . bios از اطلاعات فوق بمنظور تغییر و جایگزینی مقادیر پیش فرض خود استفاده می نماید .
interrupt handlers نوع خاصی از نرم افزار بوده که بعنوان یک مترجم بین عناصر سخت افزاری و سیستم عامل ایفای وظیفه می نماید . مثلا" زمانیکه شما کلیدی را برروی صفحه کلید فعال می نمائید، سیگنال مربوطه، برای interrupt handler صفحه کلید ارسال شده تا از این طریق به پردازنده اعلام گردد که کدامیک از کلیدهای صفحه کلید فعال شده اند
89/4/8
12:43 ع
89/4/8
12:37 ع
89/4/8
10:10 ص